شناسهٔ خبر: 67087282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد

روجا تحریری نوری

هواپیمای فضایی شرکت «ویرجین گلکتیک» به همراه شش سرنشین به فضای زیر مداری سفر کرد و هفتمین پرواز فضایی تجاری را برای این شرکت رقم زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شرکت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) روز شنبه هشتم ژوئن شش نفر را به فضای زیر مداری پرتاب کرد و یک فضانورد ترک و سه گردشگر فضایی را در جدیدترین سفر هواپیمای فضایی «وی‌اس‌اس یونیتی»(VSS Unity) به فضا فرستاد.

به نقل از اسپیس، یونیتی که به شکم هواپیمای حامل خود موسوم به «ایو»(Eve) چسبیده بود، در ساعت ۱۰:۳۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از باند فرودگاه «اسپیس‌پورت آمریکا»(Spaceport America) در نیومکزیکو برخاست و یک ساعت بعد به ارتفاع ۱۳۵۸۲ متری رسید. سپیس، یونیتی رها شد و موتور موشک خود را برای حمل دو خلبان و چهار مسافر به فضا و بازگشت به زمین روشن کرد. این ماموریت موسوم به «گلکتیک ۰۷»(Galactic ۰۷) به ارتفاع ۸۷.۵ کیلومتری رسید و هفتمین پرواز فضایی تجاری شرکت ویرجین گلکتیک را با هواپیمای فضایی یونیتی نشان داد که در حال بازنشستگی است تا راه را برای فضاپیمای جدید کلاس «دلتا»(Delta) این شرکت در سال ۲۰۲۶ باز کند.

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد نمایی از زمین پشت هواپیمای فضایی «وی‌اس‌اس یونیتی»

«تووا آتاسور»(Tuva Atasever) فضانورد «آژانس فضایی ترکیه»(TUA) که در این پرواز حضور داشت، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پرواز گفت: منظره زمین غیر قابل توصیف است. برای پردازش آنچه که اتفاق افتاده، به زمان بیشتری نیاز دارم. این چیزی نیست که بتوان با یک صفت توضیح داد. این یک چیز تجربی است و شما فقط آن را در دل خود احساس می‌کنید.

سفر آتاسور در ماموریت گلکتیک ۰۷ با کمک شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) انجام شد که اوایل سال جاری یک فضانورد ترک را با همکاری «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) در ماموریت خصوصی «آکس-۳»(Ax-۳) به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» برد. آتاسور یک فضانورد پشتیبان در پرواز آکس-۳ بود و بر سه آزمایش متفاوت در ماموریت گلکتیک ۰۷ نظارت داشت.

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد نمایی از داخل هواپیمای فضایی «وی‌اس‌اس یونیتی»

«نیکولا پسیل»(Nicola Pecil) فرمانده وی‌اس‌اس یونیتی و «جمیل جانجوآ»(Jameel Janjua) خلبان، در پرواز ویرجین گلکتیک به آتاسور پیوستند. «اندی ادجل»(Andy Edgell) و «سی.جی استورکو»(C.J. Sturckow) فضانورد سابق ناسا نیز به عنوان خلبانان ویرجین گلکتیک با هواپیمای «وی‌ام‌اس ایو»(VMS Eve) پرواز کردند.

پس از فرود یونیتی، ویرجین گلکتیک از هویت سه مسافر حاضر در این پرواز رونمایی کرد که عبارتند از «آناند هاریش سادوانی»(Anand Harish Sadhwani) از کالیفرنیا، «ایروینگ ایزچاک پرگامنت»(Irving Izchak Pergament) از نیویورک و «جورجی ماننتی»(Giorgi Manenti) از ایتالیا.

هفتمین سفر فضایی «ویرجین گلکتیک» انجام شد چهار فضانورد ماموریت گلکتیک ۰۷

هواپیمای فضایی وی‌اس‌اس یونیتی در ساعت ۱۱:۴۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی در اسپیس‌پورت آمریکا فرود آمد و هفتمین پرواز فضایی تجاری خود را برای ویرجین گلکتیک و دوازدهمین پرواز فضایی سرنشین‌دار را به طور کلی رقم زد. ویرجین گلکتیک در مجموع فقط ۳۲ بار با این هواپیمای فضایی پرواز کرده است که پروازهای آزمایشی غیرفضایی را نیز شامل می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما