شناسهٔ خبر: 67135083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

امام جمعه قزوین:

غدیرخم الگوی مدیریت دینی است

امام جمعه قزوین گفت: غدیر خم الگوی مدیریت دینی و طراحی شده از ناحیه خدای متعال است و بر مبنای گفته خداوند در قرآن مجید هر الگویی اگر ساخت ذهن بشری باشد، تاریخ مصرف دارد و بساطش با خسارت‌های سنگین برچیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز -سه‌شنبه بیست‌ودوم خرداد- در دیدار با اعضای ستاد غدیر استان قزوین که در دفتر امام‌جمعه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: غدیر خم الگوی مدیریت دینی و طراحی شده از ناحیه خدای متعال است و بر مبنای گفته خداوند در قرآن مجید هر الگویی اگر ساخت ذهن بشری باشد، تاریخ مصرف دارد و بساطش با خسارت‌های سنگین برچیده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مثال یک ایده حکمرانی شرقی ماتریالیستی و مادی‌گرایانه شکل گرفت و مدعی بودند این یک ایده جهانی است و بشر غیر از این راه دیگری ندارد و همه کنش‌ها و واکنش‌های آدم‌ها باید به اینجا منتهی شود، این «مَا عِنْدَکُمْ» بود، این ایده به اندازه عمر یک آدم معمولی حاکم بود و یک مرتبه فرو ریخت.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با یادآوری اینکه معمولاً حکومت‌ها در کودتا، جنگ یا عوامل فروپاشی دیگر فرو می‌ریزند، گفت: وقتی به نظام شوروی سابق نگاه کنیم می‌بینیم هیچکدام از این عواملی که عامل فروپاشی هستند در شوروی اتفاق نیفتاد، بلکه از درون پوسید، و این پوسیدگی درونی، این ساختمان ضخیم و مستحکم را در هم ریخت. دلیل پوسیدگی درونی هم این بود که با فطرت انسان‌ها همراه نبود.

عابدینی با بیان اینکه فطرت الهی، کلام و دین خدا و همچنین سنت الهی تغییرناپذیرند، افزود: اگر می‌خواهیم هر چیزی ماندگار باشد باید دینی و فطری باشد و با سنت‌های الهی همراه باشد، غدیرخم هم این حقیقت است که طراح آن رسول خدا (ص) بوده است.

وی ادامه داد: خدای متعال در قرآن خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید اگر این طرح، نقشه و مهندسی خدا را جلوی چشم مردم آشکار نکنی و مردم را با این جریانی که چشم‌انداز آینده عالم هستی است، آشنا نکنی، گویا رسالتت را ادا نکرده‌ای، بنابراین چشم‌انداز آینده جهان با تمدن و اندیشه‌های امیرالمؤمنینی ساخته خواهد شد.

امام جمعه شهر قزوین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سرّ غدیر همان سرّ فاطمی است و اگر جهان قیام کند سرّ فاطمی و غدیری آشکار می‌شود، گفت: الگوی مدیریت دینی طراحی شده خدایی، غدیر خم است، اگر به مناسبت غدیر جشن خیابانی می‌گیریم، اگر در مساجدمان مراسم برپا می‌کنیم، اگر شعار می‌دهیم و هر کاری می‌کنیم، باید خروجی آن از نظر شاکله حاکمیتی، حکمرانی غدیری و مدیریت غدیری باشد.

عابدینی اضافه کرد: وقتی ما پای کار غدیر می‌ایستیم، غدیر را استمرار ولایت رسول خدا (ص) می‌دانیم، رسول خدایی که همه انبیا در آن حضرت خلاصه شده‌اند و رسول اکرم (ص) نیز همه داروندارش را در غدیر آورده است و در آنجا این دار و ندار را به امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت سپرده است، امیرالمؤمنین (ع) ابوالائمه (ع) است، همه اولاد امیرالمؤمنین (ع) نیز این خط سیر زندگی انسان خدایی و ایمانی را دارند.

وی ادامه داد: الهام از سیره و سنت رسول اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) باید خودش را در انتخابات نشان بدهد، یعنی ما باید از امیرالمؤمنین (ع) و معارف آن حضرت، نهج‌البلاغه و ایده‌ها و آرمان‌های آن حضرت الهام بگیریم و بگوییم ما چه مدیری را باید در کلان کشور انتخاب کنیم که به آرمان‌های امیرالمؤمنین (ع) نزدیک باشد.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اگر خدای ناخواسته ما حزبی، جناحی و گروهی عمل کنیم، به طوری که خودمان هم بدانیم از آرمان‌ها، عدالت، عبادت و حکمت امیرالمؤمنین (ع) و سفارش‌های آن حضرت راجع به قرآن فاصله گرفته‌ایم، در این صورت باید نزد خدا و امیرالمؤمنین (ع) جوابگو باشیم.

عابدینی افزود: متأسفانه خیلی وقت‌ها در محافل، مجالس و نشست‌ها می‌بینیم که از همه چیز تشریفاتی قرآن و نهج‌البلاغه صحبت می‌شود، اما وقتی می‌خواهیم حقایق و واقعیت‌ها را بگوییم سختمان است، مثل اینکه ما همه چیز راجع به دیابت و قند می‌گوئیم اما وقتی سر سفره می‌نشینیم، همه اینها را کنار می‌گذاریم و هر چیزی دلمان بخواهد مصرف می‌کنیم.

وی تأکید کرد: یعنی متأسفانه گاهی وقتی از مجالس و نشست‌ها بیرون می‌رویم کار خودمان را می‌کنیم و پای کار امیرالمؤمنین (ع) نیستیم، در این جلسات بنا را بر این بگذاریم که خیلی شفاف، روشن و صریح باشیم و ببینیم امیرالمؤمنین (ع) از ما چه می‌خواهد و پای کار آن حضرت باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: گاهی دانشجویان علوم نهج‌البلاغه و علوم قرآن آنقدر به دنبال علوم می‌روند که ممکن است اصلاً با معارف نهج‌البلاغه و آیات قرآن ارتباطی نداشته باشند.

عابدینی یادآور شد: ما گاهی آنقدر عمرمان به حزب‌بازی، جناح‌بازی و گروه‌بازی می‌گذرد که رسالت اصلی خود را فراموش می‌کنیم، در قیامت امیرالمؤمنین (ع) از ما گلایه می‌کند و می‌فرماید انتظار من از شما این نبود، باید به هم کمک کنیم که ببینیم امیرالمؤمنین (ع) از ما چه انتظاری دارد و در آن راستا حرکت کنیم. در انتخابات همت کنیم آن کسی انتخاب شود که بیشتر می‌توان بوی امیرالمؤمنین (ع) را از او استشمام کرد و انگیزه‌ها و آرمان‌های امیرالمؤمنین (ع) را بیشتر می‌توان در او دید.

وی با ذکر اینکه اهتمام نسبت به غدیر را با عدالت، کرامت انسانی و امثال آن باید پیگیری کرد، ادامه داد: قزوین در بحث قرآن اعم از حفظ، مفاهیم و معارف قرآنی نمره بالایی در کشور دارد، همه این‌ها پسندیده است، اما باید بیاییم محتوا را هم بالا ببریم و زلال معارف علوی را به ذائقه مردم بچشانیم.

نظر شما