شناسهٔ خبر: 67078959 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نخستین نشست شورای برنامه ریزی بعثه و سازمان حج در مکه برگزار شد

سيد اسد رجبی

در نخستین نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در مکه آخرین وضعیت عملیات حج ۱۴۰۳ تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در مکه مکرمه تشکیل جلسه داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این جلسه با اشاره به اینکه برنامه‌های حج ۱۴۰۳ تا کنون برای حج گزاران و خادمین خوب پیش رفته است ابراز امیدواری کرد که با خویشتنداری و همکاری کشور میزبان حج خوبی برای همه زائران سرزمین وحی رقم بخورد و مشکل خاصی برای حجاج پیش نیاید و عملیات حج به خوبی ادامه یابد.

سرپرست حجاج ایرانی با گلایه از برخی مشکلات که برای زائران ایجاد شده است، تصریح کرد: نگاه حجاج به اینگونه اقدامات مثبت نخواهد بود و برخوردهای این چنین با ضیوف الرحمان مورد تأیید مسئولین کشور میزبان نیست.

وی افزود: حال که خداوند این نعمت بی مانند را در این سرزمین قرار داده است خادمین در راستای شکرگزاری، خدمت مطلوب به زائران ارائه دهند چرا که ضرورت ادای وظیفه و تکلیف مردم را به این سامان کشانده است.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان حج و زیارت نیز با اشاره به اینکه عملیات رفت زائران در روزهای آینده به پایان می‌رسد، توجه هرچه بیشتر دست اندرکاران هواپیمایی کشورمان بر عملیات برگشت را ضروی خواند.

آقای سید عباس حسینی همچنین بر لزوم همراهی و تعامل بیشتر مسئولان هواپیمایی کشور میزبان برای تسهیل در این روند تاکید کرد.

آقای غلامرضا رضایی رئیس عملیات حج نیز در ادامه از حضور بیش از ۸۱۵۰۰ زائر در سرزمین وحی در قالب ۵۲۲ کاروان خبر داد و گفت: از این تعداد حدود هشت هزار زائر در مدینه هستند که در ۴ روز آینده از این شهر به سمت مکه خارج خواهند شد.

وی گفت: در عملیات رفت ۳۵۴ پرواز انجام شده و ۲۵ پرواز باقیمانده است که تا سه شنبه آینده (۲۲ خرداد) به مقصد فرودگاه جده انجام خواهد شد.

رئیس عملیات حج با بیان اینکه تاکنون ۴۲۱۶۶ نفر با قطار از مدینه به مکه منتقل شده‌اند افزود: بقیه زائران مدینه قبل و مدینه بعد هم از این خدمت استفاده خواهند کرد.

در ادامه این نشست، مسئولان حوزه حج و زیارت اعلام کردند که همه بخش‌های اجرایی و فرهنگی و پزشکی برای حضور زائران در مشاعر مقدسه آمادگی دارند و امکانات مورد نیاز در عرفات و منا درحال تکمیل شدن نهایی است.

برنامه ریزی برای رفع برخی نواقص جزئی در مشاعر مقدسه و آماده کردن خیام در عرفات و منا، تدارکات و تغذیه در ایام تشریق، حمل و نقل زائران اهل تسنن و تشیع به مشاعر مقدسه، پیگیری برخی برخوردها از سوی مأموران کشور میزبان با زائرین از طریق مسئولان وزارت حج و عمره و ازطرق دیپلماتیک، برگزاری همایش حج در نگاه رهبری از جمله مواردی بود که به آن اشاره شد و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد برخوردها با زائران که موجب نارضاتی آنان و نقض حقوق ضیوف الرحمان است به سرکنسول کشورمان در جده گزارش شود تا به وزارت خارجه کشور میزبان منعکس و پیگیری گردد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: اکنون که روابط سیاسی بین دو کشور برقرارشده است و مسئولان بلند پایه دو کشور تمایل خود را به توسعه آن در بخش‌های مختلف ابراز کردند و دوره رو به رشدی در روابط در حال شکل گرفتن است طبیعی است که برای زائران این انتظار پیش آید که برخوردها به صورت دوستانه باشد.

این جلسه با گزارش آقایان سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در باره آخرین وضعیت پزشکی و درمانی حجاج کشورمان و محمد جواد دانشیار مسئول حمل و نقل درون شهری در خصوص تدابیر پیش بینی شده برای تسهیل تردد زائران از هتل‌ها به مسجدالحرام پایان یافت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت روند بهداشت و درمان زائرین را روان توصیف کرد و با اشاره به اینکه بیمار بدحال نداریم، گفت: ۱۶ بیمار در بیمارستان‌های عربستان بستری هستند که ۷ مورد بدلیل شکستگی است.

مسئول حمل و نقل درون شهری هم گفت: برای انتقال زائران به مسجدالحرام، علاوه بر پیش بینی ایستگاههای مرکزی در مناطق جمرات، مظله، غزه، کدی و اجیاد ۲۲ خط هم تعریف و ۲۳۰ دستگاه اتوبوس بکارگرفته شده است.

نظر شما