شناسهٔ خبر: 67085789 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز رهاسازی ۱۰۴ میلیون‌ قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های گلستان

گرگان- ایرنا- رهاسازی افزون بر ۱۰۴ میلیون بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه‌های قره‌سو و گرگانرود امروز (یکشنبه) در محدوده این رودخانه‌های واقع در غرب استان گلستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مدیرکل شیلات گلستان در این مراسم گفت: در استان گلستان پارسال ۵۸ میلیون قطعه بچه ماهی تولید شد که امسال این رقم با رشد ۱۰۰ درصدی به ۱۰۴ میلیون قطعه رسید.

اسماعیل جباری با بیان اینکه افزایش قابل‌توجه تولید بچه‌ماهی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» را باید به فال نیک گرفت، بیان کرد: امسال صیادان گلستان همکاری و مشارکت خوبی در تامین ماهیان مولد به ویژه کپور داشتند.

وی تاکید کرد: در مرکز سد وشمگیر پس از چند سال کم‌آبی، امسال ۳۵ میلیون قطعه بچه‌ماهی کپور و سفید تولید شد که بی‌نظیر بود؛ همچنین در مرکز بازسازی و ذخایر سد گلستان نیز ۴۵ میلیون قطعه ماهی کپور و ۲۵ میلیون قطعه کُلمه تولید شده است.

جباری با اشاره به اینکه در مرکز خاویاری شهید مرجانی گلستان نیز ۷۴۰ هزار قطعه بچه ماهی غضروفی تولید شد که در حال رهاسازی به دریا است، یادآور شد: مجوز تولید هفت هزار تن پرورش ماهی در قفس در گلستان صادر شده و ۹۰ درصد سرمایه‌گذاران این بخش بومی هستند و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نیز برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.

آغاز رهاسازی ۱۰۴ میلیون‌ قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های گلستان

وی با اشاره به اینکه تولید ۲ هزار قطعه ماهی خاویاری در ۵۵ هکتار از سواحل دریای خزر در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: امسال سرمایه‌گذاران زیادی به این بخش ورود کردند و امیدواریم با قرارداد بسته شده بین بنیاد برکت و شیلات گلستان، اعطای وام به متقاضیان سرعت گیرد.

جباری خاطرنشان کرد: پارسال سه هزار و ۷۰۰ تن میگو در گلستان تولید شد که پیش‌بینی امسال، تولید چهار هزار تن میگو است.

مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه تاکنون ۱۱۲ میلیون قطعه بچه میگو در گلستان ذخیره‌سازی شده است، یادآور شد: میگو متعلق به جنوب کشور نیست و گلستان هم از این ظرفیت برخوردار است.

وی ادامه داد: با وجود عقب‌نشینی و پسروی دریای خزر با لایروبی سه کیلومتر کانال آبرسان مجتمع پرورش میگو در گمیشان تلاش کردیم شرایط باکیفیت و پایدار را برای پرورش‌دهندگان فراهم کنیم.

جباری با بیان اینکه تنش آبی یک عامل طبیعی است افزود: اقدامات زیربنایی فاز دوم مچتمع پرورش میگو در حال انجام است تا سطح تولید میگو به ۱۰ هزار هکتار و تولید آن به ۱۸ هزار تن برسد.

مدیرکل شیلات گلستان اضافه کرد: گمیشانی‌ها در سال‌های گذشته برای اشتغال به استان‌های همجوار و مازندران مهاجرت می‌کردند اما اکنون ۱۰ مرکز عمل‌آوری میگو در گلستان فعالیت می‌کند که بسیاری از جوانان و بانوان خانه‌دار و سرپرست خانوار در آن مشغول به کار شدند، امسال نیز با وجود پسروی دریا و نگرانی پرورش‌دهندگان، با حرکت انقلابی و جهادی استاندار گلستان و دیگر مسوولان، تولید میگو رشد قابل توجهی داشته است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای پرورش ماهی خاویاری در سد کبودوال برای نخستین بار خبر داد و گفت: ۲۵۰ تن گوشت، هفت تن خاویاری و ۵۰۰ هزار بچه‌ماهی در این مرکز برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما