شناسهٔ خبر: 67121281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل دیگران؛

شروع پرقوت ستادهای نامزدهای انتخابات

همزمان با آغاز به کار منصوری به عنوان رئیس ستاد جلیلی، فروزنده رئیس ستاد زاکانی و نیکزاد رئیس ستاد قالیباف شد.لاریجانی نیز در بیانیه ای ضمن گلایه از شورای نگهبان نوشت: مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت، متوقف نخواهد شد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خراسان نوشت: قطار انتخابات در ایستگاه تبلیغات قرار گرفته است. همزمان با آغاز به کار محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به‎عنوان رئیس ستاد جلیلی، لطف ا... فروزنده معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران ،رئیس ستاد زاکانی شد.  «علی نیکزاد» نایب رئیس مجلس نیز با حکم قالیباف رسماً به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی منصوب شد. پیش از این، علی عبدالعلی‌زاده وزیر اسبق مسکن هم طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان رئیس ستاد انتخاباتی وی شده بود.

واکنش پزشکیان به اتهام قومیت گرایی

تب انتخابات هم پس از اعلام تایید صلاحیت ها در کشور بالا گرفته است و البته حضور پزشکیان نامزد اصلاح طلب این انتخابات،  در میان کاندیداهای متعدد اصولگرایی و حمایت تمام قد اصلاح طلبان از او در اوج گیری شور انتخاباتی نقش بسزایی داشته است. حتی در همان ساعات اولیه که نام پزشکیان به عنوان یکی از تایید صلاحیت شدگان اعلام شد؛ داده‌های گوگل نشان داد  که مسعود پزشکیان در ساعات اولیه پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها توجهات زیادی را جلب کرده است. پزشکیان در جمع هواداران خود در ستاد انتخاباتی‎اش شروع خوبی داشت و به شایعات پیرامون قومیت‎گرایی به صراحت پاسخ داد و آن را از خود نفی کرد: «سیاه و سفید، عرب و عجم و کرد و ترک و لر و بلوچ هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.» وی با تاکید بر این‌که برتری با تقواست، گفت:«تقوا یعنی حرکت بدون خطا؛ یعنی این‎که اقتصاد را درست کنیم و عمل درست انجام دهیم و مدیریت کنیم و کسی که مدیریت را درست انجام می‌دهد نیز ممکن است از جناح و حزب ما نباشد.» همزمان آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در توئیتی نوشته است:« راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای معنابخشی به انتخابات بود. تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان را  برای ایران به فال نیک می گیریم. در این صحنه نابرابر برای پیروزی ایشان تلاش می‌کنیم و کماکان پیگیر حقوق آحاد مردم ایران، از جمله حق انتخابات آزاد و عادلانه و رقابتی هستیم.» علی ربیعی، اسحاق جهانگیری،محمد جواد ظریف و دیگر چهره های اصلاح طلب هر یک در پیام های جداگانه ای به حمایت از پزشکیان پرداختند. 

اولین حمله زاکانی به پزشکیان 

در این میان اما اظهارات روز گذشته زاکانی یکی از کاندیداهای اصولگرای این دوره از انتخابات نشان داد که او بنا دارد کمپین منفی برای پزشکیان چهره اصلاح طلب را استارت بزند. او در اظهارات اخیرش اولین حمله خود به پزشکیان را آغاز کرد و گفت :«وقتی (پزشکیان) وزیر بود، من نماینده بودم؛ متوجه شدیم سوالات آزمون دستیاری را فروخته بودند، اما ایشان یا بی‌اطلاع بود یا از یک بی‌عدالتی محض دفاع می‌کرد. بنده نماینده بودم و یکی از آقایان نامزد‌های کنونی وزیر بهداشت بود. متوجه خطا در آزمون دستیاری شدم و درخواست اطلاعات کردم، پاسخ ناقص دادند و مجبور به تحقیق و تفحص شدیم. معلوم شد آن زمان سوالات آزمون دستیاری را نفری ۳۰ میلیون تومان فروخته بودند و ۲۱ نفر در دادگاه محکوم شدند، اما آقای وزیر یا بی‌اطلاع بود یا از یک بی‌عدالتی محض دفاع می‌کرد.» او البته در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «برای همه ما نامزد‌ها، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما نباید طلبکار مردم باشد؛ همه به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم.»

وعده قاضی‌زاده به ایثارگران

قاضی زاده هاشمی دیگر کاندیدای اصولگرا نیز یک وعده انتخاباتی به ایثارگران داد و  در شبکه ایکس( توئیتر ) نوشت :«یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قوانین است. در بنیاد شهید با وجود موانع و محدودیت‌ها، اجرای قانون را ارتقا دادیم. برگزاری آزمون استخدامی، افزایش مستمری و بیمه ایثارگران نمونه‌های آن است.‎دولت خانواده مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است.» همچنین اعلام شد که او   برای رقابت در این انتخابات از بنیاد شهید مرخصی گرفته است. 

قالیباف: کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده‌ قرار گرفته است

محمدباقر قالیباف هم در پیامی انتخاباتی نوشت:« کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده‌ قرار گرفته است. لحظه‌ای که یا به عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ بازمی‌گردد، یا مسیر خدمت و پیشرفت را پی می‌گیرد. ما دقیقاً در همین لحظه‌ است که می‌توانیم با همدلی اجتماعی،  اتحاد ملی و کاری جهادی حرکت خود را به‌سوی زندگی خوب و ایران پیشرفته شتاب بخشیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. من، با آگاهی کامل از مشکلات پیچیدۀ کشور و اشراف بر ظرفیت‌های متنوع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، تصریح می‌کنم: کشور ما ایران ثروتمندتر از آن است که معیشت و رفاه مردم دچار چالش باشد. دل‌های ایرانیان مهربان‌تر از آن است که همدلی اجتماعی ما این‎چنین سست شود. جوان‌های ما توانمندتر از آن‌اند که مشکلات کشور بدین صورت مزمن و حل‌نشده باقی بماند.»

حمایت رسمی «حلقه نیلی» از جلیلی

یکی از خبرهایی که روز گذشته مورد توجه قرار گرفت این بود که سعید جلیلی، محسن منصوری عضو کابینه دولت را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود انتخاب کرد. «محسن منصوری» با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، ضمن مرخصی از دولت، اعلام کرد که کار خود را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی آغاز کرده است. پیش از این منصوری به همراه میثم نیلی ،اسماعیلی وزیر ارشاد را برای ثبت نام در انتخابات همراهی کرده بود. انتخاب او به عنوان رئیس ستاد جلیلی باعث شده که برخی از تمایل حلقه سیاسی فعال در دولت رئیسی موسوم به حلقه نیلی برای حمایت از جلیلی سخن بگویند.

پورمحمدی کمرنگ اما جدی! 

در همین راستا تحلیلگران سیاسی از تاثیرگذاری مصطفی پورمحمدی بر انتخابات ریاست جمهوری سخن گفته و او را یکی از کاندیداهای جدی این دوره از انتخابات عنوان می‎کنند. در همین راستا مصطفی فقیهی مدیر مسئول سایت انتخاب نوشته است :« مصطفی پورمحمدی   هم سخنور است و هم باهوش؛ او می‌تواند چهره‌ای به مراتب قوی‌تر از   علی‌اکبر ولایتی  میانه‌رو در انتخابات ۹۲ باشد که تاثیری جدی در پیروزی   روحانی   در مناظرات داشت؛ «پورمحمدیِ میانه‌رو» نیز می‌تواند چنین نقشی برای   پزشکیان  ایفا کند و حتی آرای اصولگرایان سنتی را به سوی پزشکیان، سرازیر کند.» محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهور در دولت خاتمی هم پورمحمدی را پدیده مناظره ها عنوان کرد و  نوشت: «شاید از این پیش بینی تعجب کنید. اما پدیده «مناظرات» مصطفی پورمحمدی  خواهد بود.اطلاعات زیاد محرمانه و غیرمحرمانه از ۴۵ سال گذشته دارد. سخنور است. و قصد ندارد پوششی برای افراطیون باشد. و پشتوانه حاکمیتی قوی دارد.اما رقابت انتخاباتی بین پزشکیان و قالیباف خواهد بود.» 

نظر شما