شناسهٔ خبر: 67068974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

رییس جبهه اصلاحات: زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم/ در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم/جهانگیری، آخوندی و پزشکیان رسما کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات 1403 شدند/ سخنگوی جبهه اصلاحات: در این دوره‌ کاندیدای نیابتی نخواهیم داشت

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در نشست خبری گفت: اگر شرایط برای‌ حضور حداقل یکی از کاندیداهای جبهه‌ اصلاحات فراهم شود، اصلاح‌طلبان حضور فعالی در انتخابات خواهند داشت. طبعا اگر رفتار شورای‌ نگهبان مشابه‌ ۱۴۰۰ باشد، هم در مشارکت تأثیرگذار است‌ و هم تغییری در روند کشور نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جماران؛ آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در نشست خبری گفت: جلسه‌ دیروز ما هشت ساعت طول کشید، صحبت‌های کاندیداها را شنیدیم و نهایتا به تصمیم رسیدیم.

یکی از اصول مصرح در قانون اساسی حق همه ایرانیان در تعیین سرنوشت‌ خودشان‌ است.

امروز مردم‌ در شرایط سختی زندگی می‌کنند و سفره آنها روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

انتخابات آزاد، عادلانه و اثربخش در تعیین راهبرد ما اثربخش است.

اگر شرایط برای‌ حضور حداقل یکی از کاندیداهای جبهه‌ اصلاحات فراهم شود، اصلاح‌طلبان حضور فعالی در انتخابات خواهند داشت.

طبعا اگر رفتار شورای‌ نگهبان مشابه‌ ۱۴۰۰ باشد، هم در مشارکت تأثیرگذار است‌ و هم تغییری در روند کشور نخواهد داشت.

هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند از فرصت انتخابات چشم‌پوشی کند.

 

رییس جبهه اصلاحات: زیر بار کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نخواهیم رفت

به گزارش خبرنگار جماران؛ آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در نشست خبری گفت:  اگر امکان و ظرفیتی برای‌ جبهه‌ اصلاحات وجود داشته‌ باشد، می‌تواند جامعه را با خودش همراه‌ کند.

اما راه رفته‌ را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای غیر اصلاح‌طلب نخواهیم رفت و این شورای‌ نگهبان نیست که بخواهد برای‌ جبهه‌ اصلاحات کاندیدا معرفی کند و باید خودش امکان معرفی کاندیدا داشته‌ باشد.

قبل از تأیید صلاحیت‌ها کاندیداهای خودمان را معرفی کردیم و ستاد انتخاباتی جبهه‌ اصلاحات هم به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

ما عزم خودمان‌ را برای مشارکت فعال در انتخابات نشان‌ داده‌ایم؛ با توجه‌ به محدودیت‌هایی که برای‌ جبهه‌ اصلاحات وجود دارد.

کاندیداهایی را معرفی کرده‌ایم که نشانگر اراده ما برای‌ حضور فعال در انتخابات باشد.

 

رییس جبهه اصلاحات: جبهه‌ اصلاحات می‌خواهد با کاندیدای اختصاصی در انتخابات شرکت‌ کند

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات در نشست خبری گفت: نامزدهای قطعی جبهه‌ اصلاحات این سه نفر (پزشکیان، جهانگیری و آخوندی) هستند. مشارکت مشروط معنایی جز این ندارد که جبهه‌ اصلاحات می‌خواهد با کاندیدای اختصاصی در انتخابات شرکت‌ کند.

 

سخنگوی جبهه اصلاحات: بنای ما مشارکت است‌

به گزارش خبرنگار جماران؛ جواد امام، سخنگوی جبهه‌ اصلاحات در نشست خبری گفت: اگر قرار باشد افراد به اتهام اصلاح‌طلبی رد صلاحیت شوند، عملا ۵۰ درصد حق انتخاب مردم‌ را سلب کرده‌اند.

تنها تهدید علیه جبهه‌ اصلاحات این است که رقابت واقعی شکل نمی‌گیرد.

بنای ما مشارکت است‌ اما انتخاباتی که همه‌ جریان‌های سیاسی در آن نماینده داشته‌ باشند.

 

رییس جبهه اصلاحات: زیر بار کاندیدای نیابتی نمی رویم/ در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم

آذر منصوری در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم‌ حمایت جبهه‌ اصلاحات از کاندیداتوری علی لاریجانی گفت: ما در انتخابات ۹۲ و ۹۶ با شرایط حداقلی، تلاش‌ کردیم مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند. ولی تجربه‌ این دو دوره‌ ما را به این نتیجه رسانده که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم.

بنابراین جبهه‌ اصلاحات کاندیداهای خودش را معرفی کرده و نفیا یا اثباتا در مورد کاندیداهای دیگر اظهار نظر نداشته است.

در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم. تنها شرط حضور ما در انتخابات این است که بتوانیم نامزد خودمان را داشته‌ باشیم.

 

جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: در این دوره‌ کاندیدای نیابتی نخواهیم داشت.

 آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات گفت: یک فرصت در اختیار شورای‌ نگهبان است‌ که اجازه دهد حداقل یکی از زنان در رقابت حضور داشته باشد.

جبهه اصلاحات عزمش را جزم کرده‌ که در این انتخابات مشارکت داشته‌ باشد.

 

سخنگوی جبهه اصلاحات: مسئول عدم‌ مشارکت و قهر مردم‌ با انتخابات، اصلاح‌طلبان نیستند/ اینکه دیگران اصلاح‌طلبان را با صخره ستبر مواجه کرده‌اند، دست‌ ما نیست

به گزارش خبرنگار جماران؛ جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در نشست خبری گفت: مسئول عدم‌ مشارکت و قهر مردم‌ با انتخابات، اصلاح‌طلبان نیستند که بخواهند این بحث را پاسخ بدهند.

به روزرسانی و نوسازی گفتمان اصلاح‌طلبان لازم‌ است ولی اینکه دیگران اصلاح‌طلبان را با صخره ستبر مواجه کرده‌اند، دست‌ ما نیست.

ما اول باید ارتباط مردم‌ با حکومت را بازسازی کنیم و اگر این بازسازی صورت‌ نگیرد، کاری از جریان‌های سیاسی بر نمی‌آید.

جریان اصلاحات از کلیه مناصب حکومت‌ کنار گذاشته شده‌اند. امروز به خاطر شرایط بحرانی کشور وارد صحنه شده‌ایم.

 

 رییس جبهه اصلاحات: ما به‌ هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار جماران؛ آذر منصوری، رئیس جبهه‌ اصلاحات در نشست خبری گفت: ما به‌ هر قیمتی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم؛ در صورتی شرکت‌ می‌کنیم که‌ کاندیدای برآمده از رأی اصلاح‌طلبان امکان حضور داشته باشد.

مردم‌ حق دارند از صندوق رأی ناامید شوند. ما دنبال ایجاد امید کاذب نیستیم و نمی‌خواهیم به‌ مردم‌ دروغ بگوییم. قرار نیست به هر قیمتی در قدرت‌ حضور داشته باشیم.

بنای ما این نبود که مشارکت ۴۰ درصدی را بگوییم حماسه‌ خلق شد؛ مشارکت‌ ۴۰ درصدی در کشورهای دیگر را به سخره می‌گرفتیم.

اگر تمایل به مشارکت حداکثری وجود دارد، باید لوازم آن هم فراهم شود.

 

جهانگیری، آخوندی و پزشکیان رسما کاندیدای جبهه اصلاحات در انتخابات 1403 شدند

آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات گفت: آقای دکتر جهانگیری، آقای دکتر آخوندی و آقای دکتر پزشکیان رسما به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات معرفی شدند.

***

نشست خبری رئیس و سخنگوی جبهه اصلاحات با موضوع «انتخابات ریاست جمهوری 1403»، پیش از ظهر امروز(شنبه 19 خرداد ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، آذر منصوری در این نشست با ابراز تأسف از حادثه سقوط بالگرد آقای رئیسی و همچنین محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: در هر انتخاباتی بنا بر شرایط موجود، کنش‌های متفاوتی داریم. در انتخابات 1400 همه کاندیداهای جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند و در انتخابات 1402 با توجه به محدودیت دایره انتخاب مردم، اعلام کردیم نامزدی نداریم. طبعا این انتخابات هم ما را در شرایط ویژه‌ای قرار داد و جلسات بسیار فشرده‌ای در این خصوص داشتیم. مثلا جلسه دیروز ما هشت ساعت طول کشید، صحبت‌های کاندیداها را شنیدیم و نهایتا به تصمیم رسیدیم.

رئیس جبهه اصلاحات با تأکید بر راهبرد انتخابات آزاد، عادلانه، رقابتی، معنادار و اثربخش، افزود: یکی از اصول مصرح در قانون اساسی حق دخالت همه ایرانیان در تعیین سرنوشت خودشان است. تنها راه نجات کشور، ترمیم شکاف‌ها و کاهش درد مردم که امروز در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و سفره‌های آنها روز به روز در حال کوچکتر شدن است و در یک کلام، تقویت منافع ملی و امنیت ملی کشور، بستگی به این دارد که تا چه حد شکاف بین مردم و حاکمیت کمتر باشد و به میزانی که این شکاف افزایش پیدا کند، باید نگران تهدیدهای پیش روی منافع ملی و امنیت ملی باشیم.

وی تأکید کرد: در راهبرد جبهه اصلاحات ایران اعلام شده کاندیداهایی که با رأی دو سوم اعضای جبهه اصلاحات انتخاب می‌شوند، کاندیداهای اصلی و تعیین شده جبهه اصلاحات ایران هستند و اگر شرایط برای حضور همه کاندیداها یا حداقل یکی از کاندیداهایی که در جبهه اصلاحات با رأی مجمع عمومی انتخاب شده‌اند، اصلاح‌طلبان در این انتخابات مشارکت فعال خواهند داشت. طبعا اگر رفتار شورای نگهبان مشابه انتخابات 1400 باشد، هم روز مشارکت مردم تأثیرگذار است و هم در روند جاری کشور تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

منصوری اظهار داشت: اینکه اصلاح‌طلبان در چنین شرایط ویژه‌ای تصمیم گرفته‌اند از فرصت انتخابات استفاده کنند، به رفتار جامعه، احزاب و تحلیل نخبگان و احزاب سیاسی از فضای کنونی جامعه بستگی مستقیم دارد. بهترین حالت برای همه جریان‌های سیاسی در کشور این است که رقابت آزاد، عادلانه و منصفانه‌ای در انتخابات برگزار شود. هر قدر ما دایره انتخاب مردم را محدودتر کنیم، امکان استفاده از فرصت‌ها و سرمایه‌های ذی قیمت کشورمان را برای اداره کشور محدود می‌کنیم.

وی افزود: هر نیروی داخل کشور به دنبال این است که بتواند به مطالبات خودش از مسیر مدنی، قانونی، خشونت‌پرهیز و مسالمت‌جویانه دسترسی پیدا کند؛ و انتخابات یکی از امکان‌های موجود است برای اینکه جامعه ایران بتواند از مسیر آن مطالبات خودش را پیگیری کند. طبعا هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند از فرصت انتخابات چشم‌پوشی کند. اگر امکان و ظرفیتی برای جبهه اصلاحات وجود داشته باشد، می‌تواند جامعه را با خودش همراه کند.

رئیس جبهه اصلاحات تأکید کرد: ما راه رفته را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. جریان اصلاحات باید کاندیدا و نامزد خودش را داشته باشد و این شورای نگهبان نیست که بخواهد برای جریان اصلاحات نامزد تعیین کند. یک جریان سیاسی که بخواهد حضور فعال در انتخابات داشته باشد، با جامعه حرف بزند و رأی آنها را جلب کند، باید این امکان را داشته باشد که کاندیدای خودش را معرفی کند و اگر شانسی برای حضور داشت، بعد از چهار سال پاسخگوی عملکرد  او باشد. 

وی یادآور شد: ما قبل از تأیید صلاحیت نامزدهای خودمان را مشخص کردیم برای اینکه این راهبرد بتواند تحقق پیدا کند و ستاد انتخابات جبهه اصلاحات به زودی راه اندازی خواهد شد. ما عزم خودمان را برای مشارکت فعال در انتخابات نشان داده‌ایم؛ با توجه به همه محدودیت‌هایی که پیش روی جریان اصلاحات وجود دارد به عنوان جریانی  که می‌خواهد در چهارچوب قانون اساسی مطالبات جامعه ایران را پیگیری کند. کاندیداهایی را معرفی کرده‌ایم که نشانگر اراده ما برای حضور فعال در انتخابات باشد.

منصوری تأکید کرد: نامزدهای جبهه اصلاحات بر اساس سازوکار مشخص انتخاب شدند. احزاب و اشخاص آزاد بودند سه نامزد را مشخص کنند و سه نفری که فراوانی بیشتری در بین احزاب و اشخاص داشتند، به جبهه اصلاحات معرفی شدند و از میان آنها رأی‌گیری شد و سه نفر انتخاب شدند. نامزدهای قطعی جبهه اصلاحات این سه نفر هستند. مشارکت مشروط معنایی جز این ندارد که جبهه اصلاحات می‌خواهد با کاندیدای اختصاصی خودش در  انتخابات شرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در انتخابات 92 و 96 با شرایط حداقلی تلاش کردیم مشارکت حداکثری تحقق پیدا کند. تجربه این دو دوره ما را به این نتیجه رسانده که زیر بار کاندیدای نیابتی نرویم. بنابراین جبهه اصلاحات کاندیداهای خودش را معرفی کرده و نفیا یا اثباتا در مورد کاندیداهای دیگر اظهار نظری نداشته است. ولی بنای ما بر این است که در صورتی مشارکت کنیم که کاندیدا داشته باشیم. در ارتباط با آقای لاریجانی هیچ بحثی در جبهه اصلاحات نداشته‌ایم. تنها شرط حضور ما در انتخابات این است که بتوانیم نامزد خودمان را داشته باشیم.

رئیس جبهه اصلاحات با ابراز امیدواری از اینکه شورای نگهبان یکی از کاندیداهای زن ثبت‌نام شده در انتخابات را تأیید صلاحیت کند، گفت: ما به هر قیمت در انتخابات شرکت نمی‌کنیم؛ در صورتی شرکت می‌کنیم که کاندیدای برآمده از رأی اصلاح‌طلبان امکان حضور داشته باشد. ما در گذشته مسیر دیگری رفتیم  با ریزش سرمایه اجتماعی مواجه شدیم ولی دیگر آن مسیر را انتخاب نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند از صندوق رأی ناامید شوند، افزود: ما دنبال ایجاد امید کاذب نیستیم و نمی‌خواهیم به مردم دروغ بگوییم. قرار نیست به هر قیمتی در قدرت حضور داشته باشیم. بنای ما این نبود که مشارکت 40 درصدی را بگوییم حماسه خلق شد؛ مشارکت 40 درصدی در کشورهای دیگر را به سخره می‌گرفتیم. اگر تمایل به مشارکت حداکثری وجود دارد، باید لوازم آن فراهم شود.

به گزارش خبرنگار جماران، جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات، در این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا قبل از اعلام شورای نگهبان، نامزدهای خود را معرفی کردید، گفت: اگر قرار باشد به اتهام اصلاح‌طلبی، کسی رد صلاحیت شود، عملا 50 درصد از حق انتخاب مردم را سلب کرده‌اند. تنها تهدید علیه جبهه اصلاحات این است که مشارکت واقعی شکل نگیرد. بنای ما مشارکت است اما انتخاباتی که همه جریان‌های سیاسی در آن نماینده داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه در این دوره کاندیدای نیابتی نخواهیم داشت، افزود: این راهبرد در جبهه اصلاحات مورد تایید همه اعضا قرار گرفته است. ما اگر نامزد داشتیم در انتخابات شرکت می‌کنیم. مسئول عدم‌ مشارکت و قهر مردم‌ با انتخابات، اصلاح‌طلبان نیستند که بخواهند این بحث را پاسخ بدهند. به روزرسانی و نوسازی گفتمان اصلاح‌طلبان لازم‌ است ولی اینکه دیگران اصلاح‌طلبان را با صخره ستبر مواجه کرده‌اند، دست‌ ما نیست. اول باید ارتباط مردم‌ با حکومت را بازسازی کنیم و اگر این بازسازی صورت‌ نگیرد، کاری از جریان‌های سیاسی بر نمی‌آید.

جریان اصلاحات از کلیه مناسب حکومت‌ کنار گذاشته شده‌اند. امروز به خاطر شرایط بحرانی کشور وارد صحنه شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار جماران، آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات، در پایان این نشست اعلام کرد: آقای دکتر جهانگیری، آقای دکتر آخوندی و آقای دکتر پزشکیان رسما به عنوان کاندیدای جبهه اصلاحات معرفی شدند.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما