شناسهٔ خبر: 67071420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد سومین قُرُق اختصاصی کشور در انتظار دریافت مجوز 

بجنورد-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ایجاد و فعالیت سومین قرق اختصاصی کشور در جنوب استان در حال راه اندازی است که در مرحله پایانی برای دریافت مجوزهای لازم و قانونی است.

صاحب‌خبر -

حسین هراتی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این قرق اختصاص در سطح ۲۵ هزار هکتار از عرصه های موسوم به اوزوم و بهار شهرستان جاجرم ایجاد می شود، البته فعالیت این قرق اختصاصی از سال ۹۶ به صورت غیررسمی آغاز شد.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار و مهم بخش خصوصی در صیانت از حیات وحش افزود: بخش خصوصی بهتر می تواند در حفاظت از حیات وحش اقدام کند، این امر در فعالیت چند ساله قرق اختصاصی شهرستان جاجرم اجربه شد به طوری که در آغاز فعالیت این قرق، شمار حیات وحش این منطقه از جمله قوچ و میش تنها ۱۲۰ راس بود اما شمار این وحوش در آخرین سرشماری به ۲ هزار راس افزایش یافت.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: قرق اختصاصی با ورود بخش خصوصی و با هدف احیای جمعیت گونه ها و حفظ زیستگاه ها اجرا می شود و در آن بخش خصوصی با به کارگیری افرادی به عنوان محیط بان، کار حفاظت از منطقه را بر عهده می گیرد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود فعالیت رسمی این قرق در سال جاری مصوب و آغاز شود افزود: ایجاد قرق اختصاصی، یکی از بسترهای موجود در استان برای رونق گردشگری و رونق اقتصادی است، بخش خصوصی می تواند از طریق صدور پروانه های شکار به سود مورد نظر دست یابد، البته پروانه شکار در این مناطق با نظارت های سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۲ قرق اختصاصی در استان‌ های کرمان و یزد فعال است و ایجاد چند قرق اختصاصی نیز در دست پیگیری است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۲۰۰ هزار هکتار مدیریت می کند.

نظر شما