شناسهٔ خبر: 67061428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

استولتنبرگ: کی‌یف حق حمله به اهدافی در روسیه را دارد

ایسنا

دبیرکل ناتو در جریان سفر به سوئد گفت اوکراین حق دارد بر اساس قوانین بین‌الملل به اهداف مشروع و نظامی در روسیه به منظور دفاع از خود حمله کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در جریان این سفر به سوئد که عضو جدید ائتلاف نظامی ناتو محسوب می‌شود و در دیدار با اولف کریسترسون، نخست وزیر این کشور گفت: «اوکراین حق دفاع از خود را دارد.»

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی استکهلم و در یک نشست خبری همراه با نخست وزیر سوئد ادامه داد: «حق دفاع از خود یعنی اوکراین حق دارد تا به اهداف مشروع و نظامی روسیه حمله کند.»

دبیرکل ناتو ادعا کرد: «این یک جنگ تهاجمی است که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده است که در هیچ نقطه‌ای تهدیدی برای روسیه نبوده است. بحثی نیست که اوکراین حق دارد تا اهدافی را در خاک روسیه هدف قرار دهد.»

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه گفت که در حال بررسی تسلیح دشمنان غرب به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه است، کرملین نیز اعلام کرد که کشورهای غربی که به اوکراین برای حمله به خاک روسیه سلاح می‌دهند، باید منتظر اقدامات مسکو باشند.

بلومبرگ نیز گزارش کرد استولتنبرگ به دلیل اختلاف نظرها از برنامه‌های بودجه ۱۰۸ میلیارد دلاری برای اوکراین صرف نظر می‌کند.

این پایگاه خبری همچنین نوشت در ۳۰ آوریل، استولتنبرگ یک پیشنهاد رسمی به اعضای ناتو برای جمع آوری ۱۰۸ میلیارد دلار در مدت پنج سال برای کمک نظامی به اوکراین ارسال کرد که این وجوه می‌بایست از ۹ تا ۱۱ ژوئیه به کی‌یف منتقل شود. مسکو کشورهای ناتو را با تسلیح اوکراین به «بازی با آتش» متهم و تاکید کرده است که چنین اقداماتی مانع از مذاکرات روسیه و اوکراین می‌شود.

گفتنی است؛ اختلافات بین اعضای ناتو برنامه‌های کمک به اوکراین را مخدوش کرده است.

نظر شما