شناسهٔ خبر: 67088483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رتبه نخست شهدای زن خراسان رضوی متعلق به تربت‌حیدریه است +فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: رتبه نخست شهدای زن در خراسان رضوی به این شهرستان اختصاص دارد، در این راستا برپایی یادواره شهدای زن و همچنین تجلیل و تکریم مادران و همسران شهدا ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌اکبر کی‌پور روز یکشبه در سومین نشست منطقه‌ای شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ۲ هزار و ۱۶۲ شهید دیار پیشتازان انقلاب اسلامی «حاج عبدالحسین برونسی» منطقه تربت‌حیدریه برگزار شد، افزود: تربت‌حیدریه با تقدیم ۱۱ بانوی شهید، رتبه نخست شهدای زن خراسان رضوی را داراست.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری کنگره ملی ۲ هزار و ۱۶۲ شهید منطقه تربت‌حیدریه قرار داریم، مستندسازی باید اولویت نخست کمیته‌های ۱۱ گانه کنگره شهدا باشد.

رییس کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه ادامه داد: مستندسازی موجب دوام و مانایی محتوای کنگره ملی شهدا می‌شود.

کی پور همچنین از کلیه دستگاههای اجرایی خواست تا با تمام توان و در راستای تکریم و پاسداشت مقام شامخ شهدا، امکانات خود را تجهیز کنند.

در این نشست که با حضور روسای کمیته‌های ۱۱ گانه، ائمه جمعه و فرمانداران چهار شهرستان تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار برگزار شد، هر یک از مسوولان به ارایه گزارش عملکرد خود پرداختند.

رییس کمیته آثار و اسناد کنگره شهدای منطقه تربت‌حیدریه گفت: با توجه به تفکیک انجام شده، منطقه تربت‌حیدریه یک درصد شهدای کشور و ۱۱ درصد شهدای استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

مجتبی پریشان افزود: شهدای چهار شهرستان زاوه، مه ولات، تربت حیدریه و رشتخوار شامل شهدای دارای پرونده، مزار و همچنین شهدای گمنام است.

وی ادامه داد: افزون‌ بر ۱۶۰ هزار سند از شهدا جمع‌آوری و ویرایش شده و تاکنون ۴۷۰ مصاحبه با خانواده شهدا تهیه و تدوین و در حال پخش از سیمای خراسان رضوی است.

۳۳ شهید ورزشکار از افتخارات این منطقه است

رییس کمیته شهدای ورزشکار کنگره شهدای تربت‌حیدریه نیز گفت: تاکنون بیش از ۳۰۰ رقابت ورزشی برای گرامی داشت شهدای منطقه برگزار شده که ۱۰ مورد از آنها مسابقه کشوری بوده است.

مجید رضایی افزود: افزون بر ۳۵ مکان ورزشی بنام شهدای منطقه نام گذاری و در ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز، تمثال شهدا طراحی و نصب شده‌ است.

وی با بیان اینکه منطقه تربت‌حیدریه دارای ۳۳ شهید ورزشکار است که سه نفر از آنان سردار شهید هستند، بیان کرد: یادواره شهدای ورزشکار نیز چهارم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

چاپ هشت کتاب ویژه شهدای منطقه تربت‌حیدریه

رییس کمیته نشر و ادبیات دفاع مقدس کنگره شهدای تربت‌حیدریه نیز گفت: با بررسی ۲۳ کتاب از شهدای منطقه، هشت کتاب تهیه و تدوین شده و تاکنون سه کتاب از جمله ستاره‌ها را دیدم چاپ و کتاب رازهایی در سکوت و بشارت شهیدان در حال انتشار است.

عباس خاشعی‌سیوکی افزود: پنج کتاب دیگر هنوز چاپ نشده که مهم‌ترین آن «فاتح ماماخلان» برگرفته از زندگی نامه سردار شهید ورزشکار حاج «علی‌اصغر رمضانی» از بنیانگذاران رشته جودو در کشور و کتاب دوم پسران حیدر که ایرادات آن در حال رفع است.

رییس دانشگاه تربت‌حیدریه گفت: همچنین در راستای جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها، ۲ پایانامه دانشجویی به کنگره شهدا اختصاص یافته‌است.

بزرگترین رویداد رزمی فرهنگی شرق کشور در تربت‌حیدریه

مسوول دبیرخانه کنگره شهدای منطقه تربت‌حیدریه نیز گفت: با توجه به برگزاری کنگره ملی ۲ هزار و ۱۶۲ شهید دیار پیشتازان انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین رویداد رزمی فرهنگی شرق کشور در قالب نمایش آیینی حدیث پایداری شامل بازسازی حماسه نهم دی ۵۷، عملیات‌های دفاع مقدس و وضعیت فعلی جهان اسلام به مدت ۱۰ شب برگزار می‌شود.

جواد عوض با بیان اینکه  کنگره شهدای تربت‌حیدریه دارای موضوعات خاصی است، افزود: برپایی نمایش آیینی با حضور ۷۰ هنرور با همکاری تیپ ۱۷۷ شهید نصر اصفهانی از این برنامه ها است، هر شب حدود چهار هزار نفر از این نمایش بازدید خواهند کرد.

برپایی یادواره شهدای خبرنگار در مردادماه

رییس کمیته تبلیغات و روابط عمومی‌کنگره ملی شهدای منطقه تربت‌حیدریه از برگزاری یادواره شهدای خبرنگار در مردادماه ماه امسال خبر داد و گفت: این بدان خاطر است که تربت‌حیدریه با شهادت شهید «مجید حجتی» در ۹ آذرماه ۱۳۶۰، نخستین شهید خبرنگار خراسان رضوی را تقدیم نظام اسلامی کرده‌ است.

جواد بلندی با بیان اینکه تاکنون ۶ کلیپ ویژه شهدای منطقه تولید شده‌ است، افزود: به منظور رعایت استانداردهای مورد نظر صدا و سیما عقد قرارداد با موسسات رسانه‌ای و فرهنگی برای تولید محتوا انجام شده‌ است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تربت‌حیدریه بیان کرد: سامانه دیار پیشتازان مختص کنگره ۲ هزار و ۱۶۲ شهید منطقه بوده و محتواها در حال بارگزاری بر روی آن است.

به گزارش ایرنا و بر اساس آمار منتشره از سوی بنیاد شهید شهرستان تربت‌حیدریه، از مجموع ۱۵ هزار رزمنده دوران دفاع مقدس در این منطقه، ۲ هزار و ۱۶۲ شهید منطقه تربت‌حیدریه شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، مه‌ولات و رشتخوار است که از این تعداد هزار و ۷۰۸ شهید، هزار و ۶۹۵ نفر جانباز و ۱۴۲ نفر آزاده به شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارند که از جانبازان تربت‌حیدریه ۶۹۰ نفر بالای ۲۵ درصد هستند.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد مقدس قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما