شناسهٔ خبر: 67120660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

روز تحقیر پدرخوانده‌های سیاست اروپا

در آلمان، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان مقام دوم را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده قدرت این حزب در آستانه انتخابات فدرال سال آینده است. پیش‌بینی می‌شد که حزب بدبین به اروپا بیش از ۱۶درصد آرا را به‌دست آورد که بهترین نمایش آن‌ها در تاریخ به‌حساب می‌آید؛ چراکه سهم بالاتری از آرا را نسبت به هر سه حزب در ائتلاف شولتز به‌دست آورد.

صاحب‌خبر -

احزاب راست افراطی در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته‌اند و شکست‌های تحقیرآمیزی را به احزاب اولاف شولتز صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و کارل نهامر صدراعظم اتریش تحمیل کرده‌اند. به گزارش الجزیره، درحالی‌که احزاب جریان اصلی کنترل پارلمان اروپا با ۷۰۵عضو را در روز یکشنبه در دست داشتند، این بلوک ۲۷عضوی به‌طور محسوسی به سمت راست چرخید که نشانه‌ای از دوام احساسات «ضد وضع موجود» در این قاره است.

روز تحقیر پدرخوانده‌های سیاست اروپا

به گزارش دنیای اقتصاد، در فرانسه، «اجتماع ملیِ» مارین لوپن چنان شکست کوبنده‌ای به رنسانسِ میانه‌روی ماکرون وارد کرد که رهبر فرانسه خواستار انتخابات زودهنگام شد، مانور خطرناکی که می‌تواند زیان‌های بیشتری به حزب او وارد کند و سه سال باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش را دچار مشکل کند. پیش‌بینی می‌شد که اجتماع ملی حدود ۳۳درصد از آرا و ۳۱کرسی در پارلمان اروپای آینده را به‌دست آورد که بیش از دو برابر تعداد ۱۵درصدی بلیت مکرون بود. لوپن گفت: «ما آماده‌ایم کشور را برگردانیم، آماده‌ایم از منافع فرانسوی‌ها دفاع کنیم و به مهاجرت گسترده پایان دهیم.» مکرون البته شکست را پذیرفت. مکرون گفت: «من پیام شما، نگرانی‌های شما را شنیده‌ام و آن‌ها را بی‌پاسخ نخواهم گذاشت. فرانسه به اکثریت واضح نیاز دارد تا در آرامش و هماهنگی عمل کند.»

در آلمان، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان مقام دوم را به خود اختصاص داد که نشان‌دهنده قدرت این حزب در آستانه انتخابات فدرال سال آینده است. پیش‌بینی می‌شد که حزب بدبین به اروپا بیش از ۱۶درصد آرا را به‌دست آورد که بهترین نمایش آن‌ها در تاریخ به‌حساب می‌آید؛ چراکه سهم بالاتری از آرا را نسبت به هر سه حزب در ائتلاف شولتز به‌دست آورد. ائتلاف محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی که در اپوزیسیون در سطح فدرال هستند، با حدود ۳۰درصد آرا در صدر این نظرسنجی قرار گرفتند. سبزهای آلمان بزرگ‌ترین بازنده روز یکشنبه بودند که با کاهش ۸.۵درصدی به ۱۲درصد، توسط رای‌دهندگان به‌دلیل هزینه سیاست‌های کاهش انتشار CO۲ تنبیه شدند.

حزب سوسیال دموکرات (SPD) و سومین شریک ائتلافی، حزب دموکرات آزاد (FDP) که طرفدار کسب‌وکار است، به ترتیب حدود ۱۴درصد و ۵درصد آرا را به‌دست آوردند که نسبت به ۱۵.۸درصد و ۵.۴درصد در انتخابات قبلی، آرایشان کاهش یافته است. نمایش قدرتمند آلترناتیو برای آلمان در حالی اتفاق می‌افتد که چشم‌انداز حزبی آلمان دستخوش بزرگ‌ترین تحول خود در دهه‌های اخیر شده است. این نشان می‌دهد احزابی پوپولیستی مانند آلترناتیو برای آلمان قصد دارند خلأ ناشی از افول احزاب جریان اصلی را پر کنند. در اتریش، حزب راست افراطی آزادی نزدیک به ۲۶درصد آرا را به‌دست آورد و برای اولین‌بار در صدر رای‌گیری سراسری قرار گرفت. حزب محافظه‌کار حاکم بر مردم بیش از ۲۴درصد آرا را به‌دست آورد، پس از آن سوسیال‌دموکرات‌ها با حدود ۲۳درصد و سبزها با نزدیک به ۱۱درصد آرا قرار گرفتند.

صدراعظم نهامر متعهد شد که نگرانی‌های رای‌دهندگان را پیش از انتخابات ملی که در اواخر سال برگزار می‌شود، از جمله مساله مهاجرت‌های غیرقانونی برطرف کند. در همین حال، جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا پس از اینکه برادران پوپولیست راست‌گرای ایتالیا بیش از دو برابر کرسی‌های خود در پارلمان را افزایش دادند، موقعیت خود را تقویت کرد. جناح راست افراطی در هلند نیز عملکرد خوبی داشت و حزب ضد مهاجرت آزادی به رهبری گیرت ویلدرز پیش‌بینی می‌شود که ۶کرسی به‌دست بیاورد که تنها دو کرسی کمتر از کل احزاب چپ میانه و سبز است.

احزاب جناح چپ و سبز در کشورهای اسکاندیناوی عملکرد بهتری داشتند و احزاب راست افراطی و پوپولیست در سوئد، دانمارک و فنلاند شاهد کاهش سهم آرای خود بودند. در مجارستان، حزب ملی‌گرایِ نخست‌وزیر این کشور، فیدز بیشترین آرا را به‌دست آورد؛ اما در مقایسه با انتخابات۲۰۱۹ تعداد کرسی‌های قابل توجهی را از دست داد. فیدز ۴۴درصد آرا را با نزدیک به ۹۰درصد شمارش آرا به‌دست آورد که نسبت به ۵۲درصد دوره پیشین، کاهش آرا داشته است. با این حال، اوربان در یک سخنرانی در جمع هواداران در یک رویداد حزب در یکشنبه‌شب مدعی پیروزی شد. به‌طور کلی، گروه‌های جریان اصلی و طرفدار اروپا همچنان نیروهای مسلط باقی ماندند و احزاب راست میانه و چپ میانه در مسیر دستیابی به اکثریت اندک در پارلمان ۷۰۵عضوی باقی ماندند.

حزب مردم اروپا (EPP) در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین گروه با پیش‌بینی ۱۸۹نماینده بوده که با پیروزی‌های راست میانه در اسپانیا و لهستان جایگاهش تقویت شد و پس از آن ائتلاف مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه با ۱۳۵کرسی قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود که گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی که شامل برادران ایتالیا می‌شود، ۷۲کرسی و پس از آن راست افراطی هویت و دموکراسی با ۵۸کرسی در جایگاه بعدی قرار گیرند.

احزاب سبز و لیبرال و طرفدار اروپا بیشترین ضرر را متحمل شدند و سبزها -اتحاد آزاد اروپا و تجددگرایان اروپا بیش از ۴۰کرسی را از دست دادند. اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت که نتایج نشان می‌دهد میانه‌روی هنوز پابرجاست. او گفت: «ما در انتخابات اروپا پیروز شدیم.» فون درلاین ادامه داد: «این انتخابات دو پیام به ما داده است؛ اول، یک اکثریت میانه‌روی قوی در اروپا وجود دارد و این برای ثبات بسیار مهم است؛ به عبارت دیگر میانه‌روی هنوز زنده است. اما این نیز درست است که افراطی‌ها در چپ و راست مورد حمایت قرار گرفته‌اند و به همین دلیل است که این نتایج مسوولیت بزرگی را روی دوش احزاب میانه‌رو قرار می‌دهد.»

نیویورک‌تایمز در این ارتباط نوشت: «با رای دادن در ۲۷کشور، رای‌دهندگان عمدتا از میانه‌روها در انتخابات پارلمان اروپا حمایت کردند؛ اما احزاب راست افراطی در فرانسه و آلمان قدرت‌نمایی کردند.» با این حال، به نظر می‌رسد که نتیجه انتخابات، راست افراطی را به‌عنوان یک نیروی اخلالگر در مرکز توجه قرار دهد و عملکرد جریان اصلی تشکیلات بلوک را متزلزل کند. رای‌گیری نشان می‌دهد که بادهای گرم غالب برای برخی از تشکیلات سیاسی اروپا سرد شده است و البته این موضوع را هم گوشزد می‌کند که حرکت نیروهای راست افراطی در دهه گذشته هنوز به اوج خود نرسیده است. نتایج حاکی از آن است که از ۷۲۰کرسی پارلمان گروه‌های میانه همچنان حدود ۴۰۰کرسی را در اختیار دارند.

فرانسه در مسیر انتخابات

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که با شکست سختی از راست افراطی در انتخابات اروپا شکست خورد، مجلس سفلی را روز یکشنبه منحل کرد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در ۳۰ژوئن شد؛ تصمیم او که در یک برنامه تلویزیونی برای مردم فرانسه اعلام شد. همین برگزاری انتخابات زودهنگام به گفته ناظران معیاری است برای هیاهوی ایجادشده از شکست شدید مکرون در انتخابات پارلمان اروپا. مکرون گفت: «ظهور ملی‌گراها و پوپولیست‌ها خطری برای ملت ما و اروپا است. پس از این روز، نمی‌توانم طوری ادامه دهم که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.» رهبر فرانسه همواره از حامیان پرشور اتحادیه ۲۷کشور اروپایی بوده است و با این اتحادیه به‌دنبال «خود مختاری استراتژیک» است. اما بادهای سیاسی تغییر کرده و به نظر می‌رسد بسیاری از فرانسوی‌ها کمتر از اروپا حمایت می‌کنند.

نظر شما