شناسهٔ خبر: 67062444 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزی در ۳۰ هزار پایگاه تابستانه از ابتدای تیر ۱۴۰۳

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ هزار پایگاه تابستانه برای گذراندن اوقات فراغت چهار میلیون دانش‌آموز گفت: از ابتدای تیر تا بیستم شهریور سال جاری برنامه‌های مختلفی در راستای رشد و تعالی مستمر دانش‌آموز در پرتو همیاری نهادهای تربیتی و مشارکت مردم اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مهم‌ترین ویژگی و اهداف اصلی بر نامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان اظهار کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به منظور رشد همه‌جانبه شخصیت آن‌ها، ارتقای سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و تقویت هویت دینی و ملی دانش‌آموزان از اهداف اصلی برنامه‌های اوقات فراغت است.

وی در مورد اهداف فرعی برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان افزود: مشارکت و بسیج تمام امکانات متولیان اوقات فراغت، استمرار فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی سال تحصیلی در ایام تابستان، ایجاد فرصت آموزش مهارت‌های فردی برای کسب حداقل یک مهارت توسط دانش‌آموزان در راستای کارآفرینی و اشتغال‌زایی، تقویت روحیه خودباوری، همیاری و مسئولیت‌پذیری، ایجاد زمینه‌های لازم به‌منظور تقویت و تأمین سلامت جسمانی و روانی دانش‌آموزان از جمله اهداف فرعی اوقات فراغت دانش‌آموزان به‌شمار می‌آید.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش پیرامون اینکه آیا ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیتی در برنامه‌های اوقات فراعت دانش‌آموزی لحاظ شده است؟ تصریح کرد: با توجه به همه‌جانبه و مستمر بودن امر تربیت، برنامه‌ها و فعالیت‌های تابستانی بر اساس مفاهیم تربیتی و ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

پورثانی در پاسخ به این سوال که از کدام دستگاه و تشکل در برنامه اوقات فراغت بهره‌مند خواهیم شد، گفت: در بخش فضاها و ظرفیت‌های درون سازمانی (وزارت آموزش و پرورش) از مدارس تمام دوره‌های تحصیلی، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، دارالقرآن‌ها، مراکز مشاوره، پژوهش‌سراها، سالن‌های سینمایی مجتمع‌های فرهنگی دانش‌آموزی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تشکل‌های دانش‌آموزی (سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال‌احمر) در این زمینه کمک می‌گیریم.

وی اضافه کرد: در بخش فضاهای فرهنگی شهرداری‌ها نیز از رصدخانه‌ها، فرهنگ‌سراها، سرای محله، کتابخانه‌ها و اماکن ورزشی و در بخش فضاهای فرهنگی و ورزشی وزارت ورزش و جوانان هم از سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها، مکان‌های فرهنگی و تربیتی و در بخش فضاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سالن‌های سینما، تئاتر و کتابخانه‌ها و در بخش فضاهای فرهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) هم از اردوگاه‌ها و کانون جوانان پیرو ولایت در برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی بهره‌مند خواهیم شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از کانون‌های فرهنگی هنری و ورزشی، در بخش فضاهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از دارالقرآن، حوزه هنری و سالن ورزشی و در بخش فضاهای فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری از موزه‌ها، اماکن گردشگری و هتل‌ها و در بخش فضاهای فرهنگی سازمان حج و اوقاف از آستان متبرک امام‌زاده‌ها، دارالقرآن و مؤسسات امور خیریه و در بخش فضاهای فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از مکان‌های فرهنگی و آموزشی و اردوگاه‌ها برای مشارکت در برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان کمک خواهیم گرفت.

پورثانی عنوان کرد: در بخش فضاهای سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای دولتی، استادان و کارگاه‌های آموزشی، در بخش ظرفیت‌های بسیج سازندگی نیز پشتیبانی اردوهای هجرت ۳، در بخش فضاهای فرهنگی سازمان جمعیت هلال احمر هم از کارگاه‌های آموزش کمک‌های اولیه، امداد و نجات و سالن‌های سینمایی و در بخش صداوسیما از ظرفیت شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون برای کمک به انجام برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی بهره می‌گیریم.

وی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ هزار پایگاه تابستانه برای چهار میلیون دانش‌آموز، نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مراکز تابستانی را این طور بیان کرد: تمام فضاهای آموزشی، پرورشی، تربیتی و ورزشی از قبیل مدارس منتخب، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، مجتمع‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و مراکز مشاوره از طریق مراجعه به سامانه نورینو با ورود به پنجره فعالیت‌های تابستانی نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمار استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت در سال گذشته گفت: آمار استقبال دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت در تابستان ۱۴۰۲ بر اساس تعداد پایگاه‌های تابستانی که ۴۶ هزار و ۳۵۰ پایگاه بود، حدود دو میلیون و ۴۱۳ هزار و شش دانش‌آموزان در این برنامه‌ها شرکت کرده بودند.

پورثانی درباره زمان آغاز و پایان برنامه‌های اوقات فراغت در سراسر کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای تیر تا بیستم شهریور سال جاری این زمان مدنظر است تا برنامه‌ها در راستای رشد و تعالی مستمر دانش‌آموز در پرتو همیاری نهادهای تربیتی و مشارکت مردم اجرا شود.

نظر شما