شناسهٔ خبر: 67052401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تصویب قرارداد آزاد تجاری ایران و اوراسیا توسط سنای روسیه - اکونیو

اقتصاد ایران: شورای فدراسیون (سنای) روسیه قانون توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را تصویب کرد.

صاحب‌خبر -
- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، شورای فدراسیون (سنای) روسیه قانون توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را تصویب کرد.

این سند در 25 دسامبر 2023 در سن پترزبورگ امضا شد و انتظار می‌رود جایگزین توافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین طرفین در 17 مه 2018 شود.

این توافقنامه قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایران را به شکلی ارائه می‌دهد که "تا حد امکان نزدیک به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) باشد.

این قوانین شامل مواردی از جمله اصل "ملت بهین‌دوست"، استفاده از اقدامات حفاظتی و اداره گمرکی، امتناع از اعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های کمی در واردات کالا و همچنین مقرراتی است که شامل استانداردهای اساسی WTO در زمینه‌های دامپزشکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی می‌شود.

این موافقتنامه علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، شامل تعهدات دیگری که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال می‌شوند، نیز می‌باشد.

این تعهدات برای اطمینان از یک دوره انتقال 180 روزه از انتشار تا لازم الاجرا شدن مقررات فنی صورت گرفته است.

طبق اسناد ضمیمه این قانون، این تعهدات "شفافیت... تجارت ایران را افزایش می‌دهد و شرایط نظارتی را با شرایط اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال حاضر بر اساس همین اصول عمل می‌کند، مطابقت می‌دهد.

این توافقنامه همکاری در زمینه های مختلف از جمله استخراج، فرآوری و استفاده از مواد معدنی، بهره وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل و نقل، مخابرات، زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را پیش بینی کرده است.

این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی را "برای حدود 87 درصد از طیف محصولات فعالیت‌های اقتصادی خارجی" ایجاد می کند.

قانونگذاران بر این باورند که اجرای این توافق به صادرکنندگان روسی اجازه می دهد سالانه حدود 300 میلیون دلار در عوارض گمرکی صرفه جویی کنند. انتظار می رود این توافق به توسعه بیشتر همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما