شناسهٔ خبر: 67045224 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا مالیات استان چهارمحال و بختیاری به یک باره ۲ برابر شد؟

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان و فرخشهر در مجلس گفت: مالیات استان از ۲۰۳۸ میلیارد تومان به ۴۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، قرار است چه اتفاقی در حوزه اقتصادی مگر بیفتد که تحقق مالیاتی انقدر افزایش یابد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، احمد راستینه امروز در دیدار وزیر اقتصاد با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون جمعیت دارد که 250 هزار نفر آن تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و نهادهای خیریه هستند یعنی یک چهارم جمعیت این استان جزو دهک‌های اول تا سوم جامعه هستند.

وی افزود: درآمد سرانه مردم استان چهارمحال و بختیاری به شدت پایین است که رونق اقتصادی این استان را دچار چالش‌های جدی کرده است لذا ضرورت تسهیلات خرد در بخش‌های مختلف از ودیعه مسکن تا ازدواج، تسهیلات فرزندآوری و معیشتی برای این استان به شدت ضروری است. 

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاطبه مردم استان استان چهارمحال و بختیاری جزو دهک‌های 4، 5 و 6 هستند که این نشان دهنده شرایط اقتصادی سخت مردم این استان است. متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی به گونه‌ای است که تسهیلات را بر اساس منابع و تراز یا ناترازی تعریف کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین منابع بانکی استان چهارمحال بختیاری به شدت ضعیف است و بسیاری از بانک‌های این استان توان ارائه تسهیلات ندارند. این استان با تعداد انبوهی از مراجعان در خصوص تسهیلات رو به رو است.

راستینه با بیان اینکه در سال 1402 سهم درآمدهای مالیاتی استان چهارمحال و بختیاری دو هزار و 38 میلیارد تومان بود، افزود: در حالی که در سال 1403 در بودجه به 4 هزار و 800 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد، قرار است چه اتفاقی در حوزه اقتصادی این استان بیفتد که تحقق مالیاتی این استان به این مقدار افزایش یابد؟ این استان بالاترین شفافیت مالیاتی و کمترین فرار مالیاتی را در کشور دارد، چرا باید تنبیه شود؟ 

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: جالب است، استان‌هایی که درآمد سرانه آنها از درآمد سرانه متوسط استان ما بالاتر بود مجموع درآمد مالیاتی آنها از درآمد استان چهارمحال بختیاری کمتر بود! بارها جلسات متعددی گذاشته شد اما تنها 200 میلیارد از این مقدار کم شده است! 

راستینه با اشاره به اشتغال در استان چهارمحال و بختیاری، بیان داشت: در دو سفر رئیس جمهور شهید ما اعلام شد که تسهیلات اشتغال در اختیار این استان قرار گیرد، در حال حاضر 20 هزار میلیارد تومان پرونده برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری وجود دارد که همه مجوزات آنها اخذ شده است و 30 الی 70 درصد پروژه‌ها تکمیل شدند اما بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند. 

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: با سامانه صدور مجوزهای کسب و کار آمدید یک گره‌ای را باز کنید اما تبدیل به دو گره شد، یک سامانه جدیدی را سازمان اطلاعات به اسم سامانه ایران من طراحی کرده است که افراد وقتی در سازمان سامانه صدور مجوزها ثبت اطلاعات می‌کنند باید وارد سامانه ایران من شوند و آنجا حدود 21 استعلام از دستگاه‌های مختلف بگیرند که تازه این دو سامانه با یکدیگر بر خط نیستند.

راستینه در پایان خاطرنشان کرد: بحث حرائم معادن و راه‌ها به شدت برای استان چهارمحال و بختیاری آسیب ایجاد کرده است چرا که این استان کوه پایه‌ای بوده و به شدت با محدودیت زمین روبرو است، باید در قانون مقرر زدایی در خصوص حرائم به این استان کمک شود.

 حمیدرضا عزیزی نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس نیز در ادامه اظهار داشت: تحمل فشارهای اقتصادی به ویژه برای مردم استان محروم چهارمحال و بختیاری بسیار سخت است. قطعاً یکی از برنامه‌های دولت کاهش تورم و همچنین مدیریت مشکلات اقتصادی است. 

وی گفت: فرار مالیاتی در استان چهارمحال بختیاری حداقل است اما توزیع مالیات استانی بوده که این بی‌عدالتی است، باید کل درآمدهای مالیاتی کشور به یک اندازه اما توزیع آن بر اساس جمعیت باشد.  

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: با توجه به نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری باید بانک‌ها تقویت شوند تا بتوانند تسهیلات دهند. هدف دولت سیزدهم قطعا محرومیت زدایی است و باید کمک شود تا عدالت در توزیع منابع صورت گیرد. 

انتهای پیام/7540

نظر شما