شناسهٔ خبر: 67084222 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

علائم اولیه مسمومیت با داروی متادون را بشناسید

صاحب‌خبر -
گروه سلامت:عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه متادون، داروی جایگزین برای بیمارانی است که سابقه مصرف تریاک، شیره و کراک داشته اند، افزود: علائم مسمومیت با این بیماری می تواند شامل کاهش هوشیاری، کوتاه شدن تنفس و کوچک شدن مردمک های چشم باشد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی رضا قاسمی طوسی، پیرامون ماهیت داروی متادون و اثرات آن اظهار کرد: متادون یک داروی ماده مخدر صناعی است که در حال حاضر به صورت قرص های 20 40، 50 میلی گرم و آمپول و شربت، در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها موجود است. این ماده حتما باید توسط یک پزشک خبره و آگاه به فیزیولوژی تجویز و مصرف شود.

وی ادامه داد: این دارو، یک مسکن قوی بوده  که برای بعضی از دردهای بسیار پیشرفته و مقاوم به سایر داروها، در بیمارستان ها تحت نظر پزشک معالج تجویز می شود و از همین رو مصرف کنندگان متادون باید مراقب مسمومیت کودکان و سالمندان با این دارو باشند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متادون، در برخی از مراکز درمان های نگهدارنده با مخدر(MMT) که در سطح شهر دایر است، به عنوان یک داروی جایگزین برای بیمارانی که سابقه مصرف تریاک، شیره و کراک و ... را داشتند ، تجویز و توصیه می شود و با توجه به این که متادون، دوز مصرفی خاص خود را دارد، لذا باید توسط یک پزشک تجویز شود و بیمار طبق دستور پزشک آن را مصرف کند.

 وی در خصوص خطر مسمومیت با این دارو نیز گفت: علائم مسمومیت با داروی متادون، زمانی ایجاد می شود که بیمار به اشتباه بیشتر از مقدار دوز تعیین شده، توسط پزشک، اقدام به مصرف آن کند. همچنین در برخی موارد مشاهده شده، که کودکی به اشتباه،  شربت یکی از اطرافیان را که در یخچال یا در دسترس بوده استفاده کرده و نیز  سالمندانی که دردهای پیشرفته و مقاوم  دارند، به دلیل فراموشی ممکن است این دارو را مصرف و دچار مسمومیت شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علائم مسمومیت با داروی متادون را کاهش هشیاری فرد، کوتاه شدن و کم شدن تنفس، کوچک شدن مردمک های چشم برشمرد و گفت: در حال حاضر، میزان مرگ و میر و معلولیت های ناشی از مسمومیت با متادون در بیمارستان ها وجود دارد که درصد زیادی از مسمومیت ها را به خود اختصاص داده است، لذا از مصرف خودسرانه آن و نیز شایعات افرادی که در علم پزشکی تخصصی ندارند، جدا خودداری شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که در منزل عضوی، با  توصیه پزشک نیاز به مصرف این دارو دارد، جهت پیشگیری از مصرف و عدم مسمومیت اطرافیان با آن، باید دور از دسترس افراد، بالای کمدها و قفسه های دارای قفل قرار داده، تا  امکان دسترسی کودک وجود نداشته باشد .

 فلوشیپ سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تحت هیچ شرایطی، نباید داوری متادون را در یخچال نگهداری کرد و در صورتی که سالمندی در منزل با آنها زندگی می کند این داروها را دور از دسترس سالمندان عزیز قرار داده، که به صورت اشتباهی مصرف نکنند و حتما یک زمان و یک وقت مشخص را قرص یا شربت متادون به خودشان اختصاص دهند. جهت اقدامات اولیه برای فرد دچار مسمومیت با داروی متادون، باید بلافاصله بیمار را، به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل کرده و ترجیحا با شماره گیری 115 اورژانس، فرد مسموم، سریع تر جهت درمان های پزشکی  به بیمارستان منتقل شود.

شایان ذکر است، بخش مسمومین بیمارستان کودکان اکبر (ع) برای پذیرش کودکان و نیز بیمارستان امام رضا(ع) برای  بزرگسالان دچار مسمومیت، در شهر مشهد جهت ارائه خدمات تشخیصی، تخصصی و فوق تخصصی در خدمت بیماران است.

برچسب‌ها:

نظر شما