شناسهٔ خبر: 67069088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برنامه ریزی برای اوقات فراغت ۸۰ هزار دانش‌آموز

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود قریب به ۶۰۰ پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت ایجاد کرده و بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز قزوینی جذب این پایگاه‌ها شوند.

صاحب‌خبر -

برنامه ریزی برای اوقات فراغت ۸۰ هزار دانش‌آموز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مدیرکل آموزش و پرورش در خصوص آمادگی برای پربار کردن اوقات فراغت دانش آموزان در تعطیلات تابستان گفت: برنامه‌ریزی منسجم، جامع، هدفدار و پرنشاط توسط دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت می‌تواند فرصت مناسبی را برای نوآوری، ابتکار و تفکر فعال برای دانش‌آموزان ایجاد کند.

نقی سیاهکالی مرادی در ادامه گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین به عنوان متولی پایگاه‌های تابستانی غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با مشارکت و همکاری دیگر ادارات کل ذیربط و بهره‌گیری از ظرفیت‌های درون سازمانی، برنامه‌های پرورشی و فرهنگی متنوعی را متناسب با نیاز‌ها و علایق دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: نقش خانواده‌ها در هدایت فرزندان به پایگاه‌های تابستانی و فراهم کردن زمینه برنامه‌ریزی و بسترسازی اصولی و درست برای شکوفایی استعداد‌ها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان و استفاده بهینه از وجود نیرو‌های کارآمد و مجرب برای غنی‌سازی ساعات اوقات فراغت فرزندان بسیار بااهمیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش اظهار کرد: شعار اصلی اوقات فراغت دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۳ برگرفته از شعار سال مقام معظم رهبری با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" بوده و بر این اساس شعار" تربیت بدون توقف، رشد و تعالی دانش‌آموز ایرانی در پرتو همیاری نهاد‌های تربیتی" انتخاب شده است. فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی از هفته اول تیر ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز و تا نیمه اول شهریور ماه به مدت ۸ هفته ادامه دارد. طبیعتا جهت اطلاع رسانی به دانش‌آموزان از ظرفیت شبکه شاد استفاده خواهد شد، اما سیاست بر مبنای برگزاری کلاس‌های حضوری است.

سیاهکالی مرادی عنوان کرد: به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و در استمرار فرآیند‌های تربیتی طول سال تحصیلی، هر سال مراکز فعالیت‌های تابستانی در سراسر استان تشکیل می‌شود و دانش‌آموزان در رشته‌ها و برنامه‌های مورد علاقه از جمله فرهنگی، هنری، مهارتی، اجتماعی و ورزشی شرکت می‌کنند. هرسال فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت با جدیت پیگیری شده و حاصل تلاش همکارانم در آموزش و پرورش تشکیل حداقل ۵۰۰ پایگاه تابستانی و جذب بیش از ۵۰ هزار دانش آموز در فعالیت‌های این پایگاه در تابستان سال گذشته بوده است، البته با احتساب آموزشگاه‌های علمی آزاد و آموزشگاه‌های زبان خارجه آمار به ۸۰ هزار نفر هم می‌رسد که استقبال دانش‌آموزان دختر از فعالیت‌های این پایگاه اندکی بیشتر بود.

وی ادامه داد: در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان از دو ظرفیت درون سازمانی و برون سازمانی بهره می‌بریم. مدارس تمامی دوره‌های تحصیلی، پایگاه‌های دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی تربیتی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، پایگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پایگاه‌های سازمان دانش‌آموزی، پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی، پایگاه‌های سازمان جوانان هلال احمر، پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی، پایگاه‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی از ظرفیت‌های درون سازمان آموزش و پرورش هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش برون سازمانی هم می‌توانیم به فضا‌های فرهنگی و ورزشی اداره کل ورزش و جوانان، فضا‌های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فضا‌های فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، فضا‌های فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ... اشاره کرد. در حال حاضر ۲۱ کانون فرهنگی و تربیتی، ۱۶ مرکز دارالقران، ۴۶ سالن ورزشی و ۱۳ پژوهش‌سرا و بیش از ۳۵۰ مدرسه منتخب در سطح استان قزوین به عنوان پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت فعالیت خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. هر کدام از پایگاه‌ها به تناسب تخصص و توانمندی مربیان خود در یکی از رشته‌های فرهنگی و هنری، ورزشی، قرآنی و علمی و سایر موضوعات فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش در پایان گفت: کانون‌های فرهنگی تربیتی در زمینه برگزاری رشته‌های فرهنگی و هنری از قبیل قالیبافی، چرم دوزی و خیاطی فعالیت بیشتری دارند و مراکز دارالقران هم در زمینه آموزش روخوانی و حفظ و دیگر مباحث مربوط به آموزش قرآن کریم از قبیل تدبر، تفسیر و آموزش مفاهیم قرآنی توانمندی بیشتری دارند و همین‌طور دیگر پایگاه‌ها متناسب با طرفیت‌ها در این امر مشارکت و همکاری دارند. امسال پیش بینی می‌شود قریب به ۶۰۰ پایگاه تابستانی غنی‌سازی اوقات فراغت در سامانه نورینو ثبت و ایجاد کنیم و انتظار داریم با تلاش مدیران پایگاه‌های تابستانی و آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان استان بیش از ۸۰ هزار دانش‌آموز قزوینی را جذب پایگاه‌ها کنیم که البته کار سنگینی است، اما با توانمندی مدیران محترم امیدواریم به این هدف دست پیدا کنیم.

نظر شما