شناسهٔ خبر: 67075630 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برخورد شدید قضایی با قاچاقچیان گندم

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از برخورد شدید قضایی با قاچاقچیان گندم در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا کریمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش بسیار مهم گندم در تامین امنیت غذایی جامعه، گفت : گندم به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین کالا‌ها در سبد غذایی خانوار‌ها به‌دلیل نقش مهمی که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور‌ها بویژه در کشور‌های در حال توسعه ایفا می‌کند، در تمام دنیا یک محصول استراتژیک به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، روند قاچاق گندم به‌دلیل بالا رفتن قیمت آن در کشور‌های همسایه افزایش یافته است و برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این شرایط نسبت به خریدن، انباشت و قاچاق این محصول استراتژیک به کشور‌های همسایه و کسب سود بیشتر اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اخلال در نظام اقتصادی و در نتیجه گران شدن نامتعارف قیمت نان از پیامد‌های منفی احتکار و قاچاق گندم است، بیان کرد: تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط و دادستان‌های شهرستان‌های مرزی باید با هدف پیشگیری از اخلال در نظام اقتصادی و در راستای صیانت از حقوق عمومی و تأمین آرامش ذهنی و روانی مردم، اقداماتی را در راستای جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی و بویژه گندم در دستورکار قرار دهند.

وی با بیان اینکه مقابله با قاچاق کالا‌های اساسی مانند گندم باید در مرز‌های استان در دستور کار نیرو‌های نظامی و امنیتی قرار گیرد، گفت: مرز‌های ورودی و خروجی استان باید به دقت رصد شود. همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط باید اماکن دپویی را که خارج از سیستم دولتی گندم خریده و انبار کرده‌اند، شناسایی کنند و بر آنها نظارت کامل داشته باشند.

وی ادامه داد: گندمی که توسط کشاورزان استان تولید می‌شود، باید با تمهیداتی در سریع‌ترین زمان ممکن از آنها خریده و وجه آن نیز پرداخت شود.

کریمی اظهار کرد: پلیس فتا باید نسبت به شناسایی افرادی که از طریق فضای مجازی نسبت به خرید غلات مانند گندم، جو، برنج و ... به‌صورت عمده فعالیت می‌کنند، اقدام و ضمن گرفتن تعهد کتبی به آنها هشدار داده شود که در صورت خرید و انبار کردن گندم، تمام محصولات دپوشده توقیف و به سیلو‌های دولتی انتقال داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه دپو، احتکار و قاچاق گندم در استان مجازات‌های قضایی به‌دنبال خواهد داشت، افزود: گاهی برخی سودجویان، گندم‌هایی را که انبار کرده‌اند به کارخانه‌های آرد تحول می‌دهند و پس از اینکه به آرد تبدیل شد، آن را قاچاق می‌کنند که در این زمینه نیز باید تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در نظر گرفته شود .

نظر شما