شناسهٔ خبر: 67061936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

علائم مسمومیت با داروی متادون

کاهش هوشیاری ازعلائم مسمومیت با داروی متادون

کاهش هوشیاری، کوتاه شدن تنفس و کوچک شدن مردمک‌های چشم از علائم مسمومیت با داروی متادون است.

صاحب‌خبر -

کاهش هوشیاری، کوتاه شدن تنفس و کوچک شدن مردمک‌های چشم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متادون داروی ماده مخدر صناعی است که در حال حاضر به صورت قرص‌های ۲۰، ۴۰، ۵۰ میلی گرم و آمپول و شربت، در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها موجود است. این ماده حتما باید توسط یک پزشک خبره و آگاه به فیزیولوژی تجویز و مصرف شود.

دکتر علی رضا قاسمی طوسی، افزود: این دارو، یک مسکن قوی بوده که برای بعضی از درد‌های بسیار پیشرفته و مقاوم به سایر داروها، در بیمارستان‌ها تحت نظر پزشک معالج تجویز می‌شود و از همین رو مصرف کنندگان متادون باید مراقب مسمومیت کودکان و سالمندان با این دارو باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متادون، در برخی از مراکز درمان‌های نگهدارنده با مخدر (MMT) که در سطح شهر دایر است، به عنوان یک داروی جایگزین برای بیمارانی که سابقه مصرف تریاک، شیره و کراک را داشتند، تجویز و توصیه می‌شود و با توجه به این که متادون، دوز مصرفی خاص خود را دارد، لذا باید توسط یک پزشک تجویز شود و بیمار طبق دستور پزشک آن را مصرف کند.

 وی در خصوص خطر مسمومیت با این دارو نیز گفت: علائم مسمومیت با داروی متادون، زمانی ایجاد می‌شود که بیمار به اشتباه بیشتر از مقدار دوز تعیین شده، توسط پزشک، اقدام به مصرف آن کند.

 فلوشیپ سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تحت هیچ شرایطی، نباید داوری متادون را در یخچال نگهداری کرد و در صورتی که سالمندی در منزل با آنها زندگی می‌کند این دارو‌ها را دور از دسترس سالمندان قرار داد، که به صورت اشتباهی مصرف نکنند .

 

نظر شما