شناسهٔ خبر: 67126768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

«غدیر» استمرار ولایت رسول‌الله(ص) است

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار اعضای ستاد غدیر استان قزوین گفت: «غدیر» استمرار ولایت رسول‌الله(ص) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار اعضای ستاد غدیر استان قزوین، اظهار کرد: ایام و اعیاد ذی‌الحجه را خدمت شما تبریک می‌گویم، زمینه‌های زیادی وجود دارد که بین حج و ولایت و همچنین بین حج و غدیر پیوند برقرار می‌کند، اگر بخواهیم خلاصه این پیوندها را مطرح کنیم باید بگوییم حج با غدیر روح و حیات پیدا خواهد کرد، یعنی نشاط و ماندگاری حج به غدیر وابسته است.

وی ادامه داد: روایاتی در این خصوص وجود دارد که خیلی تماشایی است، در یکی از این روایات آمده فضیل از امام باقر (ع) نقل می‌کند که امام (ع) دیدند مردم دور خانه خدا طواف می‌کنند، حضرت فرمود در دوران جاهیلت هم مردم همین طور طواف می‌کردند، در حالی که به مسلمان‌ها امر شده دور خانه خدا طواف کنند و سپس به سمت ما بیایند و به ما بگویند ما پیرو ولایت شما هستیم، یعنی در حوزه ولایت شما خانه خدا را طواف می‌کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت در ادامه فرمود این طواف‌کنندگان باید به سمت ما بیایند و به ما بگویند ما شما را دوست داریم و پیرو ولایت شما هستیم، یعنی ولایتمداری، مودّت، دوستی، نصرت و حمایت میدانی و عملی خود را نسبت به ما نشان دهند و بگویند ما ناصر و حامی شما هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر اکنون ما بخواهیم این حقیقت را ببینیم، باید بگوییم یمنی‌ها مصداق این روایت هستند، چون هم ولایت و هم مودتشان حقیقی است، اکنون اگر سید حسن نصرالله و یارانش بروند خانه خدا را طواف کنند، ما می‌گوییم این‌ها همان‌هایی هستند که امام باقر (ع) از طواف‌کنندگان توقع داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حشدالشعبی نیز مصداق این روایت است، مقاومت اسلامی هم پای این کار آمده است، یعنی پای کار ولایت، مودّت و نصرت آمده است، نصرت همان موشک‌هایی هستند که ناو هواپیمابر یا کشتی‌های تجاری صهیونیست‌ها را زمین‌گیر می‌کند، بنابراین ولایت به حج معنا داده و باعث ماندگاری آن می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: غدیرخم الگوی مدیریت دینی و طراحی شده از ناحیه خدای متعال است، خدای متعال در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است)، هر الگویی اگر ساخت ذهن بشری باشد، تاریخ مصرف دارد و بساطش با خسارت‌های سنگین برچیده می‌شود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: برای مثال یک ایده حکمرانی شرقی ماتریالیستی و مادی‌گرانه شکل گرفت و مدعی بودند این یک ایده جهانی است و بشر غیر از این راه دیگری ندارد و همه کنش‌ها و واکنش‌های آدم‌ها باید به اینجا منتهی شود، این «مَا عِنْدَکُمْ» بود، این ایده به اندازه عمر یک آدم معمولی حاکم بود و یک مرتبه فرو ریخت.

وی یادآور شد: آیت الله العظمی جوادی آملی(حفظه‌الله) در یکی از بیاناتشان فرمودند برویم ببینیم چه شد که شوروی فرو ریخت، معمولاً حکومت‌ها در کودتا، جنگ یا عوامل فروپاشی دیگر فرو می‌ریزند، ایشان فرمودند ما وقتی به نظام شوروی سابق نگاه کنیم می‌بینیم هیچ کدام از این عواملی که عامل فروپاشی هستند در شوروی اتفاق نیفتاد، بلکه از درون پوسید، و این پوسیدگی درونی، این ساختمان ضخیم و مستحکم را در هم ریخت، دلیل این پوسیدگی درونی این بود که با فطرت انسان‌ها همراه نبود، چون هر چه با فطرت هماهنگ باشد ماندگار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: فطرت انسان‌ها را با خوراکی‌های مسموم و مصنوع نمی‌توان تغییر داد، این معنا در آیه ۳۰ سوره روم آمده که خداوند می‌فرماید (پایبند و استوار بر سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش، برای آفرینش خدا هیچ گونه تغییر و تبدیلی نیست)، خدای متعال درباره کلام و کتاب خود هم در آیه ۶۴ سوره یونس می‌فرماید (در کلمات خدا که وعده‌ها و بشارت‌های اوست، هیچ دگرگونی نیست)، خداوند درباره سنت‌های خود هم در آیه ۴۳ سوره فاطر می‌فرماید (هرگز برای سنت خدا دگرگونی نخواهی یافت).

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: بنابراین فطرت الهی، کلام و دین خدا و همچنین سنت الهی تغییرناپذیرند، یعنی اگر می‌خواهیم هر چیزی ماندگار باشد باید دینی و فطری باشد و با سنت‌های الهی همراه باشد، غدیرخم هم این حقیقت است، طراح غدیرخم رسول خدا (ص) بوده است، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»، یعنی (ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از شرّ مردمان محفوظ خواهد داشت، و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد).

وی افزود: خدای متعال در این آیه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید اگر این طرح، نقشه و مهندسی خدا را جلوی چشم مردم آشکار نکنی و مردم را با این جریانی که چشم‌انداز آینده عالم هستی است، آشنا نکنی، گویا رسالتت را ادا نکرده‌ای، بنابراین چشم‌انداز آینده جهان با تمدن و اندیشه‌های امیرالمؤمنینی ساخته خواهد شد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امروز آثار و علائم این حرف‌ها را می‌بینیم، آن زمان که کم‌کم در کشورهای اسلامی جنب و جوشی پیدا می‌شد، یعنی حدود ۳۰ سال پیش، ما طلبه‌ها همیشه تصور می‌کردیم در میان کشورهای اسلامی این مصر است که زودتر از هر جای دیگری به انقلاب اسلامی خواهد پیوست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در آن ایام شاگردانی از حجت الاسلام والمسلمین مصباح در آمریکا فعالیت می‌کردند، حجت الاسلام والمسلمین مصباح هم به آنجا رفته بودند که چند سخنرانی داشته باشند، یکی از دوستان نقل می‌کرد وقتی حجت الاسلام والمسلمین مصباح از آمریکا برگشتند در صحبت‌هایشان گفته بودند من در اینکه در آمریکا انقلاب دینی اتفاق بیفتد، بیشتر از اینکه در مصر اتفاق بیفتد، امیدوار هستم.

وی تأکید کرد: این سخنرانی اکنون باید برجسته شود، اکنون دانشجویان در آمریکا به پا خاسته‌اند، اکنون شعار فیضیه سال ۴۲ و ۵۴ از آمریکا شنیده می‌شود، این‌ها به معنای همان چشم‌اندازی است که خدا تعیین کرده و اکنون امیدوار شده‌ایم که داریم به آن نزدیک می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: وقتی ایران قیام کرد، امام (ره) از تبعید بازگشت و انقلاب پیروز شد، اگر جهان قیام کند چه کسی می‌آید؟ همان کسی که سرّ مستودع فی الغدیر است، سرّ غدیر همان سرّ فاطمی است، اگر جهان قیام کند سرّ فاطمی و غدیری آشکار می‌شود.
امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین الگوی مدیریت دینی طراحی شده خدایی، غدیرخم است، اگر به مناسبت غدیر جشن خیابانی می‌گیریم، اگر در مساجدمان مراسم برپا می‌کنیم، اگر شعار می‌دهیم و هر کاری می‌کنیم باید خروجی آن از نظر شاکله حاکمیتی، حکمرانی غدیری و مدیریت غدیری باشد.

وی اظهار کرد: وقتی ما پای کار غدیر می‌ایستیم، غدیر را استمرار ولایت رسول خدا (ص) می‌دانیم، رسول خدایی که همه انبیاء در آن حضرت خلاصه شده‌اند و رسول اکرم (ص) نیز همه دار و ندارش را در غدیر آورده است و در آنجا این دار و ندار را به امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت سپرده است، امیرالمؤمنین (ع) ابوالائمه (ع) است، همه اولاد امیرالمؤمنین (ع) نیز این خط سیر زندگی انسان خدایی و ایمانی را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: الهام از سیره و سنت رسول اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) باید خودش را در انتخابات نشان بدهد، یعنی ما باید از امیرالمؤمنین (ع) و معارف آن حضرت، نهج‌البلاغه و ایده‌ها و آرمان‌های آن حضرت الهام بگیریم و بگوییم ما چه مدیری را باید در کلان کشور انتخاب کنیم که به آرمان‌های امیرالمؤمنین (ع) نزدیک باشد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: اگر خدای ناخواسته ما حزبی، جناحی و گروهی عمل کنیم که خودمان هم بدانیم از آرمان‌ها، عدالت، عبادت و حکمت امیرالمؤمنین (ع) و سفارش‌های آن حضرت راجع به قرآن فاصله گرفته‌ایم، در این صورت باید نزد خدا و امیرالمؤمنین (ع) جوابگو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه خیلی وقت‌ها در محافل، مجالس و نشست‌ها می‌بینیم که از همه چیز تشریفاتی قرآن و نهج‌البلاغه صحبت می‌شود اما وقتی می‌خواهیم حقایق و واقعیت‌ها را بگوییم سختمان است، مثل اینکه ما همه چیز راجع به دیابت و قند می‌گوییم اما وقتی سر سفره می‌نشینیم همه این‌ها را کنار می‌گذاریم و هر چیزی دلمان بخواهد مصرف می‌کنیم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: یعنی متأسفانه گاهی وقتی از مجالس و نشست‌ها بیرون می‌رویم کار خودمان را می‌کنیم و پای کار امیرالمؤمنین (ع) نیستیم، در این جلسات بنا را بر این بگذاریم که خیلی شفاف، روشن و صریح باشیم و ببینیم امیرالمؤمنین (ع) از ما چه می‌خواهد و پای کار آن حضرت باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: متأسفانه گاهی دانشجویان علوم نهج‌البلاغه و علوم قرآن آنقدر به دنبال علوم می‌روند که ممکن است اصلاً با معارف نهج‌البلاغه و آیات قرآن ارتباطی نداشته باشند.

وی یادآور شد: ما گاهی آنقدر عمرمان به حزب‌بازی، جناح‌بازی و گروه‌بازی می‌گذرد که رسالت اصلی خود را فراموش می‌کنیم، در قیامت امیرالمؤمنین (ع) از ما گلایه می‌کند و می‌فرماید انتظار من از شما این نبود، باید به هم کمک کنیم که ببینیم امیرالمؤمنین (ع) از ما چه انتظاری دارد و در آن راستا حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: یکی از برکات این جلسات این است که بگوییم می‌خواهیم در انتخابات همت کنیم آن کسی انتخاب شود که بیشتر می‌توان بوی امیرالمؤمنین (ع) را از او استشمام کرد و انگیزه‌ها و آرمان‌های امیرالمؤمنین (ع) را بیشتر می‌توان در او دید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین اهتمام نسبت به غدیر را با عدالت، کرامت انسانی و امثال آن باید پیگیری کرد.

وی بیان کرد: در نهج‌البلاغه اگر ۱۰ دغدغه از امیرالمؤمنین (ع) ببینیم، باید دید اولویت آن‌ها کدام است، برای مثال بحث عبادت، نماز، تقوا، قرآن، فرهنگ ایمانی و قرآنی و عدالت از نگاه امیرالمؤمنین (ع) را ببینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: جشن‌های خیابانی بسترسازی است، همه این زمینه‌سازی‌ها و بسترسازی‌ها برای این است که آن حیات زلال امیرالمؤمنینی در روح و جان ما، جامعه ما و آحاد مردم ما جریان پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: شما خیلی کارهای خوبی در زمینه غدیر انجام داده‌اید، استان ما به برکت فعالان این عرصه، نمره خوبی در زمینه غدیر دارد، کاری کنید این نمره خوب در همه شهرستان‌های استان ما دیده شود، قزوین در بحث قرآن اعم از حفظ، مفاهیم و معارف قرآنی نمره بالایی در کشور دارد، همه این‌ها پسندیده است، اما باید بیاییم محتوا را هم بالا ببریم و زلال معارف علوی را به ذائقه مردم بچشانیم، در مجموع کارهایی که تاکنون انجام داده‌اید بسیار ستودنی است، خدا به شما قوت و برکت عنایت کند.

گفتنی است در ابتدای این جلسه آقای محسن حق‌شناس دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در استان قزوین گزارشی از برنامه‌های عید غدیر ارائه کرد.

انتهای پیام/

نظر شما