شناسهٔ خبر: 67108552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

تشریح جزئیات جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری»/ موسسات خیریه مردمی ارزیابی و راهبری خواهند شد

نشست خبری نخستین جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» ویژه تشکل‌های خیریه با تشریح برنامه‌های این جشنواره در سازمان اوقاف برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری نخستین جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» امروز ۲۱ خردادماه با حضور حجت الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه و دبیر جشنواره، محسن ولیئی معاون مشارکت‌های مردمی و سازمان امور اجتماعی کشور و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

شرفخانی طی سخنانی بیان کرد: جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» ویژه تشکل‌های خیریه و اتفاق خوبی است که شاید اولین حرکت جمعی بین نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی باشد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، اداره‌کل مشارکت‌های عمومی فراجا، اداره‌کل موسسات خیریه وزارت بهداشت، ستاد هم‌افزایی دولت و ریاست جمهوری و ... است.

وی‌ اظهار کرد: در کنار نهادهای حاکمیتی، نهادهای مردمی نیز همچون بنیاد تعالی اجتماعی، صاحب‌نظران حوزه مشارکت‌های اجتماعی، شبکه‌های ملی حامی ایتام، شبکه ملی موسسات خیریه و ... در این جشنواره نقش‌آفرینی کرده و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هستند.

رئیس مرکز امور خیریه ادامه داد: مخاطب جشنواره مخاطب تخصصی است و به هیچ عنوان با خیران و اشخاصی که ساختار مدیریتی تشکلی ندارند، ارتباطی در جشنواره وجود ندارد. لذا این جشنواره ویژه تشکل‌های مردمی برگزار می‌شود. با توجه به پالایش میدانی که در کشور برگزار شد، آسیب‌شناسی در مورد تشکل‌های خیریه مردمی انجام شد. طبق این پالایش یکی از آسیب‌ها عدم مدیریت ساختاری و حرفه‌ای موسسات و آسیب دیگر عدم اثربخشی در ارائه خدمات اجتماعی، عدم شفافیت مالی برخی موسسات و ... است.

وی با بیان اینکه در کنار این موسسات برخی تشکل‌ها نیز وجود دارند که داری ساختار دقیق و شفاف و حرفه‌ای هستند، گفت: این مسئله باعث شد تا اتفاقی رخ دهد تا بخشی از این تشکل‌ها به سمتی بروند که عملیات کار خیریه و اجتماعی را به صورت تخصصی انجام دهند که همین موضوع زمینه برگزاری جشنواره اعطای نشان نیکوکاری را رقم زد.

شرفخانی تصریح کرد: در این جشنواره، شاخص‌های خیریه مطلوب مطرح شده و طبق آن موسسات مختلف مردمی ارزیابی و راهبری خواهند شد تا الگوی ویژه یک موسسه استاندارد به جامعه و نهادهای حاکمیتی معرفی شود. جهت برگزاری جشنواره دو دبیرخانه مرکزی در سازمان اوقاف و اجرایی در مرکز خیر ماندگار تعریف شده است که در کنار این دبیرخانه‌ها نیز بخش داوری و ارزیابی نیز از سوی تشکل‌های مردمی متشکل از هیئت علمی شامل اساتید این حوزه انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ارزیابی میدانی جشنواره به صورت تخصصی انجام خواهد شد. همچنین، کار تبلیغاتی جشنواره در تمامی استان‌های کشور انجام می‌شود و دبیرخانه‌های شهرستانی و استانی جشنواره نیز تشکیل خواهد شد. پس از برگزاری مرحله نهایی در استان‌های مختلف، مرحله ملی جشنواره در تهران برگزار خواهد شد. شاخص‌های جشنواره نیز به صورت کاملا علمی تعیین شده و در ارزیابی‌های مد نظر قرار خواهد گرفت.

دبیر جشنواره اظهار کرد: دبیرخانه اجرایی جشنواره نیز برنامه‌های پوشش رسانه‌ای جشنواره، تولید محتوا و ... را پیگیری می‌کند.

محسن ولیئی نیز در ادامه بیان کرد: یکی‌ از مهمترین مولفه‌های یک حکومت مطلوب افزایش میزان مشارکت و بهره‌گیری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف است. به همین دلیل تعدادی از نهادهای دولتی در عرصه پروانه و صدور مجوز برای تشکل‌های مردمی در حوزه کار خیر و احسان اقدام می‌کنند که یکی از مهمترین این نهادها، سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، سازمان بهزیستی و وزارت ورزش هستند.

وی گفت: در کنار نهادهای دولتی برخی نهادهای دیگر مانند کمیته انداد، بسیج و ... نیز برای امور خیریه مجوز صادر می‌کنند که حدود ۷۳ هزار فعال در این حوزه تحت عنوان تشکل‌های مردمی و گروه‌های جهادی در حوزه‌های کار خیر و احسان فعال هستند. امروز قریب به ۱۴ شبکه نیز در ذیل وزارت کشور ایجاد شده تا موسسات نیکوکاری و خیریه را گردهم جمع‌آوری کند.

ولیئی بیان کرد: البته متاسفانه تاکنون یک نظام ارزیابی عملکرد برای نظام تشکل‌های نیکوکاری در کشور وجود نداشت. امسال یکی از اتفاقات خوبی که در این زمینه انجام شده، رتبه‌بندی مجموعه‌های مردم‌نهاد زیر نظر وزارت کشور است. دومین موضوع نیز اعطای نشان ملی نیکوکاری برای حوزه تشکل‌های امور خیریه است که بانی آن نیز سازمان اوقاف و امور خیریه است. در این زمینه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکیل و برنامه‌ریزی برای برگزاری آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: از خردادماه امسال برنامه فراخوان و ثبت نام در سایت جشنواره آغاز شده و تشکل‌ها می‌توانند نسبت به معرفی و بارگذاری مدارک خود اقوام کنند. پس از مرحله ثبت نام، مرحله ارزیابی برگزار شده و آئین جشنواره و تجلیل نهایی نیز در مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد. همچنین، این جشنواره در سه عرصه خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست‌بوم احسان و نیکوکاری برگزار شده و بیشترین هدف معرفی الگوها در حوزه خیریه است. در این جشنواره از برترین‌ها با هدف ایجاد بستر نیکوکاری تجلیل می‌شود.

جعفری مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره نیز در سخنانی اظهار کرد: موسسات مردمی نقش مهمی در توسعه فضای نیکوکاری کشور دارند. امروز بیش از گذشته به این باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات به ویژه مسائل اجتماعی را حل کند. لذا در این زمینه نیازمند حضور مردم به ویژه تشکل‌های مردمی هستیم.

وی گفت: برای ایجاد تحول در این حوزه باید ظرفیت‌سازی امر خیر در کشور انجام شود. همچنین، نیازمند اصلاح مقررات برای تسهیل امر خیر در کشور و زمینه‌سازی در آموزش و پرورش برای حضور مردم در امر خیر هستیم. امروز امر خیر باید از رویکرد سنتی خود به سمت رویکردی تخصصی و دانش‌بنیان حرکت کند.

مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی بیان کرد: تعداد مجموعه‌های خیریه‌ای که امروز مبتنی بر دانش و تخصص فعالیت می‌کنند بسیار اندک است. جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری به دنبال تسری تخصص‌محوری و دانش‌بنیانی امر خیر در موسسات و تشکل‌های مردمی است. در این جشنواره بنا داریم تا تشکل‌های موفقی که براساس شاخص‌های مدنظر انتخاب می‌شوند، به مردم معرفی شوند.

وی ادامه داد: برای برگزاری این جشنواره ۱۱ شاخص کلی در نظر گرفته شده که از سوی متخصصان و صاحب‌نظران ارائه شده است. اثربخشی خدمات اجتماعی، تخصص‌محوری و استفاده از ظرفیت نخبگانی، سازماندهی داوطلبان، تامین مالی مطلوب، انضباط مالی، همکاری و ارتباطات برون‌سازمانی، توان ایجاد حرکت جمعی، اعتبار و سرمایه اجتماعی، ساختار و شیوه مدیریت ازجمله شاخص‌های مدنظر این جشنواره هستند.

جعفری با بیان اینکه برای شاخص‌های ۱۱ گانه جشنواره ۷۰ زیرشاخص در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تشکل‌های حوزه مباحث خدماتی و اجتماعی، تشکل‌های حوزه‌های زیرساختی و تشکل‌های فعال در زمینه توسعه امر خیر مخاطبان این جشنواره هستند. با توجه تعداد زیاد خیریه در کشور، ارزیابی تشکل‌های حاضر در جشنواره در سه سطح موسسات دارای مجوزهای ملی، موسسات دارای مجوز ارائه خدمات در شهرستان‌ها و مؤسساتی که دارای مجوز استانی هستند، انجام خواهد شد.

دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره در پایان گفت: در نهایت در سطح دبیرخانه‌های ملی جشنواره در بخش خدماتی و حمایتی دو تشکل، در سطح استانی شش تشکل و در سطح شهرستانی نیز ۱۰ تشکل به عنوان تشکل‌های برتر معرفی خواهند شد. در کنار اینکه جشنواره به دنبال الگوسازی موسسات خیریه برتر است، ترویج جریان حرفه‌ای گری و تخصص‌محوری برای موسسات خیریه نیز در نظر گرفته شده است.‌ همچنین، کار ارتباطات و مکاتبات با استان‌های مختلف و برگزاری مرحله اختتامیه جشنواره در مراحل شهرستانی، استانی و ملی نیز از سوی کارگروه اجرایی جشنواره انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما