شناسهٔ خبر: 67112000 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گالانت علیه معافیت «حریدی‌ها» از خدمت اجباری رای می‌دهد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم به لایحه کاهش سن معافیت از خدمت نظامی اجباری برای حریدی ها از ۲۶ به ۲۱ سال رای منفی خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روزنامه هاآرتص در این زمینه افزود: پیش بینی می شود که بیشتر نمایندگان حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» در کنست ( پارلمان رژیم صهیونیستی) به این قانون رای مثبت دهند.

شبکه ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که«آریه درعی» رهبر حزب شاس، ساعت ۱۰ شب یعنی ۲ ساعت قبل از رای گیری در مورد قانون خدمت نظامی مذهبیون با رهبران حزب خود جلسه اضطراری برگزار می کند زیرا درعی می ترسد که این قانون تصویب نشود. همچنین این احتمال وجود دارد که در واکنش به این موضوع، از ائتلاف کابینه خارج شود.

این لایحه ۲ سال پیش توسط «بنی گانتس» رهبر حزب «اتحاد»‌ پیشنهاد شد که از احیای این لایحه توسط نتانیاهو به عنوان یک مانور سیاسی انتقاد کرد.

گانتس ماه گذشته با تاکید بر اینکه پیشنهاد او فقط به عنوان یک اقدام موقت ارائه شده است، اعلام کرد که کابینه رژیم اسرائیل به افراد نظامی و نه مانورهای سیاسی که مردم را در طول جنگ از هم جدا می کند، نیاز دارد.

در حالیکه قانون رژیم اسرائیل هر مرد و زن صهیونیست بالای ۱۸ سال را به انجام خدمت نظامی ملزم می کند، معافیت «حریدی ها» از خدمت نظامی همواره طی دهه های گذشته جنجال برانگیخته است. در عین حال سرپیچی حریدی ها از خدمت نظامی همزمان با جنگ جاری در غزه و تلفات ارتش رژیم صهیونیستی، شدت مناقشات را افزایش داده است زیرا احزاب سکولار مذهبی خواستار مشارکت همه برای کاستن از بار جنگ شده اند.

یهودیان افراطی در سن خدمت نظامی با ثبت نام در موسسات دینی برای مطالعه تورات و گرفتن مکرر مجوز تعویق یک ساله از خدمت نظامی تا رسیدن به سن معافیت از خدمت نظامی، توانسته اند برای چندین دهه از خدمت نظامی در ارتش رژیم اسرائیل دوری کنند.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی با در نظر گرفتن اینکه معافیت حریدی ها از خدمت نظامی ناقض «اصل برابری» است، قانونی را که در سال ۲۰۱۵ وضع شده بود و حریدی ها را از خدمت نظامی معاف می‌کرد، لغو کرد. از سال ۲۰۱۷ کابینه های متوالی رژیم صهیونیستی نتوانسته‌اند به قانونی در مورد خدمت نظامی حریدی ها به توافق برسند.

از آن زمان تا پایان ماه مارس گذشته که مهلت آن پایان یافت، کنست معافیت حریدی ها از خدمت نظامی را تمدید کرد اما دستور کابینه نتانیاهو به تعویق دامنه دار معافیت خدمت نظامی اجباری برای «حریدی ها» پایان داد.

به گزارش ایرنا، موضوع معافیت صهیونیست های حریدی از سربازی در طول دهه های گذشته در سرزمین های اشغالی همواره موضوع مناقشه گروه های سیاسی صهیونیست بوده است. اما نرفتن این افراد به سربازی همزمان با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و ناکامی ارتش اشغالگر در این منطقه، باعث تشدید بحث و جدل در این باره شده است. به طوری که احزاب سکولار رژیم صهیونیستی از این افراطیون خواسته اند در مسئولیت هزینه های جنگ مذکور، مشارکت داشته باشند.

در این پیوند، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل اسفند سال گذشته ابراز نگرانی کرد که خودداری صهیونیست‌ها از انجام خدمت نظامی در ارتش، تهدیدی برای این رژیم و موجب تضعیف قدرت بازدارندگی راهبردی رژیم صهیونیستی است و افزود: مخالفت با خدمت نظامی در ارتش تهدیدی برای (رژیم) اسرائیل و اسرائیلی‌ها (صهیونیست‌ها) ایجاد کرده است و قدرت بازدارندگی استراتژیک آن را تضعیف می‌کند.

نظر شما