شناسهٔ خبر: 67103314 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

چراغ سبز تتر به قیمت دلار؟/ دامنه افزایشی در دسترس اسکناس آمریکایی/ ۳ پیش‌بینی مهم درباره قیمت دلار امروز 21 خرداد 1403

اقتصادنیوز: بازار گمانه زنی‌ها درباره روند قیمت دلار در بازار ارز تهران داغ شده و تقابل جناح افزایشی و کاهشی شدت گرفته است؛ اما سه پیش بینی مهم معامله گران درباره اسکناس آمریکایی چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران معاملات امروز (دوشنبه 21 خرداد) را در شرایطی آغاز خواهد کرد که معامله گران در روز یکشنبه 20 خرداد دو روند متفاوت را تجربه کردند؛ نیمه اول روز قیمت‌ها روند افزایشی را در پیش گرفتند و در نیمه دوم معاملات معامله گران شاهد عقبگرد قیمت‌ها بودند. روندی که به عقیده برخی از فعالان بازار ناشی از تزریق درهم توسط بازارساز برای کنترل قیمت دلار بود. منفی بودن حباب درهم امارات در جریان معاملات روز گذشته هم ناشی از همین موضوع بوده است.

به گفته این گروه از معامله‌گران علت اینکه قیمت درهم در 12 روز اخیر نتوانسته نوسان افزایشی محسوسی را تجربه کند و در لب مرز مقاومتی 16 هزار و 300 تومانی حبس شده است؛ دخالت بازارساز و همچنین تزریق درهم توسط برخی از شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی است. روندی که در پی آن قیمت درهم دوباره کاهشی شد و به 16 هزار و 160 تومان رسید.

روند کاهشی درهم برای دلار هرات هم تکرار شد و اسکناس آمریکایی روز گذشته را با نرخ 59 هزار و 200 تومان به پایان برد، مسیری که در معاملات پشت خطی هم تداوم پیدا کرد و دلار هرات در همین محدوده نوسان داد و باقی ماند.

در این میان قیمت تتر به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار بر قیمت دلار، شب گذشته روند صعودی را در پیش گرفت و در کانال 59 هزار تومان حرکت کرد، این ارز دیجیتال همچنین مرز مقاومت میانی 59 هزار و 130 تومان را در جریان معاملات شب گذشته لمس کرد اما نتوانست بالای آن تثبیت دهد و به کف کانال 59 هزار تومان بازگشت. به عقیده گروهی از معامله گران در صورتی که تتر بتواند بالای این مرز در یک روز معاملاتی باقی بماند،  احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد. روندی بازاریان معتقدند تداوم آن؛ سیگنال افزایشی به بازار ارز مخابره خواهد کرد.

اما پیش بینی معامله گران درباره روند بازار ارز در سه محور مهم خلاصه می شود؛ گروهی معتقدند که قیمت دلار تا پایان انتخابات و تعیین رئیس جمهور جدید نوسان چندانی را تجربه نخواهد کرد؛ روندی که از حضور جدی بازارساز و تزریق سنگین در بازار نشات می گیرد و اجازه ورود دلار به دامنه 60 هزار تومان را نمی‌دهد.

گروه دیگری از معامله گران هم با تاکید بر اینکه «کشور در آستانه مهم‌ترین انتخابات قرار دارد»، ادعا می‌کنند با اعلام نتایج تایید صلاحیت انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، «اطمینان به بازار ارز بازگشته است و معامله گران با خیال آسوده‌تری برای معامله اقدام می‌کنند.» به عقیده این گروه واکنش کوتاه‌مدت دلار به این اتفاق طبیعی بوده است.

برخی دیگر از فعالان بازار اما معتقدند قیمت دلار که این روزها در مسیر اصلاحات بازارساز قرار دارد، از مسیر اصلاح خارج شده و دوباره شروع به افزایش می کند. به عقیده این گروه دلار پس از اتمام اصلاح اخیر، ورود به دامنه 60 هزار تومان را کلید خواهد زد.

نظر شما