شناسهٔ خبر: 67080356 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم تغییر نگاه‌های ناآشنا به ورزش یوگا

زنجان - ایرنا - یوگا، ورزشی مفید و تاثیرگذار بر سلامت روح و جسم افراد است و گرایش به آن در سالهای اخیر افزایش یافته اما با این وجود همچنان به آگاهی رسانی و تبلیغ بیشتر نیاز دارد چون هنوز هم بیشتر افراد و حتی برخی مسوولان نگاهی ناآشنا نسبت به این رشته دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، رشته ورزشی یوگا که به مراقبه (مدیتیشن) هم معروف است،‌ شامل تمرینات جسمی، تمرکزی، تنفس عمیق و رها سازیِ ذهن است تا فعالان در این رشته به آرامش و مراقبه دست پیدا کنند.

شرایط بهتر فرد یوگاکار در تمرینات موجب مدیتیشن موفق‌ او خواهد شد.

این ورزش،‌ مجموعه‌ای از فعالیت‌های جسمی، ذهنی، و روحانی است که در هند باستان پدید آمده‌ است. یوگا همچنین به معنی "کنترل کردن" است به همین دلیل این ورزش را علم کنترل امواج فکر و ذهن و مهار قوای ذهنی به منظور تسلط کامل بر توان بالقوه فرد می دانند.

در ایران نیز که به عنوان یکی از تمدن های بزرگ و جهانی محسوب می شود، دانش یوگا از دیرباز در فرهنگ، ادبیات و خصوصا عرفان کهن آن به چشم می خورد و بسیاری از اندیشمندان و عارفان ایران با یوگا و مدتیشن آشنا بوده اند.

لزوم تغییر نگاه‌های ناآشنا به ورزش یوگا

آموزشگاه یوگا برای اولین بار در سال ۱۳۴۶ در تهران راه اندازی شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۷۴ به طور رسمی تحت نظر تربیت بدنی و جزو زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی آغاز به کار کرد.

کمیته های یوگا در زمان حاضر در بیش از ۱۵ استان کشور از جمله استان زنجان تشکیل شده است و بیش از ۲۰۰ مربی یوگا که غالب آنها زن هستند در دوره های متعدد مربیگری آموزش دیده اند.

راه اندازی رسمی این ورزش در استان زنجان نیز به حدود سال ۱۳۸۰ باز می گردد.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رشته ورزشی یوگا در استان زنجان با لیلا حیدریان، رییس کمیته یوگای استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ رشته یوگا را برای علاقه مندان به این رشته ورزشی معرفی کنید؟

فواید یوگا، این ورزش خاص و جذاب، روز به روز بیشتر از قبل دوستداران آن را شیفته خود می کند. این ورزش به قدری فایده دارد که انجام تمرینات آن جزو جدانشدنی زندگی افراد می شود و فواید بی نظیر آن بهبود سلامتی و تناسب اندام را در پی دارد.

یوگا موجب خودشناسی می‌شود که این امر مقدمه زیبایی برای خداشناسی است و برای فعالیت در این رشته جذاب اول باید آن را شناخت و از چگونگی شروع آن آگاه بود.

یوگا ورزش بسیار کهن است که به پنج هزار سال قبل بر می گردد و در زمان حاضر در جهان بسیار فراگیر شده است، محققان اذعان دارند که این ورزش برخاسته از مشرق زمین است و منشا آریایی دارد.

ورزش یوگا شامل تمرینات جسمی، تمرکزی، تعادلی، تنفسی و تن آرامی می‌شود، به یوگاکاران آقا "یوگی" و به خانم های یوگاکار "یوگینی" گفته می شود.

این ورزش شامل وضعیت های بدنی مختلف و دارای تنوع بسیاری در تمرینات تنفسی، تمرکز، ریلکسیشن، حرکات تعادلی و ضد جاذبه و معکوس است که همه این گوناگونی و جزئیات، ورزش یوگا را جذاب‌تر کرده است.

لزوم تغییر نگاه‌های ناآشنا به ورزش یوگا

ایرنا:‌ ورزش یوگا به چند شاخه تبدیل می شود؟‌

ورزش یوگا سبکهای مختلفی دارد و هر کس می تواند مطابق با سلیقه و وضعیت جسمی و روحی خود یکی از این سبکها را انتخاب و در آن فعالیت کند.

یوگا از واژه "یوج" در زبان سانسکریت و به معنای یگانگی، پیوستن و اتصال است و برخی ها نیز معتقدند یوگا از واژه فارسی "یوغ" گرفته شده است که به معنای به هم بستن و پیوستن است.

آنچه مسلم است یوگا برقرار کننده اتحاد جسم و جان محسوب می شود و عده ای آن را یک روش زندگی و سیستم نظام یافته برای تربیت بدن و یا ذهن می دانند.

ایرنا: ورزش یوگا هم اکنون در استان چه وضعیتی دارد؟

استان زنجان به لحاظ مربیان و بار علمی آنها نسبت به بیشتر استانها در وضعیت خوبی قرار دارد چراکه مربیان استان طی سال در دوره های بازآموزی شرکت و بنیه علمی خود را تقویت و به روز رسانی می کنند و در جهت ارتقای سطح علمی خود بسیار کوشا هستند و این را از رغبت عمومی و استقبال بیش از پیش مردم به این رشته ورزشی می توان متوجه شد.

از منظر مخاطبین این رشته نیز با وجود اینکه گرایش به این ورزش نسبت به قبل خیلی بیشتر شده است ولی نیازمند آگاهی رسانی از فواید یوگا و تبلیغ بیشتر هستیم چراکه هنوز هم برخورد و نگاه بیشتر افراد و حتی برخی مسوولان به این رشته ورزشی که به عنوان یک ورزش زیبا، مستقل و تاثیرگذار و تضمین کننده ارتقای سطح سلامت فردی و جامعه است، یک نگاه ناآشناست.

ایرنا:‌ ورزش یوگا برای چه قشر یا گروه سنی مناسب است؟‌

برای فعالیت در این ورزش، سن و سال مطرح نیست. یوگای کودک از سن ۳.۵ سال شروع می شود، یوگای مادر و کودک را نیز داریم و اولین کلاس یوگای مادر و نوزاد در زنجان برگزار شده است.

این ورزش برای همگان در هر سنی، حتی خانمهای باردار، سالمندان و افراد دچار بیماری نیز مناسب است به طوریکه یوگای زنجان در بخش بیماران سرطانی نیز فعال است که تاثیرات بسیار مثبت و حس خوب آن را بر بیماران سالهاست که مشاهده و درک می کنیم.

مربیان یوگا در استان با بیماران کلیوی و بیماران ام اس در حال کار هستند. یوگا ورزش بسیار راحتی است که انجام آن در هر مکان و زمانی بدون نیاز به امکانات ویژه ای ممکن است.

لزوم تغییر نگاه‌های ناآشنا به ورزش یوگا

ایرنا:‌ یوگای استان امسال چه برنامه هایی ویژه ای را در دستور کار دارد؟

با توجه به اینکه در آستانه روز جهانی یوگا هستیم که همه ساله در کل دنیا روز ۲۱ ژوئن مصادف با اول تیرماه از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی یوگا نامگذاری شده است، در این روز در کل جهان یوگا و انجام حرکتهایی یوگا مورد توجه بیشتری است.

برای تشویق به بهبود و ارتقای سلامت افراد با ورزش یوگا نیازمند مساعدت، یاری و همراهی مسوولان هستیم.

متاسفانه یوگا با وجود مزایا و فواید فراوان، اندکی مهجور مانده است. با وجود اینکه در استان مربیان برجسته ای در این رشته ورزشی داریم و سالهاست که به طور حرفه ای در آن فعال هستند و حتی قهرمانان استانی هم داریم آنگونه که باید و شاید این ورزش برای عموم معرفی نشده است.

کمیته یوگای استان راغب است با هدف ترویج این رشته ورزشی و در راستای قوانین، جهانی بودن این ورزشی را به مردم نشان دهد و بتواند با یاری اداره ورزش های همگانی، شهرداری و مسوولان ذی ربط همزمان با کل کشور در این جشن همگانی سهیم باشد و مراسم زیبنده ای را در استان برگزار کند.

ایرنا: ورزش یوگا چه فوایدی دارد؟

یوگا از ورزش هایی است که می تواند انسان را قویتر، انعطاف پذیرتر و متمرکزتر کرده و احساس هوشیاری افراد را تقویت کند.

این ورزش پرطرفدار کمک می کند تا فعالان در آن احساس عالی داشته باشند و در زندگی روزمره عملکرد بهتری را ارایه کنند.

با حرکتهای یوگا که در زبان این ورزش "‌ آسانا "‌ نامیده می شود، استقامت، قدرت، آرامش و انعطاف پذیری بهبود می یابد و این امر یوگا را جزو محبوبترین ورزش ها در سراسر جهان کرده است.

این ورزش بر تمرکز حواس، وضعیت بدنی خوب و تکنیک تنفس صحیح تمرکز دارد و گاهی نحوه صحیح خوابیدن، نشستن، ایستادن و حتی نفس کشیدن را می آموزد. این ورزش همچنین برای بهبود بیماری ها، سلامت قلب، محافظت افراد در برابر آسیبها و بازیابی توان بدنی مناسب است.

این ورزش با هماهنگی حرکات بدنی با تنفس بر روی تمرکز و ناخودآگاه، زیستن در لحظه را می آموزد.

لزوم تغییر نگاه‌های ناآشنا به ورزش یوگا

ایرنا: آیا این رشته ورزشی می تواند برای برخی مضر باشد؟

این ورزش برای هیچکس مضر نیست مگر اینکه شخص ممنوعیت و یا محدودیت پزشکی داشته باشد و به همین دلیل از کسانیکه به باشگاههای این رشته ورزشی مراجعه می کنند اگر آسیب جسمی داشته باشند حتما دستور پزشکی اخذ می شود.

نظر شما