شناسهٔ خبر: 67084566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

برگزاری ۱۶ برنامه و افتتاح ۱۲ طرح ویژه هفته صنایع‌دستی در یزد

ملیحه فخاری

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به برگزاری ۱۶ برنامه ویژه هفته صنایع‌دستی در یزد، گفت: ۱۲ طرح با سرمایه‌گذاری ۳۱۶ میلیارد ریال در هفته صنایع‌دستی در سطح استان افتتاح خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا، عبدالمجید عربی روز گذشته شنبه ۱۹ خردادماه و در آستانه آغاز روز جهانی و هفته صنایع‌دستی، در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی برای برگزاری ۱۶ ویژه‌برنامه در استان به همین مناسبت خبر داد و گفت: ۱۲ طرح صنایع‌دستی شامل کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی صنایع‌دستی در این هفته افتتاح خواهد شد که اولین آن امروز به دستور وزیر میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون صنایع‌دستی یزد افزود: موضوع بسته‌بندی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید موردتوجه جدی قرار بگیرد، زیرا در کنار تولید محصولات صنایع‌دستی باید به نیازهای آن‌ها توجه شود.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی در استان به صورت محدود انجام می‌شد و مجبور بودیم که از ظرفیت سایر استان‌های برای این موضوع استفاده کنیم، به همین دلیل امروز یک واحد بسته‌بندی صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی شد.

عربی اضافه کرد: غبارروبی قطعه هنرمندان صنایع‌دستی، بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی، عیادت از هنرمندان و پیشکسوتان این صنایع‌دستی، نشست هم‌اندیشی با فعالان گردشگری و صنایع‌دستی ازجمله برنامه‌های این هفته در استان است.

معاون صنایع‌دستی یزد با اشاره به ایجاد شورای علمی آموزشی صنایع‌دستی در استان، از اتخاذ تصمیمات خوبی در این زمینه خبر داد و گفت: همچنین طی جلساتی به بررسی و آسیب‌شناسی حوزه صنایع‌دستی پرداخته شد که در هفته جاری طی نشستی با معاون استاندار نتایج آن ارائه و تصمیمات لازم اخذ خواهد شد.

او با بیان این‌که گردشگری و صنایع‌دستی مکمل یکدیگر هستند، گفت: به همین دلیل نیز نشست مشترکی را بین فعالان این دو حوزه در استان خواهیم داشت.

عربی از برنامه‌ریزی استان در رابطه با تولید و صادرات سفال و سرامیک و برگزاری نشستی در این هفته با حضور مسئولان کشوری خبر داد و گفت: برگزاری فم تورها و مسابقاتی نیز در این هفته برای آشنایی با حوزه صنایع‌دستی تدارک دیده‌شده است.

معاون صنایع‌دستی یزد از برگزاری رویداد ملی کاربردی سازی صنایع‌دستی در استان طی هفته‌های آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: در مرحله اول این رویداد که سال گذشته برگزار شد، ۱۷۰۰ اثر کشوری دریافت و پس از داوری تعداد ۷۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافت که در سال جاری پس از داوری به صورت فیزیکی، آثار برگزیده انتخاب و در قالب نمایشگاهی اختصاصی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

او با اشاره به کسب نشان ملی ۳۶ اثر صنایع‌دستی ارسالی از استان، گفت: به زودی با برگزاری مراسمی، از هنرمندان این آثار تجلیل خواهد شد.

عربی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور رونق صادرات صنایع‌دستی استان، گفت: بخش قابل‌توجه از صادرات این بخش توسط وزارتخانه و در استان‌ها نیز با هماهنگی وزارت انجام می‌شود ولی معتقدیم قبل از پرداختن به موضوع صادرات، لازم است ظرفیت‌ها و بازارهای داخلی صنایع‌دستی را احصا و اشباع کنیم و سپس به موضوع صادرات باقدرت بیشتری بپردازیم.

معاون صنایع‌دستی یزد در پایان نیز بابیان این‌که طی سال‌های گذشته بخش قابل‌توجهی در حدود ۹۳۰ نفر از ۳۳۵۰ هنرمند صنایع‌دستی استان از خدمات بیمه برخوردار شده‌اند، گفت: امسال نیز ۱۰هزار نفر ظرفیت از سوی معاونت متبوع در کشور کسب شد که با توجه به ظرفیت استان و شرایط بیمه شوندگان، سهمیه ۳۵۰ نفری برای استان اختصاص‌یافته که تاکنون ۱۲۶ نفر مشمول شده و مابقی در مرحله تکمیل پرونده هستند.

برگزاری ۱۶ برنامه و افتتاح ۱۲ طرح ویژه هفته صنایع‌دستی در یزد

برگزاری ۱۶ برنامه و افتتاح ۱۲ طرح ویژه هفته صنایع‌دستی در یزد

انتهای پیام/

نظر شما