شناسهٔ خبر: 67050768 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

۱۳۵ کارمند سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ در غزه کشته شدند

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد که ۱۳۵ نفر از ۱۸۸ کارمند کشته شده این سازمان در سال ۲۰۲۳ در غزه جان باخته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی که با حضور بستگان خانواده‌ های کارمندان جان باخته این سازمان برگزار شد، اظهارداشت: امروز ما یاد و خاطره ۱۸۸ پرسنل سازمان ملل را که در سال ۲۰۲۳ حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند، ارج می نهیم. در میان این پرسنل ۱۳۵ زن و مرد هستند که برای آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (آنروا) در غزه کار می‌ کردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه افزود: این بیشترین تعداد پرسنل ما هستند که در یک درگیری یا بلایای طبیعی از زمان تأسیس سازمان ملل کشته شده‌ اند - واقعیتی که ما هرگز نمی توانیم آن را بپذیریم. برخی از آنها با خانواده‌ های‌ شان در بمباران خانه‌های‌ خود و برخی دیگر هم در ادارات و یا در پناهگاه‌ ها سر کار بودند که (توسط اشغالگران قدس) کشته شدند. من درخواست خود را برای پاسخگویی کامل برای تک تک این مرگ‌ ها تکرار می‌ کنم.

گوترش با تاکید بر اینکه «پرسنل آنروا به عنوان نمایندگان جامعه بین‌ الملل در غزه زندگی کرده و کشته شدند و لذا این رخ‌داد مستحق توضیح است، تصریح کرد: سازمان ملل متحد خواستار رضایت اعضای خانواده برای درج نام عزیزانشان در مراسم امروز شده است. این رویه ای است که توسط قوانین ما ایجاد شده است. متأسفانه، ما نتوانستیم با بسیاری از اعضای خانواده همکارانمان تماس بگیریم، زیرا آنها یا کشته شده اند یا بر اثر حملات (رژیم) اسرائیل مجبور به ترک خانه‌ های خود شده‌ اند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اضافه کرد:‌ امروز یاد و خاطره برخی از آن همکاران را با نام کاملشان گرامی میداریم و از دیگران با عناوین حرفه ای شان تجلیل می کنیم. آنها معلمان، رانندگان، پزشکان، کارگران بهداشتی، نگهبانان، داروسازان، دستیاران اداری و غیره بودند. آنها مادر، پدر، پسر، دختر، شوهر، همسر بودند. همکار ما بودند. آنها دوستان ما بودند. من شخصاً از اینکه علیرغم تمام تلاش‌ هایمان نتوانستیم از پرسنل خود در غزه محافظت کنیم، متاسفم. امروز به یاد آنها هستیم و فداکاری و خدمت آنها را ارج می نهیم.

این در حالیست که استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل دیروز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل حمله به یک مدرسه تحت اداره سازمان ملل متحد که دست کم ۴۰ کشته برجای گذاشت را محکوم می‌کند. این فقط نمونه وحشتناک دیگری از بهایی است که غیرنظامیان در این جنگ می‌پردازند، که مردان، زنان و کودکان فلسطینی را که فقط در تلاش برای زنده ماندن هستند قربانی می‌کند. دبیرکل این حمله را محکوم می‌کند. باید در قبال هر آنچه در غزه رخ داده است، پاسخگوی باشد.

آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی روز پنجشنبه به وقت محلی، پس از کشته شدن ده‌ها نفر در حمله هوایی اسرائیل به مدرسه‌ای در مرکز غزه، در توصیف این حمله اعلام کرد یک روز وحشتناک دیگر در غزه بود.

نظر شما