شناسهٔ خبر: 67080178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

استان چهار فصل سیستان و بلوچستان، با ۵۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، سالیانه بیش از ۴ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی‌، جنگل و مرتع در آن تولید شده و در صورت توسعه زیرساخت ها این میزان تولید تا دو برابر قابل افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا- علیرغم خشکسالی های ممتد و محدودیت منابع آبی، این استان گنجینه ای از استعدادهای کشاورزی است و کشاورزی بیشترین سهم را در معیشت مردم دارد.

سازمان جهاد کشاورزی با همکاری مجموعه بخش کشاورزی و مسئولین عالی استان و با بکارگیری ظرفیت بنگاه های اقتصادی در راستای توسعه زیرساخت های کشاورزی، ‌ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و دستیابی به امنیت غذایی، برنامه جامعی تدوین و در سطح استان در دست اجرا دارد.

 شاخص ترین برنامه ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم:

طرح خودکفایی استان به تولید گوشت مرغ

در این راستا سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، سازمان جهاد کشاورزی با یک اقدام جهادی برای جبران کمبود گوشت مرغ تولیدی، اجرای این طرح عظیم را در استان آغاز نمود. برای تحقق این طرح، تاکنون بیش از ۱۲۶۹ فقره موافقت اصولی ۲۰۰۰۰ قطعه ای صادر و با همت بهره برداران ۸۰ واحد ۲۰۰۰۰ قطعه ای جدید مرغداری به بهره برداری رسیده و به مجموعه مرغداری های استان افزوده شده است. همچنین ۳۲۷ واحد ۲۰۰۰۰ قطعه ای دیگر نیز به ظرفیت تولید سالیانه معادل ۴۵ هزار تن با سرمایه گذاری بیش از ۵ هزار میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال اجراست.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

طرح ارتقای ضریب خوداتکایی به تولید تخم مرغ

دهمرده در گفت وگو با ایسنا- افزود: در ابتدای دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان، ۲ واحد پرورش مرغ تخمگذار با توان تولید ۵۰۰۰ تن تخم مرغ در سال وجود داشت که با احداث ۳واحد جدید، در حال حاضر استان دارای ۵ واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۶۴۰ هزار قطعه و با توان تولید ۱۱۵۲۰ تن تخم مرغ در سال است که تا ۳۰ درصد نیاز استان به تخم مرغ را تأمین می‌نماید. تلاشی جهادی بمنظور ارتقای ضریب خوداتکایی استان به تولید تخم مرغ با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان ۱۵ واحد ۲۰‌ هزار قطعه ای جدید پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۳۰۰ هزار قطعه و تولید سالیانه ۵۴۰۰ تن در دست احداث است‌.

طرح تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق استان

وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با دارابودن مرزهای طولانی خاکی و آبی، وجود زیرساخت‌های شاخص توسعه دامپروری و کشتارگاهی و وجود دام‌های مازاد آماده کشتار در کشورهای همسایه، دارای شرایط مطلوبی است که با استفاده از فرصت مرز و واردات دام به کشور بخش اعظم کمبود گوشت موردنیاز کشور از طریق این استان تأمین شود. تاکنون با همکاری همه متولیان دخیل در واردات دام با تسهیل در روند واردات بیش از ۱۲۷ هزار راس دام سنگین و سبک از مرزهای رسمی وارد استان و پس از کشتار، گوشت استحصالی وارد بازار کشور شده است.

جذب سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی برای توسعه کشاورزی

سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای دولت سیزدهم برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان با تلاش و بسترسازی سازمان جهاد کشاورزی، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور شامل هلدینگ کشاورزی آریا، کشت و صنعت مَکُران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، موسسه همدلان آینده نگر سیستان، سپاه پاسداران، بسیج سپاه، قرارگاه سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی، آستان قدس رضوی برای توسعه زیر بخش‌های کشاورزی استان به منطقه و پس از نشست‌های تخصصی طی دو سال گذشته زمینه سرمایه‌گذاری حدود ۱۰هزار میلیارد تومان فراهم شده است.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

‌توسعه سرمایه گذاری و اشتغال

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته با هدف ارتقای تولید، حفظ اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار برای ۶ هزار نفر و با سرمایه گذاری بیش از ۹۹۲۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی و آورده بهره برداران در زیر بخش‌های کشاورزی، در قالب اجرای ۱۳۰۰ طرح و پروژه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

طرح توسعه کشت گلخانه‌ های صنعتی و کوچک مقیاس

دهمرده اظهار کرد: برای تحقق توسعه گلخانه ها و سایبان ، با هدف بهره برداری بهینه از آب  کاهش تلفات و هدر رفت آن، افزایش تولید، توسعه صادرات و اشتغالزایی تاکنون ۱۸۷ هکتار گلخانه جدید احداث و سطح کلی گلخانه های استان از ۳۲۲ هکتار به ۵۰۹ هکتار با تولید بیش از ۹۳ هزار تن تولید ارتقاء یافته و در راستای توسعه گلخانه های کوچک مقیاس تاکنون ۱۶۸۰ مورد گلخانه در سطح ۴۸ هکتار در کل استان به بهره برداری رسیده و تعداد۱۲۷۰ گلخانه خانگی نیز در حال ساخت می باشد.

توسعه گیاهان دارویی و کم آب بر

 وی افزود: برای اجرای الگوی کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، برنامه ۵ ساله جهت توسعه ۲۰ هزار هکتاری این محصولات تدوین و تاکنون ۱۳۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان افزوده شده است.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

طرح خودکفایی کشور به تولید موز

 سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظورجلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور به تولید موز، احداث ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید بعنوان چشم انداز پیش رو ترسیم گردیده است.

وی ادامه داد: برای تحقق این طرح، بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، برنامه طرح توسعه‌ باغات موز به شیوه کشت متراکم در سطح ۴۲۰۰هکتار تدوین، و تاکنون کشت الگویی ۱۰۰ هکتار موزستان درمنطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری به اتمام رسیده است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای ۷۱۳۶ هکتار موزستان با تولید سالیانه افزون بر ۲۰۳ هزار تن می باشد.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری

دهمرده خاطرنشان کرد: در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری در نخلستان های استان، با مشارکت هلدینگ کشاورزی آریا، تاکنون قریب به ۶۰ هزار اصله پا جوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده و پس از گذراندن دوران قرنطینه در سطح ۲۰۰هکتار کشت شد.

وی گفت: طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری در قالب یک برنامه منسجم در سطح ده هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هدف گذاری شده است.

تکمیل زنجیره ارزش خرما

استان سیستان و بلوچستان با ۷۰ هزار هکتار نخلستان و تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما، رتبه دوم تولید و رتبه اول سطح زیر کشت خرما در کشور را داراست. طی دولت سیزدهم در راستای تکمیل زنجیره ارزش خرما ۹ واحد سردخانه و بسته بندی به ظرفیت ۱۲ هزار تن به بهره برداری رسیده و موجب ارتقائ ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۱۵۰ هزار تن شد. همچنین در حال حاضر ۴۲ واحد بسته بندی و سردخانه خرما به ظرفیت افزون بر ۱۲۴ هزار تن با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در سطح استان در حال احداث است.

توسعه کشت در دیمزارها

وی تصریح کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و پشتیبانی علمی و فنی این موسسه در شهرستان‌های سراوان،چابهار ،کنارک،دشتیاری،قصرقند،زرآبادو سرباز در حال اجرا است و تاکنون بیش از ۲۵ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی در قالب این طرح به زیر کشت گندم، جو، سورگوم علوفه ای، ماش، عدس، گلرنگ و گیاهان دارویی رفته است.

ارتقای ضریب مکانیزاسیون از ۱۷.۲ به ۳۲.۲ اسب بخار در هکتار

وی بیان کرد: به منظور ارتقای شاخص های کمی وکیفی در بخش مکانیزاسیون طی دو سال گذشته تاکنون تعداد ۸۹۴ دستگاه انواع تراکتور، کمباین و سایر ماشین‌های خودگردان کشاورزی و ۲۹۵۰ دستگاه انواع ادوات دنباله بند با سرمایه‌گذاری ۲۷۰۰ میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان جذب و زمینه ارتقای ضریب مکانیزاسیون از ۱۷/۲ به ۳۲/۲ اسب بخار در هکتار را فراهم کرده است.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

واگذاری بیش از۵ هزار هکتار از اراضی جهت اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی

سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در دولت سیزدهم تاکنون ‌۵۴۷۱ هکتار از اراضی در قالب ۴۲۰ پروژه از طریق شورای واگذاری زمین‌، کمیسیون ماده ۲ و ماده ۲۱ به متقاضیان طرحهای کشاورزی و غیرکشاورزی واگذار شده که زمینه اشتغال بیش از ۱۰هزار نفر را فراهم کرده است.

اتمام اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی

وی اظهار کرد: یکی از توفیقات برجسته و حائز اهمیت در دولت سیزدهم اتمام رفع تداخلات اراضی در۴۹۰ پلاک مشمول شهرستان های سیستان وبلوچستان در سطح حدود ۱۱ میلیون هکتار می باشد. بر این اساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار ملی و۲۸۷ هزار هکتار غیر ملی تشخیص داده شده که با این اقدام ارزشمند پس از ۶۰ سال زمینه صدور اسناد کشاورزی فراهم شد.

وی ادامه داد: از تعداد ۱۰۱۲ پلاک موجود در استان،۴۹۰ پلاک‌، مشمول رفع تداخلات اراضی گردید.

توسعه صنایع تبدیلی و غذایی

 دهمرده خاطرنشان کرد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولیدات کشاورزی با تدوین برنامه ۵ ساله، تا پایان سال ۱۴۰۵، ۴۶۳هزار و ۴۰۰ تن به ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده خواهد شد. طی دو سال گذشته تا کنون با سرمایه گذاری ۲۲۹۸ میلیارد ریال و راه‌اندازی ۲۷ واحد ، ۷۶ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی استان افزایش یافت.

توسعه فعالیت های آب و خاک

دهمرده گفت: در دو سال اخیر با صرف اعتباری بالغ بر۷۲۶ میلیارد ریال و اجرای ۲۱۵۳ هکتار سیستم نوین آبیاری، سطح اراضی کشاورزی مجهز شده به این سیستم ها در سطح استان به ۵۰هزار هکتار ارتقاء یافته که زمینه صرفه جویی ۲۶۸ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی را فراهم کرده است.

وی افزود: با هدف حفظ، احیا و افزایش آبدهی قنوات در دوسال گذشته با اعتباری بالغ بر ۹۷۸ میلیارد ریال، ۳۸۸ پروژه اجرایی گردید که از لحاظ تعداد پروژه های اجرا شده رشد ۵ برابری و از لحاظ میزان اعتبار ۸ برابر افزایش داشته است.

روایت پیشرفت و دستاوردهای شاخص بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

تأمین و توزیع ۴۰۰هزار تن نهاده دام و طیور

وی گفت: با توجه به ادامه خشکسالی‌ها، فقر مراتع وکمبود علوفــه، سازمان جهاد کشاورزی با تأمین و توزیع ۴۰۰ هزار تن نهاده دام و طیور شامل ذرت، کنجاله سویا و جو، کمک شایانی به دامداران و مرغداران استان نموده است که این میزان نهاده توزیع شده نسبت به مدت مشابه رشد ۵ برابری داشته است.‌

تأمین و توزیع ۷۵ هزار تن کالاهای اساسی 

دهمرده بیان کرد: باعنایت به وظیفه مندی جهاد کشاورزی در حوزه تامین، توزیع و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات بخش کشاورزی از دیماه سال۱۴۰۰ اقلام  برنج،شکر،روغن خوراکی، گوشت مرغ، گوشت قرمز منجمد و میوه شب عید در قالب طرح های مختلف تنظیم بازار شامل: طرح توزیع کالاهای اساسی پر مصرف در ایام پایانی سال، توزیع میوه شب عید، ضیافت ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، و... به میزان ۷۵ هزار تن در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری استان عرضه شده است .

انتهای پیام

نظر شما