شناسهٔ خبر: 67099619 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راستگرایان افراطی موقعیت خود را در پارلمان اروپا مستحکم کردند

تهران- ایرنا- نتایج اولیه و نظرسنجی‌ها پس از انتخابات پارلمان اروپا نشان می‌دهد که احزاب جناح راست، لیبرال و سبزها همچنان بیشترین کرسی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند اما جریان‌های راست افراطی توانسته‌اند جایگاه خود را مستحکم‌تر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رقابت بر سر ۷۲۰ کرسی پارلمان اروپا احزاب امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان با ناکامی مواجه شده و شماری از کرسی‌های خود را از دست دادند.

مکرون در واکنش به شکست حزبش (حزب رنسانس) در این انتخابات و پیروزی حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه، پارلمان کشورش را منحل و برگزاری انتخابات جدید را اعلام کرد.

حزب سوسیال دموکرات شولتس نیز به دلیل کسب نتایج ضعیف در مقابل حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان) شب سختی را سپری کرد.

به نوشته رویترز، چرخش بیشتر پارلمان اروپا به جناح راست تصویب قوانین جدید درباره چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا، تغییرات جوی و رقابت صنعتی با چین و آمریکا را با دشوارهای زیادی روبرو می‌کند.

اما موفقیت احزاب ملی‌گرا، راستگرایان افراطی و بدبین به اتحادیه اروپا به توانایی‌ها آنها برای غلبه بر اختلاف میان خود بستگی دارد.

گروه پارلمانی «حزب مردم اروپا» (EPP) که گرایش راست میانه دارد همچنان بزرگترین ائتلاف در پارلمان اروپا باقی مانده و توانسته است با کسب هشت کرسی دیگر شمار نماینده‌های خود را به ۱۸۴ تن برساند.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به این گروه پارلمانی تعلق دارد و امیداور است که به پشتوانه این نماینده بتواند به مدت پنج سال دیگر در سمتش بماند.

وی یکشنبه شب در جمع هوادارانش با بیان اینکه «ما لنگرگاه ثبات هستیم»، اظهار کرد: هیچ اکثریتی بدون EPP ایجاد نخواهد شد. ما در کنار یکدیگر دژی در برابر افراط‌گرایان جناح‌های چپ و راست بنا می‌کنیم.

بر اساس نظرسنجی‌ها، گروه چپ میانه که با حضور سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها تشکیل شده است، دومین گروه سیاسی بزرگ خواهد بود و همچون دور قبلی ۱۳۹ نماینده در پارلمان اروپا خواهد داشت.

این در حالی است که گروه ملی‌گرای «هویت و دموکراسی»، محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا و نمایندگان راست افراطی در مجموع ۱۴۹ کسب کرده‌اند اما تاکنون گروه پارلمانی تشکیل نداده‌اند.

ناظران سیاسی هشدار داده‌اند که چرخش بیشتر پارلمان اروپا به جناح راست موجب افزایش هزینه‌های زندگی، نگرانی درباره وضعیت مهاجران و ایجاد چالش‌هایی در حوزه گذار به انرژی سبز و حمایت از اوکراین می‌شود.

نظر شما