شناسهٔ خبر: 67093591 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

اولین واکنش بازار به تایید صلاحیت‌ها/ طلا و سکه ارزان شدند؛ قیمت دلار رنج ماند

اقتصادنیوز: معامله‌گران در بازار طلا و سکه در حالی در انتظار تعیین موضع بازار نسبت به خبر اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هستند؛ که روند قیمت‌ها امروز در بازار کاهشی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات امروز بازار طلا و ارز در حالی به نیمه رسیده است که انتشار اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده شورای نگهبان برای رقابت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کانون توجه قرار گرفت؛ خبری که برخی از معامله گران معتقدند می‌تواند اثر مهمی بر روند معاملات بازار طلا و ارز داشته باشد. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدحسین پورمحمدی به عنوان شش نامزد نهایی حاضر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شدند.

گروهی از فعالان بازار معتقدند که بازار در حالت انتظار قرار دارد تا درباره موضع خود نسبت به خبر انتخابات تصمیم گیری کند. روندی که باید دید تا چه اندازه در تداوم نوسانات کاهشی امروز دلار موثر است. 

با این همه، قیمت دلار هرات معاملات روز یکشنبه 20 خرداد را با نرخ 59 هزار و 450 تومان آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات دنده عقب گرفت و در 59 هزار و 230 تومان خرید و فروش شد. در بازار ارز ایران نیز قیمت هر دلار آمریکا نسبت به آغاز معاملات بدون تغییر ماند و رنج بود.

روندی که برای درهم امارات هم صادق بود و هر درهم که معاملات امروز را با 16260 تومان بازگشایی کرده بود، در عصر امروز افت 100 تومانی را تجربه کرد و 16160 تومان قیمت خورد.

امروز در بازار ارز تهران خبر مهمی درباره تسویه بدهی ارزی بانک مرکزی به بانک‌ها مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. براساس خبر رسمی اعلام شده، پس از ۸ سال تعهدات ارزی موضوع ماده (۴۶) قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» تعیین تکلیف نهایی شد و در مسیر تسویه قرار گرفت. در نتیجه این اقدام، زمینه تعیین تکلیف و تسویه بیش از ۲.۸ میلیارد دلار از مطالبات ارزی بانک‌ها توسط بانک مرکزی فراهم شد. خبری که باید دید واکنش بازار در روزهای آینده به آن چه خواهد بود و چه موضعی توسط معامله گران اتخاذ خواهد شد.

عقب نشینی قیمت سکه رفاه به کانال کاهشی از دیگر اخبار مهمی بود که امروز در بازار طلا و سکه دست به دست شد، هر سکه رفاه در نیمه معاملات امروز از کانال 40 میلیون تومان پایین آمد و 39 میلیون و 900 هزار تومان قیمت خورد. روندی که می توان آن را ناشی از تقویت جناح کاهشی در بازار طلا و سکه دانست.

امروز در بازار قیمت سکه در مقایسه با روز گذشته پایین آمد و براساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر 40 میلیون و 400 هزار تومان قیمت خورد تا ریزش 200 هزار تومانی داشته باشد. هر گرم طلای 18 عیار هم در جریان معاملات امروز افت قیمت را تجربه کرد و به سه میلیون و 315 هزار و 100 تومان رسید.

طلای آبشده هم امروز را در شرایطی آغاز و سپری کرد که به مانند سایر مقادیر شیب نزولی قیمت را تجربه کرد. ارزش طلای آبشده که در آغاز معاملات امروز 14 میلیون و 415 هزار تومان بوده است، در لحظه تدوین این گزارش به 14 میلیون و 320 هزار تومان رسید.

روند کاهشی حاکم بر بازار غیررسمی اما در بازار رسمی خریدار نداشت و نرخ های اعلام شده در مرکز مبادله ایران ساز افزایشی را کوک کرده بودند. براساس آنچه در سایت این مرکز آمده است، نرخ حواله دلار به 42491 تومان رسیده است. همچنین قیمت دلار مبادله ای هم امروز بالا رفت و به 45508 تومان رسید. یورو مبادله ای هم خلاف کاهش قیمت روز گذشته، روند افزایشی را در پیش گرفت و با ورود به کانال افزایشی، 49108 تومان قیمت خورد. همچنین حواله یورو نیز 45920 تومان مبادله شد.

امروز قیمت درهم نیز در مرکز مبادله ایران بر مدار افزایش حرکت کرد و با نرخ 12391 تومان نرخ گذاری شد و هر حواله درهم هم 11570 تومان قیمت خورد.

 

نظر شما