شناسهٔ خبر: 67089284 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر میراث فرهنگی:صنایع دستی می تواند به شهرهای ایران وجهه جهانی ببخشد

شیراز - ایرنا معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه صنایع دستی این توان را دارد تا به شهرهای ما وجهه‌ای جهانی ببخشد، گفت: تشکیل کارگروه‌های  تخصصی در حوزه شهرهای جهانی دستی کمک می‌کند تا کارکرد این شهرها به سوی رویکرد بین المللی سوق پیدا کند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم جلالی، یکشنبه در اجلاسیه شهرداران و دبیر شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور در شیراز، اظهار کرد: باید اقدامات ثمربخش در زمینه صنایع دستی را تکثیر کنیم، به عنوان نمونه ملایری ها را در سراسر جهان پیدا و از آنها به عنوان سفیران صنایع دستی این شهر جهانی استفاده کنیم.

این مقام ادامه داد: شهرها و روستاهای جهانی ایران باید ادبیاتی جهانی داشته باشند و در عین داشتن رویکردی درون‌زا، برون نگر شوند و فرامرزی عمل کنند.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هفته آینده میزبان ۶۰ رایزنی فرهنگی از کشورهای مختلف در تهران هستیم و درباره راهکارهای توسعه صنایع دستی شهرها و روستاهای جهانی ایران در این کشورها گفت‌وگو می‌کنیم.

جلالی عنوان کرد: سازمان جهانی صنایع چوبی فعال است اما شهرهای جهانی مرتبط با چوب کشور نتوانسته‌اند چنانکه باید، با آن ارتباط برقرار کنند.

او با بیان اینکه صنایع دستی طی سالها در نوعی غفلت تاریخی قرار گرفته، گفت: طی سال‌های اخیر این صنعت در گفتمان نظام اسلامی جای گرفته اما کماکان نیازمند تلاش مضاعف مسئولان این حوزه است.

جلالی با بیان اینکه صنایع دستی زنجیره اقتصاد هویتی کشور است، به مسئولان دبیران شهرهای جهانی صنایع دستی توصیه کرد راهبران اقتصادی شهرهای خود را پیدا و از ظرفیت و نظرات آنها برای افزایش فروش و صادرات محصولات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید اشتراکات فرهنگی شهرهای جهانی ایران با جهان احیا شود، گفت: خواهر خواندگی ۲ شهر جهانی مبلمان با ملایر در دست پیگیری است.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهرها و روستاهای جهانی ایران نباید به صورت موزائیکی و تک فریم فکر کنند بلکه همه صنایع دستی ثبت جهانی را در نظر داشته باشند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اهمیت ارائه ایده‌های جدید برای توسعه صنایع دستی، گفت: باید مثلث مشتری، محصول و سازمان در این عرصه به گونه‌ای شکل گیرد که به یک رویکرد جهانی برسیم.

وی بیان کرد: اکنون بسیاری از اقدامات انجام شده مانند نامگذاری خیابان‌ها به اسم صنایع دستی، در سطح ملی انجام شده در حالی که باید علاوه بر آن، با دیدی جهانی برنامه‌ریزی و اقدام شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شورای شهر و شهرداری‌ها به عنوان حاکمیت شهری نقش بسیار موثری در زمینه توسعه و ترویج صنایع دستی دارند و به این منظور باید مدیریت شهری رویکردی انسان محور داشته باشد چرا که شهرداری مدیریت سازه‌ها نیست.

جلالی اظهار کرد: صنایع دستی راهکار حل بسیاری از معضلات بافت‌های تاریخی و فرسوده شهرها است که شهرداری با آن مواجه است.

وی افزود: فعالسازی کارگاه‌های صنایع دستی در خانه‌های تاریخی و قدیمی بافت، علاوه بر اینکه ارزش ملک را بالا می‌برد، باعث هویت بخشی و حفظ حیثیت تاریخی این مناطق نیز می‌شود.

جلالی اضافه کرد: توسعه و رونق صنایع دستی در بافت‌های فرسوده و تاریخی شهری می‌تواند در کاهش آسیب های اجتماعی این مناطق نیز نقش آفرینی کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که نام جهانی بر شهری گذاشته می‌شود، مسئولیت‌هایی نیز بر آن مترتب است، ادامه داد: شهرداری پای ثابت فعالیت صنایع دستی است و اگر توجه شهرداری‌ها به این عرصه جلب شد، بی‌تردید اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هنگامی که در مدیریت شهری سخن از زیست بوم صنایع دستی می‌گوییم، باید در میان ارکان مختلف شهرهمجوشی ایجاد شود و با دبیر فعالی با انگیزه درونی برای دبیرخانه آن شهر جهانی، انتخاب شود همه ساحت‌های شهری تحت پوشش قرار گیرد.

جلالی افزود: شهرداری شهر جهانی باید سربرگ اداری خود را بویژه در مکاتبات بین‌المللی به آرایه‌های صنایع دستی منقش کند.

نظر شما