شناسهٔ خبر: 67291254 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با کمک اپلیکیشن موبایل؛

وصله ابداعی محققان ایرانی بدن را از راه دور رصد می‌کند

شیوا سعیدی قوی اندام

گروهی از محققان با همکاری پژوهشگران ایرانی یک وصله ریزسوزن برای رصد pH، گلوکز و لاکتات از راه دور ابداع کرده اند که به یک اپ موبایل متصل می شود و قابلیت انتقال دارو به بدن را نیز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نظارت بر درمان از راه دور یکی از انگیزه های اصلی برای پیشرفت برابری سلامت است و پلی بین نابرابری های جغرافیایی و اجتماعی اقتصادی ایجاد می کند. علاوه بر آن این روند دسترسی عادلانه به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت برای مردم ساکن در مناطق دورافتاده و محروم را تضمین می کند.

در این میان وصله های ریز سوزن (MNAs)، فرایند دسترسی بدون درد و کم تهاجمی به مایع بینابینی را برای انتقال دارو و تشخیص بیماری دگرگون می کند.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری محمد رزاقی و مصطفی عظیم زاده و چند پژوهشگر ایرانی دیگر تحقیقی انجام داده و یک سیستم MNA ترانوستیک یکپارچه معرفی کرده اند که مجموعه ای از حسگرهای رنگ سنجی را برای اندازه گیری مقدار pH، گلوکز و لاکتات، در کنار سیستمی برای انتقال دارو از راه دور و برحسب تقاضا فراهم می کند.

یکپارچه سازی اتمایزر اولتراسونیک سبب می شود فرایند انتقال دارو ساده، سریع و بدون نیاز به پمپ و در محل مراقبت های درمان انجام شود و از سوی دیگر قابلیت حمل سیستم را ارتقا و پیچیدگی ها را کاهش می دهد. اتمایزرهای اولتراسونیک برای تولید اسپری بسیار ریز از مایع استفاده می‌شود که در آن با تبدیل امواج صوتی فرکانس بالا به انرژی مکانیکی و انتقال آن به مایع حین خروج از نازل، یک غبار ریز از قطرات یکنواخت به اندازه میکرون تولید می‌کنند.

از سوی دیگر یک اپلیکیشن موبایل همراه این سیستم با بخش های حسگر و انتقال دارو ارتباط برقرار می کند. این سیستم می تواند pH (سطح ۳ تا ۸)، گلوکز (تا سطح ۱۶ میلی‌متر)، و لاکتات (تا سطح ۱.۶ میلی‌متر)، را ردیابی کند و علاوه بر آن عملکرد سیستم انتقال دارو را ارزیابی کند.

این روش نوآورانه چالش های انتقال دارو به خصوص در حوزه بیماری های مزمن که نیازمند مراقبت های طولانی مدت هستند را برطرف و از سوی دیگر راه هایی برای رصد غیرتهاجمی سلامت فرد از طریق حسگرهای مبتنی بر ریزسوزن فراهم می کند.

نظر شما