شناسهٔ خبر: 67053734 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه قم:

مهم‌ترین رکن اخلاق‌مداری در انتخابات، رعایت مرز تبیین و تخریب است

شیما احمدزاده

امام جمعه قم گفت: تخریب فضای انتخابات را خراب می‌کند، برای انتخاب اصلح تبیین کارساز است در حالی که در فضای تخریب شناخت فرد اصلح کار دشواری است؛ زیرا قدرت تفکر و تشخیص از مردم سلب می‌شود.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ خردادماه که در مصلای قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: عصر امام خمینی قطعه‌ای نورانی از تاریخ بشر است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است از جمله مهم ترین این ویژگی‌ها، آن است که جوهره انقلاب اسلامی ایران قیام برای خدا بود.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) تاکید کرد: امام امت رهبری آگاه و بصیر، با اخلاص، متقی، قاطع، مردم شناس و مردم باور بود؛ ایشان سیاستمداری با صراحت بیان، دشمن شناس، شجاع و در برابر ابر قدرت‌های متجاوز عدالت طلب و سازش ناپذیر بود.

امام جمعه قم اظهار کرد: امام با اتکا به خداوند و اعتماد به نقش مردم قیام کرد؛ امام راحل آشنا و مسلط بر قواعد و ضوابط قیام برای خدا بود و نتیجه آن نصرت الهی بود؛ شیوه مبارزاتی امام ساده و دور از سیاست کاری رایج دنیا بود و با تکیه بر شعارها و  معیارهای روشن اسلامی و قاطعیت انقلاب را رهبری کردند، با قیام خودشان جان تازه‌ای در  منطقه و جهان دمیدند.

وی بیان کرد: امام هدف اصلی را مبارزه با کانون فساد یعنی سلطنت قرار دادند و به عنوان مرجع تقلید عدم مشروعیت نظام شاهنشاهی را نزد مردم افشا کردند و سپس با اعلام هدف نهایی خودشان که برقراری نظام جمهوری اسلامی بود به بسیج مردم پرداختند.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: انقلاب اسلامی در حقیقت سرآغاز عصر جدیدی در حیات ایران شد به طوری که هویت اسلامی را در کشور و دنیای معاصر و گرایش به معنویت در کل جهان زنده کردند.

وی اضافه کرد: نامه امام به گورباچف برای متوجه کردن کشورهای الحادی به اسلام ناب محمدی بود؛ همچنین نامه‌هایی که رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و آمریکایی نوشتند در همین راستا بود.

امام جمعه قم افزود: امام با الهام از قیام حضرت موسی ابتدا مردم را از ظلم و ستمی که به آن‌ها روا می‌شد آگاه ساختند و با تأسی به کلام الهی، امام به سراغ فرعون ایران رفت و از شاه خواست که دست از این کارها بردارد اما متاسفانه همانطور که فرعون از نصیحت حضرت موسی سر باز زد و سودی نبرد، شاه نیز نصایح امام را رد کرد و فرمان خاموش کردن صدای قیام ۱۵ خرداد را صادر کرد اما بعد از چند سال مقاومت، آنکه باید خاموش می‌شد شاه بود که رفت و قیام ملت به رهبری امام خمینی به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) به عنوان روز ازدواج نام گرفته است، تاکید کرد: اگر دختر و پسری شرایط ازدواج دارند تفاوت سنی نباید مانع ازدواج آن‌ها شود.

امام جمعه قم اظهار کرد: یکی از درس‌های زندگی مشترک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) مسئله فرزندآوری است که امروز یکی از نگرانی‌ها کشور ما محسوب می‌شود، یکی از راه‌های مهم و موثر تاکید و تسهیل ازدواج جوانان است، جوانان نیز سطح توقعات خود را با واقعیات تطبیق دهند.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به ۲۰ خردادماه سالروز شهادت آیت‌الله سعیدی بر اثر شکنجه‌های رژیم خونخوار پهلوی در سال ۱۳۴۹، عنوان کرد: شهید آیت‌الله سعیدی نقل می‌کنند در ایام مبارزه امام با رژیم شاهنشاهی به نزد ایشان رفتم و گفتم ممکن است برخی شما را تنها بگذارند اما امام فرمودند اگر جن و انس یک طرف و من طرف دیگر باشم بدون ترس حرف خود را می‌زنم.

وی ادامه داد:  شهید آیت‌الله رئیسی در بیان رهبری اوصاف زیادی دارد که نه تنها به منزله قدردانی است بلکه شاخصی است برای همه کسانی که مدیریت در جامعه را بر عهده دارند.

امام جمعه قم تاکید کرد: در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی اخلاق حاکم باشد، بدگویی کردن و  لجن پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی لطمه می‌زند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ارکان اخلاق مداری در انتخابات رعایت مرز تبیین و تخریب در گفت‌وگوها است، تصریح کرد: تخریب فضای انتخابات را خراب می‌کند، برای انتخاب اصلح تبیین کارساز است در حالی که در فضای تخریب شناخت فرد اصلح کار دشواری است؛ زیرا قدرت تفکر و تشخیص از مردم سلب می‌شود.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) افزود: اینهمه نسبت‌های ناروا به این و آن دادن ذهن مردم را خراب می‌کند و فضای امید واعتماد را به یاس مبدل می‌کند؛ در تبیین، با دشمنان مرزبندی می‌شود اما در فضای تخریب انسان با دشمن هماهنگ می‌شود و در میدان او حضور پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در تببین امید و اتحاد اجتماعی تقویت می‌شود اما در تخریب اختلافات و کدورت‌ها فوران می‌کند؛ در تبیین به «واعتصموا بحبل الله جمیعـا» تمسک می‌شود و در تخریب به منطقه ممنوعه «وَلاَ تَفَرَّقُوا» وارد می‌شوند.

امام جمعه قم در پایان بیان کرد: در فضای تبیین شخص اصلح زمانی که انتخاب شد و فردی که رای نیاورده در سایر عرصه‌ها فرصت کار یپدا می‌کند اما در عرصه تخریب شخص شکست خورده در انتخابات از حیثیت خارج می‌شود بنابراین با رعایت تقوای الهی در انتخابات به تبیین بپردازید و از تخریب که خواست دشمنان است پرهیز کنید.

انتهای پیام

نظر شما