شناسهٔ خبر: 67291296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در قالب یک کتاب بررسی شد؛

«مسائل شبه اطلاعات» چیست؟

کتاب «مسائل شبه اطلاعات؛ محتوای آنلاین و تحلیل کیفیت» به تشریح بحران‌های وجودی بسترهای آنلاین و تعریف اصطلاحاتی مانند «شبه اطلاعات»، «ضد اطلاعات» و «دژ اطلاعات» می‌پردازد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «مسائل شبه اطلاعات؛ محتوای آنلاین و تحلیل کیفیت» به تشریح «بحران‌های وجودی بسترهای آنلاین» و تعریف اصطلاحاتی مانند «شبه اطلاعات»، «ضد اطلاعات» و «دژ اطلاعات» می‌پردازد. این اثر نوشته یوسا اموریگی و کریستی رایال با ترجمه نجمه ایزدی‌فر و معصومه انصاری‌فر است که نشر چاپار و اساطیر پارسی، به‌طور مشترک منتشر کرده است.

در مقدمه کتاب «مسائل شبه اطلاعات؛ محتوای آنلاین و تحلیل کیفیت» آمده است: «اساس حقایق، هر تمدنی را تضمین می‌کند، اطلاعات نادرست آنلاین معمولاً یکی از دو هدف و یا هر دوی آن‌ها را به دنبال دارد. طعمه کلیک (برای جلب توجه و در نتیجه جذب ترافیک وب برای منافع مالی) یا به منظور تاثیرگذاری و تشکیل باورها و ریودادهای مهم. از آ نجایی که جامعه از انتشار اطلاعات نادرست آنلاین آگاه‌تر شده است، سه پاسخ متفاوت به مشکل «اختلال اطلاعات» و اتاق‌های پژواک اعمال شده است.»

در بخش «رشته‌های بحران» آمده است: «شدت چالش اختلال اطلاعات و تاثیر آن بر رفتار جمعی جهانی، منجر به درخواست‌هایی به نام‌گذاری اختلال رسانه اجتماعی یا اختلال اطلاعات به‌عنوان رشته بحران مانند پزشکی، زیست‌شناسی، حفاظت و علم آب و هوا شده است.زیست‌شناس حفاظت و مبتکر مفهوم رشته بحران در ابتدا با رابطه با رشته تخصصی خود استدلال کرد که در رشته‌های بحران قبل از دانستن همه حقایق باید اقدام کرد. بنبرانی رشته‌های بحران، آمیزه‌ای از علم و هنر هستند و پیگیری آن‌ها به شهود و همچنین اطلاعات نیاز دارد.»

در بخش «رویکرد سیستمی» کتاب «مسائل شبه‌اطلاعات؛ محتوای آنلاین و تحلیل کیفیت» «شبه‌اطلاعات» را اینگونه تعریف کرده است: «شبه اطلاعات؛ اطلاعات اشتباهی است که بدون نیت گمراه کردن، منتشر می‌شود، شبه اطلاعات به قصد، اهمیتی نمی‌دهد و صرفاً اصطلاحی برای هر نوع اطلاعات غلط یا نادرست است؛ بنابراین شبه اطلاعات، اطلاعات نادرست و گمراه کننده با قصد فریب نیست. «دژ اطلاعات» اطلاعات معتبر با قصد ایجاد آسیب است و ضداطلاعات، اطلاعات نادرست و گمراه کننده با قصد فریب است.»

به گزارش ایبنا؛ «مسائل شبه اطلاعات؛ محتوای آنلاین و تحلیل کیفیت» در ۱۴۱ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما