شناسهٔ خبر: 67071477 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

پیش‌بینی ۳۰ هزار پایگاه تابستانه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان/ ثبت‌نام از ابتدای تیر آغاز می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از تدارک ۳۰ هزار پایگاه تابستانه متشکل از ۲۰هزار مدرسه منتخب و ۱۰هزار مرکز فرهنگی دیگر برای کیفیت بخشی به اوقات فراغت دانش‌آموزان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی، در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه برای تابستان سال جاری سی‌هزار پایگاه تابستانه برای ۴ میلیون دانش‌آموز پیش‌بینی شده است گفت: حدود ۲۰ هزار مدرسه و نزدیک به ۱۰ هزار مرکز اوقات فراغت این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی افزود: در سال جاری همه ظرفیت‌های آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی از قبیل مدارس منتخب، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، مراکز مشاوره و… در اختیار کیفیت بخشی به اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش زمان ثبت‌نام دانش آموزان را اول تیرماه اعلام کرد و ادامه داد: همه دانش‌آموزان می‌توانند، از طریق مراجعه به سایت نورینو با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

وی کاهش ظرفیت پایگاه‌های تابستانی را در راستای ارتقای کیفی این مراکز دانست و گفت: تابستان سال گذشته در مجموع ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار و ۶ نفر دانش آموز از ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه تابستانی استفاده کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش اهداف اصلی برنامه‌های معاونت پرورشی را غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان به منظور رشد همه‌جانبه شخصیت آنان؛ ارتقاء سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری، تقویت هویت دینی و ملی دانش آموزان توصیف کرد و گفت: با توجه به همه‌جانبه بودن و مستمر بودن امر تربیت، برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی نیز بر اساس مفاهیم تربیتی و ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده است.

 پورثانی در پاسخ به این پرسش که معاونت پرورشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با چه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی همکاری دارد، اظهار کرد: در بخش فضا‌ها و ظرفیت‌های درون سازمانی (وزارت آموزش و پرورش)؛ مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، سالن‌های سینمایی مجتمع‌های فرهنگی دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش آموزی (سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال احمر) کمک کننده هستند و  استفاده از ظرفیت و امکانات دستگاه‌های برون سازمانی از قبیل شهرداری‌ها، وزارت ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سازمان بسیج، وزارت ورزش و جوانان، جمعیت هلال احمر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بسیج سازندگی و... مدنظر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که نیروی انسانی پایگاه‌های تابستانه چگونه تامین می‌شود، توضیح داد: نیرو‌های انسانی این پایگاه‌های تابستانه از طریق نیرو‌های رسمی، پیمانی و حق‌التدریس آموزش و پرورش، مربیان تشکل‌های دانش‌آموزی که رابطه استخدامی با تشکل قانونی دانش‌آموزی دارند، عقد قرارداد با موسسات آموزش و پرورش با خرید خدمات آموزشی و پرورشی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت مبلغین (طلاب حوزه‌های علمیه)، سازمان تبلیغات اسلامی، مبلغین طرح امین و هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تامین می‌شود.

وی با تاکید بر دو اصل کیفیت در بعد سنجش و مهارت در بعد محتوا به عنوان ارکان اصلی برنامه‌های تابستانه، تشریح کرد: برنامه‌ها در ۶ محور قرآنی، مهارتی، ورزشی، کیفیت بخشی، آموزشی، فرهنگی، هنری و مشاوره انجام خواهد شد.

حجت الاسلام پورثانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فعالیت گروه‌های جهادی گفت: طرح شهید عجمیان از دیگر برنامه‌های ویژه طراحی شده برای تابستان است که یک برنامه جهادی است و برای زیبا‌سازی، به‌سازی و شاداب‌سازی فضای مدرسه، میز و صندلی مدارس توسط دانش آموزان، طلاب و بسیجیان تعمیر و رنگ آمیزی کلاس‌ها و محوطه مدرسه شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش پایان بخش پایانی اظهارات خود را به دیگر گروه جهادی اختصاص داد و گفت: گروه‌های جهادی دانش‌آموزی طرح «به وقت خدمت» نیز در تابستان امسال خدمات فرهنگی، هنری، مهارتی و...   ویژه‌ای ارائه خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما