شناسهٔ خبر: 67086369 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازآفرینی مجموعه زندیه شیراز ، شتاب می گیرد

شهردار شیراز گفت: طرح جامع بازآفرینی مجموعه زندیه شیراز برای عرصه‌ای به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

تصویب طرح جامع بازآفرینی مجموعه زندیه شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، شهردار کلان‌شهر شیراز گفت: تدوین طرح جامع بازآفرینی مجموعه زندیه شیراز برای عرصه‌ای به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، مهم‌ترین و مؤثرترین اقدام مدیریت شهری در راستای انسجام بخشیدن به مجموعه زندیه و محدوده بلافصل آن در دهه اخیر است.

مجموعه زندیه شیراز عبارتند از ارگ کریم خان (کاخ اختصاصی کریمخان زند)، باغ نظر (آرامگاه کریم خان زند) ، میدان تاریخی توپخانه، بازار وکیل ، مسجد وکیل، حمام وکیل ، آب‌انبار وکیل  و سرای مشیر که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است.
محمدحسن اسدی افزود: این طرح پس از حدود دو سال تلاش و پیگیری مستمر ، سرانجام به تصویب مراجع ذ‌یصلاح و کمیسیون ماده ۵ استان رسید تا به مهم‌ترین سند فرادست و مبنای برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های آتی برای این مجموعه ارزنده تبدیل شود.
وی با بیان این که ساماندهی مجموعه زندیه، سال‌هاست که به یکی از دغدغه‌های اساسی مدیریت شهری شیراز تبدیل شده است، گفت: این مجموعه با معماری ارزنده و منحصربه‌فرد یکی از مهم‌ترین دارایی‌های میراثی شهر شیراز است و با توجه به قوانین و مقررات میراثی ناظر بر عرصه و حریم آثار و مجموعه‌های تاریخی، برنامه‌ریزی برای حفظ و نگهداری یا توسعه نواحی پیرامونی آن، همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است.
عضو هیئت‌مدیره اتحادیه شهرهای تاریخی جهان گفت:شهرداری این کلان‌شهر هم‌زمان با پیگیری فرایند تصویب طرح جامع بازآفرینی مجموعه زندیه، با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و سایر نهادهای ذی‌ربط، برخی طرح‌های موضعی و اجرای طرح های ساماندهی و مرمت  را در  این محدوده اجرایی کرده است.
وی طرح‌های «بازآفرینی میدان نقاره‌خانه»، «ساماندهی محدوده دروازه اصفهان»، «احیای ورودی شرقی بازار وکیل»، «ساماندهی میدان شهدا»، «مرمت و بازآفرینی سراهای متصل به بازار وکیل»، «ساماندهی پیاده راه وکیل»، «پیاده راه‌سازی خیابان ناصرخسرو»، «ساماندهی و مرمت کف و جداره خیابان‌ها و معابر اطراف مجموعه، نظیر خیابان طالقانی، خیابان پیروزی، خیابان ۲۲ بهمن، خیابان هجرت، خیابان فرهنگ، کوچه چاپارخانه، کوچه پارک هتل و را در این راستا اعلام کرد.

نظر شما