شناسهٔ خبر: 67119610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

17 روز تا انتخابات

17روزمانده به آغاز رای‌گیری عمومی برای انتخاب مردمی نهمین رئیس‌جمهور وپس ازاعلام اسامی شش نامزد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، تب و تاب انتخابات چه در جامعه و بین عامه مردم و چه بین نخبگان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داغ شده‌است.

صاحب‌خبر -
تکیه بر صندلی «شهید جمهور»
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز همزمان با آغاز رقابت‌های تبلیغاتی نامزدها در صفحه مجازی خود در شبکه ایکس، ویدئویی از«شهیدجمهور» منتشر کرد که درآن شهید رئیسی اظهار می‌کرد:«تمام شان ما این است که بتوانیم برای خدا نوکری مردم را کنیم.»وی با انتشار این ویدئو خظاب به شش نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «بزرگوارانی که وارد رقابت انتخاباتی شدند، متوجه باشند که می‌خواهند به صندلی چنین شخصیتی تکیه بزنند. مراقب باشند.» رسانه‌ملی نیز در این میان دست به کار شده و علاوه برفراهم کردن فرصت گفت‌وگوی مستقیم نامزدها با مردم برای بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌هایشان به صورت انفرادی از طریق آنتن شبکه‌های سیما، ازهفته آینده پخش مناظره‌ها با حضور تمامی نامزدها را نیز از شبکه یک سیما از ساعت 20 تا 24 در پیش می‌گیرد. درنخستین روز از تبلیغات نامزدها در صداوسیما، به ترتیب -قالیباف، قاضی‌زاده، پزشکیان - برنامه داشتند. 
 
قالیباف: راهی جز پیشرفت نداریم

محمدباقر قالیباف پیش از حضور در رسانه‌ملی برای اعلام برنامه‌های خود و گفت‌وگوی زنده با مردم، در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار مطلبی به مناسبت آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: «کشور در لحظه‌ای تعیین‌کننده قرار گرفته است».  وی همچنین با حضور در شبکه خبر  با تاکید بر اینکه راهی جز پیشرفت نداریم در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر نقش اعضای ستاد انتخاباتی وی در مسئولیت‌های کلیدی دولت، گفت: هیچ فرقی بین کسی که در ستاد است و نیست، وجود ندارد. مهم این است که در دولت کار را براساس شایسته‌گزینی پیش ببریم. هرجا توفیق خدمت داشتم، جوان‌گرایی کرده‌ام و به‌کارگیری نیروهای فعال از اساس کارمن بوده است.خیلی وقت‌ها در شهرداری که بودم، افرادی حضور داشتند که از جهت گرایش سیاسی با من همراه نبودند اما نیروهای کارآمدی بودند که آنها را به کارگرفتم. اینها درسابقه مدیریتی‌ا‌م وجود دارد. بنابراین ارث نیست که سهمیه دهیم.  همچنین در اخبار آمد که قالیباف برای انجام اقدامات مربوط به کاندیداتوری‌اش در انتخابات از مجلس مرخصی خواهد گرفت.
 
قاضی‌زاده: مردم باید برای دولت تصمیم بگیرند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز پس از آغاز رسمی تبلیغات ریاست جمهوری در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسم رب‌الشهدا والصدیقین، سلام علی ابراهیم، سلام علی آل طه و یاسین». وی همچنین در پست دیگری با زدن هشتگ «عهد با مردم» بیان کرد: «یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قوانین است. در بنیاد شهید با وجود موانع و محدودیت‌ها اجرای قانون را ارتقا دادیم. برگزاری آزمون استخدامی، افزایش مستمری و بیمه ایثارگران، نمونه‌های آن است. «دولت خانواده» مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است». برنامه تبلیغاتی قاضی‌زاده همچنین عصر دوشنبه از شبکه یک سیما پخش شد، وی در این برنامه شعار دولت خود را «دولت مردم و دولت خانواده» عنوان کرد و توضیح داد: وقتی از دولت مردم صحبت می‌کنیم، منظور این است که محوردولت، مردم هستند ومردم باید برای دولت تصمیم بگیرند. وقتی از نظارت حرف می‌زنیم یعنی ناظر نافذ دولت، مردم هستند و مرتب بین دولت و مردم رابطه افکارسنجی، سؤال و رفراندم برقرار است. رئیس‌جمهور و دولت، حکمران نیستند و باید بتوانند در اشتراک باذی‌نفعان بخش‌های کشور، تصمیماتی بگیرند، کار مردمی به این معناست.همچنین مسئول رسانه‌ای ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده‌هاشمی اعلام کرد که وی تا پایان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران مرخصی گرفته است.
 
پزشکیان:  باید از حق مردم دفاع کنیم

مسعود پزشکیان پس از انتشار خبر تایید صلاحیتش در صفحه مجازی خود در شبکه ایکس با زدن هشتگ «برای ایران»، نوشت: «بسم‌ا...الرحمن الرحیم»وی همچنین ویدئویی در صفحه تلگرامی واینستاگرامی خود منتشر کردکه درآن با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، بیان می‌کند: سیاه و سفید، عرب و عجم، ترک و لر و کرد و بلوچ، هیچ‌کدام از ما به یکدیگر برتری نداریم. برتری به تقواست و تقوا یعنی حرکت بدون خطا و ما باید کاری کنیم عالمان و دست‌پاکان به قدرت برسند و نه افرادی که به خاطر قدرت، تهمت و افترا می‌زنند و دروغ می‌گویند.» پزشکیان همچنین  در ویدئویی که از وی منتشر شده است بیان می‌کند: اگر حق مردم را بدهیم، بستر را آماده کنیم،  آنها خودشان زندگی را تامین می‌کنند.
 
پورمحمدی: شرایط کشور مجالی برای خطا نمی گذارد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نیز درصفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: شرایط کشور مجالی برای آزمون و خطا نمی گذارد، از سعدی علیه الرحمه بیاموزیم که فرمود به کارهای گران مرد کار دیده بفرست.
 
جلیلی: نیاز به تصمیمات نقطه زن داریم

ساعتی پس از اعلام نتایج تایید‌صلاحیت‌ها و آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی در صفحه منتسب به سعید جلیلی در شبکه اجتماعی ایکس، بخشی از سخنان اومبنی براین‌که«‌برای پیشرفت بیشتروعدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز داریم» منتشر شد.همچنین در این صفحه اعلام شد که تمامی مخارج مربوط به هزینه تبلیغات از محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی خواهد بود و این کمک‌ها هیچ حق ویژه یا امتیاز خاصی برای کمک‌کنندگان ایجاد نخواهد کرد.
 
زاکانی: همه به مردم  بدهکاریم

اولین واکنش علیرضا زاکانی پس از اعلام نتایج احراز صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان و آغاز مهلت قانونی تبلیغات، در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس با زدن هشتگ «دولت خدمت» و ذکر «هو العزیز»، نوشت: «‌در انتخابات گذشته افتخار حمایت از «مظهر شعارهای انقلاب» را داشتم و تمام حملات ناجوانمردانه را به جان خریدم اما در انتخابات 1403 برای تداوم راه شهید رئیسی و تکمیل خدمات، تا آخر می‌مانم و رقابت می‌کنم.  شهردار تهران همچنین در  مراسمی با بیان اینکه برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم، اظهار کرده است: برای همه ما نامزدها ضروری است که نسبت به سوابق و عملکرد 45 سال گذشته  شفاف باشیم. هیچ یک از ما نباید طلبکار مردم باشد. همه ما به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. وی همچنین درحاشیه مراسم دیگری اعلام کرده است که از صبح سه‌شنبه 22 خرداد برای انجام اقدامات مربوط به تبلیغات انتخاباتی خود ازط شهرداری تهران مرخصی می‌گیرد.

نظر شما