شناسهٔ خبر: 67107198 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مدیر بنیاد تعالی اجتماعی زندگی:

نیاز به ظرفیت‌سازی و حضور موثرتر مردم در کارهای خیر داریم

حوزه/ مدیر بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» گفت: امروز بیش از قبل باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل اجتماعی را حل و فصل کند و بیش از قبل نیاز به حضور موثرتر آحاد مردم و تشکل‌های مردمی داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری»، در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد؛ محمدمهدی جعفری، مدیر بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره گفت: امروز بیش از قبل باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل اجتماعی را حل و فصل کند و بیش از قبل نیاز به حضور موثرتر آحاد مردم و تشکل‌های مردمی داریم.

وی افزود: امروز بیش از جامعه فقیر و کم بضاعت در جامعه موسسه خیریه داریم. خیلی نیاز داریم که مردم احساس تکلیف کنند و وارد عرصه اجتماعی شوند. نیاز به ظرفیت سازی امر خیر در کشور داریم.

جعفری با بیان اینکه مقایسه تعداد موسسات خیریه در کشور ما با برخی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که باید هنوز در این زمینه کار کنیم، تصریح کرد: نیاز به گفتمان سازی در این زمینه داریم. باید در مدارس کار فرهنگی کنیم تا جامعه جوان ما به امر خیر بپردازند و نیاز داریم که امر خیر از یک رویکرد سنتی به یک رویکرد تخصص محور و دانش بنیان برسد.

دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره گفت: در کشور تشکل‌های خیریه که مبتنی بر دانش و مهارت و تخصص فعالیت می‌کنند کم داریم.

وی مهمترین نقطه تمرکز جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» را تخصص محوری و دانش بنیانی در امر خیر عنوان کرد و اظهار داشت. در بسیاری کشورهای توسعه یافته به این موضوع به صورت جدی پرداخته می‌شود. امروز در برخی از دانشگاه‌های خوب دنیا رشته مدیریت امور خیریه داریم. حتی مشابه این جشنواره‌ای که در کشور برگزار می‌کنیم نیز در کشورهای توسعه یافته برگزار می‌شود.

وی، اثربخشی خدمات اجتماعی، نگاه تخصص محوری و دانش بنیانی، سازمان‌دهی داوطلبان، تأمین مالی مطلوب، انضباط مالی، همکاری و ارتباطات برون سازمانی، توان ایجاد حرکت جمعی، اعتماد و ساختار و شیوه مدیریت را به عنوان شاخص‌های اصلی جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» مورد توجه قرار داد و گفت: مخاطبین این جشنواره سه جنس تشکل مردمی هستند: تشکل‌هایی که در حوزه مباحث حمایتی و خدماتی کار می‌کنند، تشکل‌هایی که در حوزه زیرساختی کار می‌کنند و تشکل‌هایی که در زمینه توسعه امر خیر در کشور کار می‌کنند.

جعفری گفت: در برگزاری جشنواره سه سطح تشکل‌ها را مورد مخاطب قرار می‌دهیم: تشکل‌هایی که در سطح ملی فعالیت می‌کنند که توسط دبیرخانه مرکزی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. تشکل‌هایی که در سطح شهرستانی مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند که توسط دبیرخانه‌های شهرستانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سرانجام دبیرخانه‌های شهرستانی تشکل‌های برتر را به دبیرخانه‌های استانی معرفی می‌کننند و در نهایت آن‌ها به دبیرخانه‌های ملی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما