شناسهٔ خبر: 67121680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار ایلام: ۶۴ هزار میلیارد ریال در ۲ سال گذشته صرف زیرساخت‌های استان شد

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام گفت: در بازه زمانی ۲ سال گذشته اعتباری بیش از ۶۴ هزار میلیارد ریال صرف زیرساخت‌های این استان به ویژه در بخش راه‌های مواصلاتی و اربعین حسینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن بهرام نیا روز سه شنبه در گفت وگویی خبری اظهار کرد: با وجود این‌که کمتر از ۳۰ درصد این استان دشت و فلات است در دولت سیزدهم تحول عظیمی در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه راه‌های استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته حدود ۶۴ هزار میلیارد ریال صرف زیرساخت‌های استان شد که از این مبلغ، ۵۰ هزار میلیارد ریال صرف تکمیل محورهای مواصلاتی منتهی به مهران شد.

استاندار ایلام افزود: با این اقدام راه ۱۵ ساعته که در سال‌های گذشته زوار از ایلام تا مهران با وجود ترافیک سنگین طی می‌کردند، امروز با چهاربانده شدن این مسیر به حدود یک ساعت در اوج ترافیک کاهش یافته است.

بهرام‌نیا با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه انرژی، تاکید کرد: این استان ۶ درصد منابع نفتی و ۱۱درصد منابع گازی کشور را در اختیار دارد که در این دولت به این منابع توجه ویژه شده و ان‌.جی.ال ۳۱۰۰ دهلران با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورویی در آستانه افتتاح است که مقرر شده بود در سفر رییس‌جمهور شهید به استان افتتاح شود که با افتتاح این پروژه ۹ مشعل گاز(جمع‌آوری فلر) خاموش می‌شود.

استاندار ایلام به پروژه سامانه گرمسیری نیز اشاره و یادآور شد: تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه سامانه گرمسیری هزینه شده که بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال در این دولت اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: با افتتاح فاز نخست این پروژه که در آستانه افتتاح است به چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از زمین‌های دیم شهرستان مهران آب‌رسانی می‌شود و با افتتاح فاز دوم در مجموع ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مهران و دهلران تحت پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: با افتتاح این پروژه، ۹۰ هزار تن به محصولات زراعی استان اضافه و ۱۷ هزار میلیارد ریال برای کشاورزان ارزش افزوده دارد و در حال حاضر ۵۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد کنجانچم وجود دارد.

بهرام‌نیا گفت: به پاس خدمات ماندگار و ارزشمند شهید رئیسی رئیس‌جمهور، بزرگ‌راه ایلام به مهران به نان بزرگ‌راه حضرت آیت‌الله رئیسی(شهید جمهور) و همچنین سد طرح سامانه گرمسیری(سد کنجان‌چم) به نام سد شهدای‌خدمت نام‌گذاری شد.

وی افزود: استان ایلام با ۶۰۸ هزار نفر جمعیت و مساحت ۲۰ هزار و ۱۲۳ کیلومتر مترمربع، بیست‌ودومین استان کشور از نظر وسعت و دارای تنوع آب و هوایی است به گونه‌ای که در فاصله بین ۲ نقطه استان) حدود چهل کیلومتر) تغییر اقلیم داریم و در فواصل ذکر شده، میوه‌های سردسیری و میوه گرمسیری برداشت می‌شود.

بهرام‌نیا ادامه داد: استان ایلام دارای طبیعتی بکر و تاریخی کهن است، مردم این این استان در دوران دفاع مقدس هشت سال ایستادگی کردند و این استان ۱۶ سال از توسعه عقب ماند اما اکنون به عنوان قطب اربعین در کشور شناخته می‌شود.

استاندار ایلام با اشاره به موقعیت مرزی استان ایلام در کشور و هم مرز بودن با سه استان کشور عراق، یادآور شد: این استان ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با سه استان کشور عراق(دیالی، واسط و میسان) دارد.

وی مردم ایلام را نماد مقاومت در دوران مقدس عنوان کرد و گفت: مردم این استان در دوران دفاع‌مقدس مهاجرپذیر بودند و نه تنها شهر و منطقه خود را را ترک نکردند بلکه جانانه ایستادگی کردند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی«استان ایلام در دوران دفاع مقدس یک دژ مستحکم بود».

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: استان ایلام قطب اربعین است و در اربعین سال گذشته حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائر و در مجموع سال گذشته به‌طور میانگین هشت میلیون نفر زائر از مرز مهران تردد کردند و در اربعین ۵۴ درصد زوار مرز مهران را برای تردد انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، استان ایلام به عنوان یکی از آوردگاه های اصلی دوران هشت سال دفاع مقدس و کانون اصلی تردد زوار اربعین حسینی به دیار خادمین زوار اباعبدالله الحسین (ع) در کشور معروف شده است.

نظر شما