شناسهٔ خبر: 67103090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد؛

نبود نظارت واگذاری زمین چمن، باعث فساد و مافیا می‌شود +فیلم

ایلنا گزارش می‌دهد؛ به گواه مربیان و پیشکسوتان فوتبال، تخلفات نوع واگذاری زمین چمن، منجر به بالارفتن قیمت زمین و پایین آمدن کیفیت مطلوب می‌شود. نمونه بارز این اتفاق، زمین چمن پارک چمران است که با مدیریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج اداره می‌شود اما به دلیل عدم نظارت در روند واگذاری، کیفیت زمین به فراموشی سپرده شده. گویا این اتفاق در زمین های شهرداری روال تکراری پیدا کرده است. فشار مضاعف قیمت زمین، هزینه آموزش فوتبال را گران می‌کند‌ در نتیجه استعدادهای بسیاری از ادامه راه منصرف می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را در باشگاه‌های ورزشی ثبت نام می‌کنند. تعدادی نیز با هدفی بالاتر از پرکردن اوقات فراغت به صورت مستمر در مدارس فوتبال تحت آموزش قرار می‌گیرند. 

فوتبال، نسبت به سایر رشته های ورزشی از استقبال بیشتر برخوردار است اما مساله مهمی که مدارس فوتبال و مربیان و فوتبالیست ها را درگیر می‌کند، زمین چمن با کیفیت و استاندارد است. 

نونهالان فوتبالیست از زمین چمن پارک چمران، رضایت ندارند

زمین چمن پارک چمران از جمله زمین‌های فوتبال کلانشهر کرج است که در حوزه مدیریت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج به بهره‌برداران واگذار می‌شود اما طی چند سال اخیر از کیفیت لازم برخوردار نیست.

خانواده نونهالان فوتبالیست کرج در تماس با ایلنا از کیفیت پایین چمن زمین فوتبال پارک چمران ابراز نارضایتی کردند.

به گفته آنها، کهنگی چمن مصنوعی و لغزندگی حاصل از استهلاک، اغلب باعث آسیب شده است.

یکی از نونهالان فوتبالیست به ایلنا اطلاع داد: زمین چمن پارک چمران، صاف و یکدست نبود. به تازگی چاله‌های زمین پوشانده شده اما چمن مصنوعی زمین کاملا از بین رفته و بیشتر به زمین خاکی شباهت دارد نه زمین چمن. 

گلایه مربیان فوتبال از نحوه واگذاری زمین چمن

حسن کرمی، دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز که سابقه مربیگری جوانان استقلال تهران و جوانان سایپا تهران را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر مربی فوتبال جوانان پیکان تهران است در  گفت‌وگو با ایلنا از واگذاری زمین‌های ورزشی به ویژه زمین چمن فوتبال با قیمت غیرمتعارف در سطح استان البرز و شهر کرج خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه بحث زمین های فوتبال و اماکن ورزشی استان البرز شرایط مناسبی نداشته و در راستای توسعه شهری و استانی، پیشرفت مناسبی ندارد.

کرمی گفت: با توجه به رشد جمعیت و تعدد بالای علاقه‌مندان ورزش فوتبال و تمایل و استقبال خانواده‌های البرزی برای ثبت نام فرزندانشان در  مدارس فوتبال، امکانات کافی در این استان نیست.

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز تصریح کرد: مسئولان وقت  استانی در این مورد پیش‌بینی لازم نداشتن و بابت عرضه و تقاضای زمین چمن، جانمایی و احداث زمین‌های مناسب ورزش فوتبال را در برنامه های خود درنظر نگرفتند.

لزوم نظارت بر قیمت‌گذاری زمین ورزشی 

مربی فعلی جوانان پیکان تهران، نسبت به واگذاری زمین‌های ورزشی موجود، تاکید کرد: اغلب همکاران مربی و پیشکسوتان فوتبال از روند واگذاری تعداد زمین کم استان البرز و شهر کرج، انتقاد و گلایه دارند.

کرمی تاکید کرد: عدم نظارت صحیح بر واگذاری زمین‌های ورزشی باعث ابهام و اشکالاتی شده که به ویژه به رشته ورزش فوتبال، آسیب جدی وارد کرده است. 

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز در ارتباط با مدیریت زمین‌های ورزش فوتبال به ایلنا گفت: تعدادی از این زمین‌ها برای اداره کل ورزش و جوانان استان است که با توجه به کمبود اعتبارات با نگاه درآمدزایی، زمین‌های ورزشی خود را واگذار می‌کند لذا با یکسری قوانین و شرایط وضع شده درصدد رسیدن اهداف خود هستند.  

وی افزود: تعدادی زمین نیز با پوشش چمن مصنوعی وجود دارد که به صورت هیات امنایی  اداره  می‌شود. نمونه آن زمین کلاک در کرج است که ضمن تعامل خوب با اهالی فوتبال به قیمت مناسب واگذار می‌شود.

زمین چمن چمران، گران واگذار می‌شود اما نه چمن دارد نه کیفیت 

کرمی به زمین های فوتبال که در حوزه اختیار شهرداری است، اشاره کرد و یادآور شد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری موظف به ارائه خدمات به مردم هستند. این سازمان در راستای توسعه اماکن ورزشی باید به مناطق محروم امکانات دهد اما شهرداری به بهانه درآمدزایی، شرایط واگذاری زمین‌های ورزشی خود را تغییر داد.

وی افزود: پیش از این کارشناسان رسمی برای زمین های فوتبال شهرداری، قیمت‌گذاری می‌کردند و علاقه‌مندان در مناقصه شرکت می‌کردند و با قیمت منصفانه‌تر زمین واگذار می‌شد اما  امروز شرایط واگذاری متفاوت شده است.

مربی سابق جوانان استقلال تهران  ادامه داد: در حال حاضر، واگذاری زمین در شهرداری کرج به صورت حضوری و به صورت چوب زنی واگذار می‌شود بدین ترتیب که کارشناس رسمی شهرداری، قیمت زمین مورد نظر را اعلام می‌کند و متقاضیان قیمت را آنقدر بالا می‌برند که در رقابت با یکدیگر آنکه قیمت بالاتر پیشنهاد کند زمین را در اختیار خواهد داشت لذا واگذاری زمین ورزشی در شهرداری شهر کرج از قیمت واقعی فاصله زیاد گرفته است.

قیمت چند برابری زمین چمن منجر به فساد می‌شود

کرمی با تاکید بر اینکه این نوع قیمت گذاری زمین کارشناسی شده نیست به ایلنا گفت: هدف بهره برداری که در این مراسم قیمت گذاری و واگذاری زمین شرکت می‌کند، درآمدزایی است که هم پول شهرداری را پرداخت کند و هم سودی برایش داشته باشد بنابراین فشار بالا رفتن قیمت بر دوش علاقه‌مندان فوتبال سنگینی خواهد کرد.

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز با تاکید بر اینکه روند ٣ تا ۴ برابر شدن قیمت واقعی زمین فوتبال، منجر به بروز فساد و افزایش قیمت غیر متعارف خواهد شد، تصریح کرد: زمین ورزشی نرخ مصوب شده دارد اما اگر بابت افزایش قیمت اعتراض کنیم، شهرداری توجهی نکرده و تمایل به عرضه زمین به متقاضی دیگر پیدا می‌کند چراکه شرایط عرضه و تقاضا مهیا نیست و در چرخه معیوب عرضه کم و تقاضای زیاد، قرار داریم که منجربه فساد ورزشی می‌شود. 

کرمی اضافه کرد: بهره‌برداران زمین، برای درآمد بیشتر، گاهی مجبور به گرفتن سانس اضافه می‌شوند و در ساعاتی از روز که برای مدرسه فوتبال مناسب نیست به این رشته ورزشی و علاقه‌مندان آسیب وارد می‌کنند. نتیجه عدم توجه به تذکر مربیان ورزشی، شاهد فسادی هستیم که از جمله ضعف‌های نبود نظارت در واگذاری زمین‌های ورزشی استان البرز است.  

گران شدن زمین فوتبال، هزینه آموزش را بالا می‌برد

این مربی پیشکسوت از متضرر شدن خانواده‌هایی خبر داد که فرزندان خود را در مدرسه فوتبالی ثبت نام کرده اند ولی مجبور به پرداخت کرایه هنگفت زمین ورزشی هستند.

کرمی  تاکید کرد: در این راستا استعدادهای خوبی که از نظر مالی توانایی لازم را ندارند به اجبار حذف شده و از دوره‌های آموزشی بی بهره خواهند شد. این روند در آینده به فوتبال استان و در نهایت به فوتبال کشور آسیب وارد می‌کند.

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز افزود: فوتبال ورزشی است که بسیاری از بزرگان این رشته از زمین خاکی به اوج رسیدند اما امروز همان زمین خاکی با چمن مصنوعی پوشیده شده که بعد از دو سال استفاده از کار می‌افتد و کارایی لازم را ندارد.

کرمی در ارتباط با کیفیت نامطلوب زمین چمن پارک چمران کرج که پیش از این در ایلنا نیز منعکس شده بود، اظهار داشت: اصلاحات لازم در این زمین اجرا نشده و تنها لکه گیری مبتدی انجام شد.  اگر کیفیت زمین مناسب نباشد، کیفیت آموزش نیز مناسب نخواهد بود و از طرف دیگر ممکن است منجر به آسیب جدی به بازیکن شده و استعداد و آینده یک نفر تحت‌الشعاع سوء مدیریت قرار بگیرد و یا طول مدت فعالیت یک فوتبالیست کوتاه شود. مشابه این مشکلات نیز در زمین چمن شهید چپردار در شهر کرج وجود دارد.

سه زمین فوتبال به یک خانواده واگذار شد

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز اذعان داشت: ظاهراً در واگذاری این زمین‌ها، تخلفاتی صورت گرفته و این منجر به نبود کیفیت لازم شده است. در این ارتباط حدود سه سال، دو زمین فوتبال به خانواده ای واگذار شد. شنیده شده قرار است زمین بزرگ دیگری با قیمت بالا به این خانواده واگذار شود.

وی گفت که از دیگر تخلفات این نوع واگذاری، اجبار در تعیین ساعت اجاره زمین است لذا برای کوتاه شدن دست مافیا و باند بازی، لازم است نظارت اساسی در روند واگذاری، مدیریت و کیفیت زمین فوتبال، اعمال شود. 

کرمی به نقل از شنیده ها، گفت: ظاهراً با مدیران مدارس فوتبال قراردادی منعقد نمی‌شود و این اتفاقات در زمین های شهرداری روال تکراری دارد. دوست نداریم در اثر فشار مالی و سوء استفاده دلالان، فشار مضاعف بر خانواده‌ها وارد شود.

کیفیت زمین‌های چمران و چپردار در کرج مطلوب نیست

این مربی پیشکسوت در مورد علت نارضایتی نونهالان در زمین چمن پارک چمران گفت: این زمین که زیر نظر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج اداره می‌شود به رغم تعمیر اخیر اما همچنان کیفیت لازم را ندارد و باید ابتدا به شرایط مطلوب برسد، بعد واگذار شود. اما ظاهراً منتظر اتمام یا تجدید قرارداد هستند تا شرایط به نحوی پیش برود که قرارداد جدید با شرط بازسازی کامل، امضا شود.

کرمی تاکید کرد: در زمین چمن شهید چپردار در میدان اسبی کرج که با مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان البرز واگذار می‌شود نیز از کیفیت مطلوب برخوردار نیست. شنیده شده چمن یکدست نیست و از اطراف در داخل زمین، تکه تکه اضافه شده که کیفیت لازم را ندارد. همچنین نور چراغ پرژکتور کافی نیست و فنس اطراف در فاصله استاندارد نصب نشده است.

این مربی پیشکسوت گفت‌وگو با ایلنا با طرح چند سئوال گفت: موضوعی که برای ما مهم است اینکه «شرایط واگذاری زمین ورزشی چیست؟» «آیا امکان اموزش در این زمین‌ها که نام برده شد وجود دارد؟»

دبیر کانون مربیان فوتبال استان البرز با مطرح کردن سوالات دیگر ادامه داد: آیا روند قانونی واگذاری زمین به طور دقیق طی شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است؛ چرا زمین بدون کیفیت مطلوب، تحویل بهره‌بردار شده است؟ جبران خسارات حوادث احتمالی در زمین بی کیفیت بر عهده چه کسی است؟ اگر یک استعداد ورزشی در این زمین آسیب ببیند، چه کسی پاسخگو است؟

mp4
انتهای پیام/

نظر شما