شناسهٔ خبر: 67101841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خرید تضمینی ۵۰ هزار مترمکعب آب برای مشترکان بندرعباس در دستورکار است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب فعلی حجم تامین آب بندرعباس از محل سدها گفت: برای جبران آب آشامیدنی مشترکان در مرکز استان با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس، پیگیری برای دریافت مجوز خرید تضمینی ۵۰ هزارمترمکعب آب از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عبدالحمید حمزه‌پور روز دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه جویی در نشست با خبرنگاران افزود: درحال حاضر ۴۰ درصد از نیاز آبی بندرعباس از طریق شیرین سازی آب دریا و ۶۰ درصد دیگر از طریق منابع سطحی تامین می‌شود که به دلیل خشکسالی و کاهش حجم آب پشت سدها ضروری است تا مشترکان با مصرف بهینه آب، بخشی از کمبودها را جبران کرده تا شاهد پایداری آب آشامیدنی در شهر بندرعباس باشیم.

وی ضمن اینکه شهروندان باید از شرایط کم آبی حاکم بر استان هرمزگان آگاه باشند، اظهار کرد: به دلیل پایین رفتن حجم سدها، ناگزیر به افزایش تامین آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها برای جبران کمبود آب بندرعباس هستیم که در این زمینه با حمایت‌های استاندار هرمزگان و نمایندگان مجلس پیگیری برای دریافت مجوز خرید تضمینی آب از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه شیرین‌سازی آب دریا هزینه بالایی دارد، اظهار کرد: برای تخصیص اعتبار آن باید در قالب خرید تضمینی و اختصاص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام گیرد که با نگاه مثبت وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب فاضلاب کشور و استاندار هرمزگان این موضوع به صورت جدی در دستورکار است که امیدواریم ۵۰ هزار مترمکعب به ظرفیت فعلی آب بندرعباس از طریق خرید تضمینی اضافه شود.

آب شیرین‌کن‌ها برای مصرف آشامیدنی است نه آبیاری فضای سبز

خرید تضمینی ۵۰ هزار مترمکعب آب برای مشترکان بندرعباس در دستورکار است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین با بیان اینکه آبِ آب‌شیرین‌کن‌ها تنها باید برای مصرف آشامیدنی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد؛ از رسانه‌ها خواست تا با فرهنگ سازی مصرف بهینه از مردم بخواهند تا از آبیاری فضای سبز با آب، آب شیرین‌کن‌ها خودداری کنند.

حمزه‌پور ابراز کرد: شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تنها وظیفه تامین آب آشامیدنی و بهداشتی خانوارها را برعهده دارد و هیچ مسئولیتی در قبال تامین آب فضای سبز، درختان و دام‌ها در مناطق شهری و روستایی را ندارد؛ از این رو می‌طلبد مردم نیز با درنظر گرفتن این شرایط، آبفا را در تامین آب آشامیدنی پایدار یاری کنند.

شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تنها وظیفه تامین آب آشامیدنی و بهداشتی خانوارها را برعهده دارد و هیچ مسئولیتی در قبال تامین آب فضای سبز، درختان و دام‌ها در مناطق شهری و روستایی را نداردوی تصریح کرد: دولت براساس سرانه جمعیتی، اعتبار لازم برای تامین آب آشامیدنی پیش بینی می‌کند اما به دلیل مصارف غیر آشامیدنی از جمله آبیاری فضای سبز بیشتر از سرانه پیش بینی شده، آب مصرف می‌شود که این آمار در روستاها مشهودتر است.

مدیرعامل آبفا هرمزگان، از مردم خواست به دلیل محدودیت منابع آب آشامیدنی از کاشت غیرمتعارف درخت و آبیاری آن به وسیله آب آشامیدنی خودداری کنند.

حمزه پور گفت: تداوم این فرهنگ باعث ناپایداری وضعیت آب آشامیدنی می‌شود و می‌طلبد مردم در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

مخزن ذخیره کوچک آب ضروری برای مشترکان شهر بندرعباس

خرید تضمینی ۵۰ هزار مترمکعب آب برای مشترکان بندرعباس در دستورکار است

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان همچنین با اشاره به افت فشار در برخی از ساعات به دلیل افزایش مصرف در شهر بندرعباس لزوم بهره‌گیری از مخازن ذخیره متعارف در منازل مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از مخزن ذخیره کوچک یک امر ضروری است که در صورت پیش بینی آن، مشترکان کمتر دچار کمبود آب می‌شوند.

وی در ادامه، وجود سواحل و استفاده از ظرفیت آب شیرین کن‌ها در استان هرمزگان را یک نعمت دانست که شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به دلیل شرایط جغرافیایی و کمبود آب زیرزمینی، از آن به عنوان تامین کننده آب آشامیدنی مردم بهره می‌گیرد.

حمزه‌پور افزود: در همین راستا هشت سایت آب شیرین‌کن جدید با ظرفیت ۲۵ هزار مترمکعب در مناطق مختلف استان هرمزگان در حال احداث است که طی امسال و سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، به منظور تامین نیاز آبی مشترکان شهرها و روستاهای هرمزگان که از منابع آب شیرین‌کن‌ها تامین می‌شوند، روزانه ۲۲۸ هزار و ۴۳۸ مترمکعب آب تولید می‌شود که جمعیتی افزون‌بر ۸۸۲ هزار و ۸۳۲ نفر از این منابع تامین آب می‌شوند.

درحال حاضر سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود؛ از این میزان ۴۰ درصد از طریق چاه‌ها، ۳۵ درصد از طریق آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سدها و بخشی از چشمه‌ها است ولی با همه این تفاسیر در حوزه آب آشامیدنی که به عنوان پایه اصلی تمدن‌ها شناخته می‌شود با مشکلات و چالش‌هایی در این استان ساحلی مواجه هستیم.

نظر شما