شناسهٔ خبر: 67076194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دومین فضانورد ترکیه راهی فضا شد

دومین فضا نورد ترکیه به همراه ۳ فضا نورد دیگر راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، تووآ جهانگیر آتاسِوَر، دومین فضانورد ترکیه عصر امروز شنبه با فضاپیمای «وی اس اس یونیتی» شرکت ویرجین گلکتیک راهی مدار زمین شد.

انتظار می‌رود مدت زمان پرواز در حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه به طول انجامد. فضاپیمای وی اس اس یونیتی ابتدا توسط یک هواپیما تا ارتفاع ۴۵ هزار پایی حمل شده و سپس با استفاده از موتورهای خود فضاپیما تا ارتفاع ۹۰ کیلومتری پرواز خواهد کرد.

تووآ جهانگیر آتاسِوَر دومین فضانورد ترکیه طی ۳ دقیقه شرایط بی‌وزنی ۷ آزمایش علمی در فضای خارج از جو انجام خواهد داد.

- آزمایش قلم انسولین در فضا: در این آزمایش کارکرد و چگونگی تنظیم دوز توسط ۲ قلم انسولین مختلف در شرایط خارج از جو و بدون جاذبه زمین بررسی خواهد شد.

- متابولوم: طی این آزمایش تغییرات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی در شرایط شتاب گرانشی شدید، جاذبه کم و مملو از پرتوهای کیهانی بررسی خواهد شد.

- سنجش پرتوهای کیهانی: میزان پرتوهای یونیزان موثر بر روی فضانورد طی تمامی مراخل سفر فضایی با استفاده از دستگاه ویژه «IvmeRad» که بر روی لباس فضانورد نصب شده، سنجیده خواهد شد.

- آزمایش میلوبلاست: تغییرات گروه‌های سلولی که هنگام بروز برخی بیماری‌های التهابی مانند سرطان واکنش سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند، بررسی خواهد شد.

- آزمایش پیام: با انجام آزمایشات متعدد بر روی نمونه‌های خون گرفته شده از دومین فضانورد ترکیه قبل و پس از پرواز، تغییرات احتمالی ژنتیکی در شرایط بدون جاذبه بررسی خواهد شد.

- آزمایش وزیکولی: از وزیکول یا ریزکیسه برای ایجاد ارتباط میان سلول‌ها نیز استفاده می‌شود. فعالیت‌ها و تغییرات وزیکولی بر روی نمونه‌های بیولوژیکی گرفته شده از دومین فضانورد ترکیه قبل و پس از پرواز بررسی خواهد شد.

- آزمایش فانوس دریایی: برای اولین بار جریان گردش خون و مایع مغزی-نخاعی در قشر پیش‌پیشانی یک فضانورد در تمامی مراحل پرواز به روش طیف‌شناسی فروسرخ نزدیک بررسی خواهد شد.

علاوه بر فضانوردی از ترکیه، دو فضانورد از آمریکا و یک فضانورد نیز از ایتالیا در ماموریت «گلکتیک ۰۷» حضور دارند. همچنین با احتساب دو خلبان فضاپیما شمار سرنشینان در مجموع ۶ نفر است.

کشور ترکیه ,

دی ماه سال گذشته بود که "آلپر گزر آوجی" اولین مسافر فضایی ترکیه از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا با فضاپیمای اسپس ایکس، حامل ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی رفت.

نظر شما