شناسهٔ خبر: 67124262 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت:

پارسال 795 میلیون دلار محصولات صنایع نساجی صادر شد شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت به صادرات 386 هزار تن تولیدات صنایع نساجی به ارزش 795 میلیون دلار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان صادرات یک درصد از لحاظ وزنی و 6 دهم درصد از لحاظ ارزی نسبت به سال 1401 رشد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «محسن گرجی» مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت، امروز (دوشنبه) در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته اظهار کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری ۱۱ درصد رشد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن با ۴۵۲ میلیون دلار واردات ماشین آلات به ثبت رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰۷ میلیون دلار بود، ضمن اینکه این آمار در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ رشد ۱۵ درصدی را داشت که نشانگر پویایی صنعت است.

وی به رونمایی از سه سند راهبردی در حوزه پوشاک، پارچه، الیاف، کیف و کفش چرم و فرش ماشینی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این سندهای راهبردی با همکاری تشکل ها و اصناف مربوطه تهیه و تدوین شد و اکنون به مرحله اجرا رسید تا منجر به رونق تولید و صادرات در صنایع مختلف شود.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت اضافه کرد: با همکاری مجلس و دولت، صنایع نساجی پوشاک را در برنامه هفتم توسعه کشور قرار دادیم که این اسناد لازم الاجرا می‌شود.

وی با اشاره به خود اتکایی در تولید الیاف پلی استر، خاطرنشان‌کرد: واردات این محصول در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰ هزار تن، در سال ۱۴۰۱ به چهار هزار تن و در سال گذشته به ۱.۴ هزار تن رسید، ضمن اینکه چهار طرح بالای ۸۰ درصد در حوزه پلی استر با ظرفیت تولید ۶۱ هزار تن نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

گرجی با اشاره به اینکه واحدهای زیادی در سال گذشته احیا شد، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۸ واحد در ۲۳ استان و در سال گذشته ۱۰۲ واحد در ۲۱ استان احیا شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۴۸۶ پروانه بهره‌برداری صادر شد که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۳۳۱ پروانه بهره‌برداری بود رشد ۴۱ درصدی را نشان می‌دهد، ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و ۷۰۶ جواز صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ که یک‌هزار و ۵۰۰ مجوز بود رشد را نشان می‌دهد؛ این آمارها نشانگر رشد صنعت نساجی و پوشاک است هر چند سختی هایی نیز در این عرصه وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت تاکید کرد: در حوزه چادر مشکی ظرفیت اسمی تولید به رشد ۶۰ درصدی رسید، همچنین در سال ۱۴۰۲ در صنعت نساجی اکلریک رشد ۳۰ درصدی و نخ پلی استر و پنبه و انواع پارچه و پتو رشد های بالای پنج تا ۱۷ درصد رشد به ثبت رسید.

وی با اشاره به رشد برگزاری نمایشگاه ها، گفت: تعاملات بین‌المللی رو به رشد بوده است و تولیدکنندگان پوشاک در نمایشگاه روسیه شرکت خواهند داشت، همچنانکه سال گذشته هم حضور داشتند. امسال نیز نمایشگاه دیگری در ترکیه بود که فعالان صنعتی ایران حضور داشتند.

دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی پارچه و صنایع وابسته از ۲۹ خردادماه تا یکم تیرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما