شناسهٔ خبر: 67070605 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون صنایع دستی یزد:

پیش زمینه توسعه صادارت صنایع دستی اشباع بازارهای داخلی است

حمید رضا دهقان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تشریح برنامه‌های هفته صنایع دستی در یزد، در رابطه با توسعه صادرات این حوزه، تاکید کرد: معتقدیم قبل از پرداختن به موضوع صادرات صنایع دستی، لازم است ظرفیتها و بازارهای داخلی این بخش را احصا و اشباع کنیم.

صاحب‌خبر -

«عبدالمجید عربی» امروز شنبه نوزدهم خردادماه و در آستانه آغاز روز جهانی و هفته صنایع دستی، از برنامه ریزی برای برگزاری ۱۶ ویژه برنامه در استان به همین مناسبت خبر داد و گفت: ۱۲ طرح صنایع دستی شامل کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی صنایع دستی در این هفته افتتاح خواهد شد که اولین آن امروز به دستور وزیر میراث مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی در مورد این افتتاح یادآور شد: افتتاح امروز مربوط به یک واحد بسته‌بندی صنایع دستی در استان بود که با سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی ایجاد شده و زمینه اشتغال ۱۲ نفر به طور مستقیم و ۲۵ نفر به طور غیرمستقیم را فراهم کرده است.

معاون صنایع دستی استان با اشاره به نیاز حوزه صنایع دستی به برخورداری از بسته‌بندی‌های فاخر، گفت: پیش بینی می‌شود در این مجموعه سالانه ۷۰ هزار جعبه برای بسته بندی صنایع دستی تولید شود ولی با توجه به ظرفیت موجود، امکان تولید تا ۲۰۰ هزار جعبه در این واحد ممکن است.

وی با اشاره برگزاری جشن جهانی صنایع دستی به میزبانی شیراز در روز یکشنبه هفته جاری و حضور نمایندگان یزد در این مراسم، از دیگر برنامه‌های هفته صنایع دستی در استان را بازدید استاندار از برخی کارگاه‌های صنایع دستی و دیدار با جمعی از هنرمندان این حوزه ذکر کرد.

عربی از غبارروبی قبور هنرمندان و فعالان فقید صنایع دستی استان در این هفته نیز خبر داد و گفت: در نظر داریم بازدیدهایی هدفمند نیز از کارگاه‌های صنایع دستی با حضور معاون استاندار داشته باشیم و به سمت و سویی برویم که تولید صنایع دستی در استان را به صورت انبوه داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد شورای علمی آموزشی صنایع دستی در استان، از اتخاذ تصمیمات خوبی در این زمینه خبر داد و گفت: همچنین طی جلساتی به بررسی و آسیب شناسی حوزه صنایع دستی پرداخته شد که در در هفته جاری طی نشستی با معاون استاندار نتایج آن ارائه و تصمیمات لازم اخذ خواهد شد.

وی با بیان این که گردشگری و صنایع دستی مکمل یکدیگر هستند، گفت: به همین دلیل نیز نشست مشترکی را بین فعالان این دو حوزه در استان خواهیم داشت.

این مسئول از برنامه ریزی استان در رابطه با تولید و صادرات سفال و سرامیک و برگزاری نشستی در این هفته با حضور مسئولان کشوری خبر داد و گفت: برگزاری فم تورها و مسابقاتی نیز در این هفته برای آشنایی با حوزه صنایع دستی تدارک دیده شده است.

وی گفت: قرار بود سومین نمایشگاه صنایع دستی دارای بسته بندی در استان نیز برگزار شود که به دلیل حجم برنامه‌ها به هفته‌های بعدی موکول شد.

عربی از برگزاری رویداد ملی کاربردی‌سازی صنایع دستی در استان طی هفته‌های آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: در مرحله اول این رویداد که سال گذشته برگزار شد، ۱۷۰۰ اثر کشوری دریافت و پس از داوری تعداد ۷۰۰ اثر به مرحله بعد راه یافت که در سال جاری پس از داوری به صورت فیزیکی، آثار برگزیده انتخاب و در قالب نمایشگاهی اختصاصی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

وی از کسب نشان ملی توسط ۳۶ اثر صنایع دستی ارسالی از یزد، گفت: به زودی با برگزاری مراسمی، از هنرمندان این آثار تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت رونق صادرات صنایع دستی استان، گفت: بخش قابل توجه از صادرات این بخش توسط وزارتخانه و در استانها نیز با هماهنگی وزارت انجام می‌شود ولی معتقدیم قبل از پرداختن به موضوع صادرات، لازم است ظرفیتها و بازارهای داخلی صنایع دستی را احصا و اشباع کنیم و سپس به موضوع صادرات با قدرت بیشتری بپردازیم.

عربی در پایان نیز با بیان این که طی سالهای گذشته بخش قابل توجهی در حدود ۹۳۰ نفر از ۳۳۵۰ هنرمند صنایع دستی استان از خدمات بیمه‌ برخوردار شده‌اند، گفت: امسال نیز ۱۰ هزار نفر ظرفیت از سوی معاونت متبوع در کشور کسب شد که با توجه به ظرفیت استان و شرایط بیمه شوندگان، سهمیه ۳۵۰ نفری برای استان اختصاص یافته که تاکنون ۱۲۶ نفر مشمول شده و مابقی در مرحله تکمیل پرونده هستند.

انتهای پیام

نظر شما