شناسهٔ خبر: 67124921 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دومین نمایشگاه ملی آبادیران آغاز به کار کرد

صاحب‌خبر -
آئیین افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی آبادیران با شعار “نوآوری برای آبادانی”، صبح امروز ( ۲۲ خردادماه) با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش سینا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد‌بنیان ریاست‌جمهوری، رویداد ملی آبادیران، گامی برای هم‌سو سازی و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و توانمندی تمامی دستگاه‌های کشور برای محرومیت‌زدایی به کمک فناوری و نوآوری است.

این رویداد از حیث درگیر کردن نخبگان با مسائل جامعه و نگریستن به نوآوری اجتماعی با محوریت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در محرومیت زدایی شکل گرفته است.

نمایشگاه آبادیران در نخستین دوره برگزاری میزبان بیش از ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق و ۲۸ نهاد بزرگ متولی آبادانی و پیشرفت بود و با مشارکت و حضور فعال در این نمایشگاه از فرصت ایجاد شده برای معرفی مشکلات و نیازهای مناطق کمتر برخوردار و آشنایی با ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر رفع این نیازها و چالش‌ها بهره‌مند شدند.

حال پس از برگزاری نخستین دوره موفق نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا در راستا اجرای برنامه ملی تحت عنوان «آبادیران»، دومین دور از این نمایشگاه با شعار “نوآوری برای آبادانی” و با هدف رفع چالش‌های مناطق محروم و روستایی، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار، از ۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران برپا شد.

روح‌الله دهقانی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان، رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی، آقا محمدی، عضو تشخیص مصلحت نظام،عودتیان، دستیار محترم مردمی‌سازی رئیس جمهور، حاج حسین یکتا، عضو محترم شورای عالی جهاد سازندگی، صباغیان، قائم مقام کمیته امام خمینی (ره) و عبدالرضا هلالی، مدیر مرکز نیکوکاری تکیه گاه آقا مرتضی علی از جمله سخنرانان افتتاحیه دومین نمایشگاه ملی آبادیران بودند.

مضاف بر سخنرانی مقامات، رونمایی از دستاوردها، معرفی طرح‌های نوآورانه و افتتاح پروژه‌های آبادانی در مناطق محروم نیز از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه آیین افتتاح این نمایشگاه برگزار شد.

رفع نیازهای فناورانه و مسأله‌محوری در حوزه آبادانی و پیشرفت فناورانه

 نمایشگاه آبادیران در دومین ایستگاه، علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیانی که به عرضه‌ محصولات و دستاورد های خود می‌پردازند، رویکرد تقاضامحوری را در دستور کار قرار گرفته است؛ ازاین‌رو، نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در دوره دوم ناظر به رفع نیازهای فناورانه کشور و مساله‌محوری است.

به همت دبیرخانه برنامه ملی آبادیران در دومین دوره از نمایشگاه، شاهد حضور تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی و پیشرفت ایران از جمله بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و … هستیم که به دنبال توانمندسازی و ارتقای مناطق کمتر برخوردار با استفاده از دانش فناوری و نوآوری ۲۸۱ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و فناور و ۲۰ گروه جهادی و مردمی در نمایشگاه هستند و در همین راستا، اتصال به بازار بزرگ نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت مناطق و افراد کمتر برخوردار، حمایت از تحقیق و توسعه مبتنی بر نیاز نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت و تجاری سازی آنها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در نمایشگاه از جمله حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌های حاضر در این دور از نمایشگاه است.

احصای نیازمندی‌های نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت کشور، احصای ظرفیت‌های بومی مناطق کمتر برخوردار و تکمیل بانک اطلاعاتی محصولات مرتبط با آبادانی و پیشرفت فناورانه از جمله رویکردهای جدید در برگزاری دومین نمایشگاه برنامه ملی آبادیران است.

همچنین در بخش‌های روایت پیشرفت با هدف روایت اقدامات شاخص شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در جلب مشارکت مردم، الگوهای پیشرفت با هدف نمایش الگوهای مشارکت مردمی با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، قاب پیشرفت با هدف نمایش تصاویری از اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان در پیشرفت کشور، مسیر پیشرفت با هدف نمایش فیزیکی محصولات دانش‌بنیان، دیوار پیشرفت با هدف روایت تصویری از جلب مشارکت مردم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، داستان پیشرفت با هدف ارائه کتاب‌های حوزه پیشرفت، خاطرات پیشرفت به منظور  ارائه کاربردی توسط فعالان دانش‌بنیان با موضوعات مختلف، قهرمان پیشرفت برای معرفی دانشمندان شاخص در پیشرفت کشور و باشگاه راویان پیشرفت برای روایت دختران ایرانی از پیشرفت‌های فناورانه برگزار خواهد شد.

معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردمی در اقتصاد دانش‌بنیان، معرفی نمونه‌های موفق در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و گفتمان‌سازی پیرامون شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) از محورهای اصلی این نمایشگاه است.

همچنین رونمایی از کتاب روایت پیشرفت، افتتاح پروژه سالم‌سازی آب آشامیدنی روستای یک یاز در استان هرمزگان و نمایشگاه ملی روایت پیشرفت و مشارکت مردمی از جمله دیگر برنامه های افتتاحیه ابادیران بود.

گفتنی است دومین دوره از نمایشگاه ملی آبادیران با حمایت معاونت علمی و فناوری از 22 خردادماه به مدت چهار روز از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران در حال برگزاری است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما