شناسهٔ خبر: 67121407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

نیکبخت: روزانه بیش از ۱۲ هزار تن از محصولات سبزی و صیفی صادر شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری‌ها و برنامه های راهبردی که وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ در پیش گرفت، در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزارتن از محصولات سبزی و صیفی کشور صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد علی نیکبخت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه - ۲۲ خرداد ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور ارائه کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مدت حضورم در وزارت جهاد کشاورزی، راهبردهای لازم را در بخش‌های مختلف وزارتخانه پیاده سازی کردیم که از جمله آن می توان به حداکثرسازی تولید با حفظ منابع پایه با توجه به محدودیت‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور را برای جمعیت ایران اسلامی تامین کنیم، باید از همه ظرفیت‌های تولید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به یکنواختی در تولید گفت: یکی از بخش‌هایی که دچار نوسانات در قیمت کالا در بازار می‌شود، یکنواختی در تولید است، به عنوان مثال در میزان و قیمت محصولات سبزی و صیفی و مهم ترین آنها، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز همیشه در کشور نوسانات شدیدی وجود دارد، اما با پیگیری‌ها و برنامه راهبردی که در پیش گرفتیم، در سال ۱۴۰۲ تاکنون جزء سال های نادری است که در این محصولات کمبود و واردات نداشته و حتی در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزار تن از محصولات سبزی و صیفی صادر شده است.

وی توازن بخشی در تولید را از دیگر راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: این وزارت خانه، رشد تولید را از طریق منابعی که در اختیار دارد هدفدار کرد، به عنوان مثال سهم شیلات، آبزی پروری و صید و صیادی، از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است. در حالی که با توجه به منابعی که در اختیار شیلات است، می‌توانیم به حداقل ۱۰ درصد رشد در این حوزه برسیم. چرا که دریای شمال و دریای جنوب فرصت‌های زیادی در این حوزه برای شیلات دارند.

وی تولید صادرات محور را راهبرد مهم دیگر در کشاورزی دانست و اظهار داشت: این موضوع سبب توسعه و حمایت از تولید و تولید کننده خواهد شد و ارزآوری و اشتغال به همراه دارد و باعث می‌شود تولید به مانند جریان رودخانه توسعه داده شود.

نظر شما