شناسهٔ خبر: 67111101 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد ۳۰ درصدی تولید الیاف نساجی

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد ۳۰ درصدی تولید الیاف اکریلیکِ مورد استفاده در صنعت نساجی خبر داد.

صاحب‌خبر -
رشد ۳۰ درصدی تولید الیاف نساجی
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای محسن گرجی در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته که با حضور فعالان صنعت نساجی و پوشاک برگزار شد افزود: همچنین سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال پیش از آن در تولید نخ پلی استر، پنبه، انواع پارچه پتو و فرش ماشینی رشد ۵ تا ۱۷ درصدی ثبت شده است.
وی اضافه کرد: در این مدت ظرفیت تولید چادر مشکی در کشور ۶۰ درصد افزایش یافت، اما از آنجا که تولید در ظرفیت‌های جدید از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد تولید محصول نهایی چادر مشکی افزایش ۳۳ درصدی داشت. 
گرجی همچنین به صادرات ۳۸۶ هزار تن تولیدات صنایع نساجی به ارزش ۷۹۵ میلیون دلار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان صادرات یک درصد از لحاظ وزنی و ۶ دهم درصد از لحاظ ارزی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد را تجربه کرده است.
وی گفت: سال ۱۴۰۲، سرمایه گذاری ۴۵۲ میلیون دلاری در صنعت نساجی به منظور واردات ماشین آلات به ثبت رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۷ میلیون دلار بود، ضمن اینکه این آمار در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۱۵ درصدی داشت که نشانگر پویایی صنعت است.
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت به رونمایی از سه سند راهبردی در حوزه پوشاک، پارچه، الیاف، کیف و کفش چرم و فرش ماشینی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این سند‌های راهبردی با همکاری تشکل‌ها و اصناف مربوطه تهیه و تدوین شد و اکنون به مرحله اجرا رسید تا منجر به رونق تولید و صادرات در صنایع مختلف شود.
وی اضافه کرد: با همکاری مجلس و دولت، صنایع نساجی و پوشاک را در برنامه هفتم توسعه کشور قرار دادیم که این اسناد لازم الاجرا می‌شود.
گرجی با اشاره به خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر گفت: واردات این محصول در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۱ به چهار هزار تن و در سال گذشته به ۱.۴ هزار تن رسید، ضمن اینکه چهار طرح بالای ۸۰ درصد در حوزه پلی استر با ظرفیت تولید ۶۱ هزار تن نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اینکه واحد‌های زیادی در سال گذشته احیا شد، گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ واحد در ۲۳ استان و در سال گذشته ۱۰۲ واحد در ۲۱ استان احیا شد.
مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت ادامه‌داد: پارسال ۴۸۶ پروانه بهره‌برداری صادر شد که این رقم در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که ۳۳۱ پروانه بهره‌برداری بود رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار‌ها نشانگر رشد صنعت نساجی و پوشاک است هر چند سختی‌هایی نیز در این عرصه وجود دارد.
وی با اشاره به رشد برگزاری نمایشگاه ها، گفت: تعاملات بین المللی رو به رشد بوده است و تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه شرکت خواهند داشت، همچنانکه سال گذشته هم حضور داشتند. امسال نیز نمایشگاه دیگری در ترکیه برپا بود که فعالان صنعتی ایران حضور داشتند.
فعالان صنعت نساجی نیز در این نشست واردات بی رویه پارچه از مناطق آزاد و بازارچه‌های مرزی، نبود اتصال زنجیره‌های تولید نساجی و پوشاک و متمرکز برگزار نشدن نمایشگاه‌های مرتبط با نسجی و پوشاک را از جمله چالش‌های این صنع برشمردند.
دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی پارچه و صنایع وابسته از ۲۹ خرداد تا یکم تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

نظر شما