شناسهٔ خبر: 67066231 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در راستای شفافیت بیشتر و مبارزه با رانت و فساد؛

سامانه جامع مدیریت یکپارچه ساختمان ۱۵ تیرماه راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان از راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت یکپارچه ساختمان نظام مهندسی ساختمان به‌منظور شفافیت بیشتر و جلوگیری از رانت و فساد در این حوزه از پانزدهم تیرماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمزه شکیب» امروز (شنبه) در نشست خبری در خصوص ضرورت راه‌اندازی این سامانه افزود: تعدد سامانه ها در سطح استان و کشور و سردرگمی متقاضیان، پیچیدگی و زمانبر شدن، عدم امکان فعالیت طراحی در استان‌های مختلف به دلیل عدم یکپارچگی و لینک بودن اطلاعات سامانه‌های استانی و عدم اطلاع از تعداد مهندسان عضو و فعال واقعی در سطح استان‌ها، از جمله دلایلی بود که ما را بر آن داشت نسبت به طراحی و راه‌اندازی این سامانه اقدام کنیم.

وی گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی مهندسان عضو سازمان، ایجاد وحدت رویه در انجام فرآیندها، الکترونیکی کردن فرآیندهای سازمان و بایگانی الکترونیکی اسناد و اوراق سنواتی، از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه است.

شکیب اظهارداشت: اکنون مقاومت‌هایی در برخی استان‌ها از جمله تهران، البرز و مازندران بر سر راه‌اندازی این سامانه وجود دارد که به‌طور مشخص از سوی افرادی است که تاکنون پروژه‌های مختلفی می‌گرفتند و درآمدهای میلیاردی داشتند.

وی تصریح‌کرد: در سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها به ویژه سه استان یاد شده، فساد آنقدر ریشه دوانده که این افراد حتی اراده حاکمیت را در اختیار گرفته‌اند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه‌داد: فقط در استان تهران ۸۰ درصد کارها و پروژه‌ها حداکثر به سه نفر می‌رسید، اما با راه‌اندازی این سامانه دیگر چنین مواردی را شاهد نخواهیم بود.

وی بیان‌داشت: اکنون ۵۰ روز است که هیچ جلسه‌ای در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار نشده، زیرا از ۲۵ عضو این استان ۹ نفر که از بیرون هم حمایت می‌شوند با عدم حضور در جلسه، آن را از رسمیت می‌اندازند و آن را به تعطیلی کشانده‌اند.

شکیب خاطرنشان‌کرد: این سامانه را تا پایان شهریورماه در همه استان‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد و به همین دلیل و شفافیتی که ایجاد می‌کند، اکنون مافیاها و پدرخوانده‌های استان‌ها به صورت هماهنگ در تلاشند تا از راه‌اندازی آن جلوگیری کنند.

وی گفت: هدف ما ارائه خدمات مطلوب است و راه‌اندازی چنین سامانه‌ای ضمن ایجاد شفافیت، موجب رضایتمندی اعضا می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: این سازمان بیش از ۶۲۰ هزار عضو دارد که ۳۵۰ هزار نفر از اعضا پروانه فعالیت داشته و بقیه نیز در حال اخذ پروانه هستند. مطابق آخرین آمارها ۵۷۰ هزار نفر از اعضا تاکنون به عضویت این سامانه درآمده‌اند.

وی خاطرنشان‌کرد: زیرسامانه‌های عضویت، آموزش، شورای انتظامی، خدمات مهندسی (خدمات نظارت، طراحی، اجرا، ازمایشگاهی، ژئوتکنیک، گاز و رفاهی) در این سامانه تعریف شده است.

شکیب تصریح‌کرد: این سامانه در اختیار هیچ یک از سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها، همچنین وزارت راه و شهرسازی و شورای مرکزی نیست و سرورهای ان از امنیت کافی برخوردارند.

بیمه مهندسان

وی به بیمه مهندسان اشاره کرد و بیان‌داشت: در این زمینه در سال‌های گذشته اتفاق خاصی را شاهد نبودیم، تا اینکه در دوره نهم پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و آذرماه ۱۴۰۲ در قالب برنامه هفتم توسعه این بیمه تصویب و توسط شورای نگهبان نیز مصوب شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: در این زمینه پیشنهاد این سازمان تعرفه ۳۵ درصدی بود، اما وزارت راه و شهرسازی با تعرفه ۲۷ درصدی موافقت کرد.

نظر شما