شناسهٔ خبر: 67074574 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۲ طرح صنایع دستی در یزد آماده بهره برداری است

یزد- ایرنا - معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از افتتاح ۱۲ طرح با سرمایه گذاری ۳۱۶ میلیارد ریال در هفته صنایع دستی در سطح استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا "عبدالمجید عربی" روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح ها شامل فروشگاهها ،کارگاهها و واحدهای مختلف هستند که برای ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: موضوع بسته بندی در رشته های مختلف صنایع دستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد زیرا در کنار تولید محصولات صنایع دستی باید به نیازهای ان‌ها توجه شود.

عربی تصریح کرد: بسته بندی در استان به صورت محدود انجام می شود مجبور بودیم که از ظرفیت سایر استانهای برای این موضوع استفاده شود به همین دلیل امروز یک واحد بسته بندی در استان راه اندازی شد.

وی ادامه داد: ظرفیت های صنایع دستی باید در بازارهای داخلی معرفی شود تا زمینه صادارت این محصولات بیش از بیش فراهم شود.

وی با اشاره به راه اندازی شورای علمی آموزشی صنایع دستی در استان گفت:در این شورا تصمیمات خوبی اتخاذ شده و طی جلساتی به بررسی و آسیب شناسی حوزه صنایع دستی پرداخته شد که در در هفته جاری نتایج آن ارائه می شود.

وی با بیان اینکه گردشگری و صنایع دستی مکمل یکدیگر هستند افزود: به همین دلیل نیز نشست مشترکی را بین فعالان این دو حوزه در استان خواهیم داشت.

عربی از برگزاری رویداد ملی کاربردی‌سازی صنایع دستی در استان در هفته‌های آینده خبر داد و اظهار کرد: در مرحله اول این رویداد که سال گذشته برگزار شد، ۱۷۰۰ اثر کشوری دریافت و پس از داوری تعداد ۷۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافت که در سال جاری پس از داوری به صورت فیزیکی، آثار برگزیده انتخاب و در قالب نمایشگاهی اختصاصی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به کسب نشان ملی ۳۶ اثر صنایع دستی ارسالی از استان گفت: بزودی با برگزاری مراسمی، از هنرمندان این آثار تجلیل خواهد شد.

عربی افزود: در سالهای گذشته ۹۳۰ نفر از سه ۳۵۰ هنرمندان فعال صنایع دستی استان از خدمات بیمه‌ بهره مند شدن امسال هم با توجه به ظرفیت استان و شرایط بیمه شوندگان، سهمیه ۳۵۰ نفری برای استان اختصاص یافته که تاکنون ۱۲۶ نفر مشمول شده و مابقی در مرحله تکمیل پرونده هستند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در ادامه با بیان اینکه ۱۶ عنوان برای هفته صنایع دستی (۱۹ تا ۲۵ خردادماه ) در استان تدارک دیده شده است افزود: غباروبی قطعه هنرمندان هنرمندان صنایع دستی ، بازدید از کارگاههای صنایع دستی ، عیادت از هنرمندان و پیشکسوتان این صنایع ، نشست هم اندیشی با فعالان گردشگری و صنایع دستی از جمله این هفته در استان است.

استان یزد دارای ۴۰ رشته صنایع دستی زنده و افزون بر سه هزار و ۳۵۰ هنرمند فعال در این صنعت است و نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، زیلوبافی، رودوزی های سنتی، تراش سنگهای قیمتی، سراجی سنتی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق از جمله صنایع دستی بومی استان یزد به شمار می آید.

نظر شما