شناسهٔ خبر: 67043282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

وزیر نفت:

در دولت سیزدهم ۱۵۵ طرح نفت و گاز به بهره‌برداری رسیده است

وزیر نفت گفت: در حوزه صنعت نفت و گاز کشور بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، جواد اوجی وزیر نفت در روز پنج‌شنبه در مراسم آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به سیستان و بلوچستان بیان کرد: حضرت آیت‌الله رئیسی مسائل استان سیستان و بلوچستان را دنبال می‌کردند و برای استان سیستان و بلوچستان باتوجه‌به این که در بحث گازرسانی عقب‌تر از سایر استان‌های کشور بود تأکید زیادی داشتند.

ویبا اشاره به اینکه مطالبهٔ شهید رئیسی این بود که در این دوره اتفاقات خوب و یک انقلابی در حوزه گازرسانی در سیستان و بلوچستان رقم بخورد، افزود: در این سه سالی که از عمر دولت مردمی گذشت، در حوزه صنعت نفت و گاز کشور بیش از ۱۵۵ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۳۴ میلیارد اعم از توسعه میادین نفتی و گازی دلار به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه ۵۰ پروژه کلان هم در این مدت شروع شده است، ادامه داد: در این سه سال به ارزش ۴۷/۵میلیون دلار ۱۵۵ پروژه به بهره‌برداری رسید که خیلی از این پروژه‌ها شاید حدود ۱۵ سال بود که بر زمین و بلاتکلیف بودند.

وی گفت: با بهره‌برداری از این ۱۵۵ پروژه، رشد ۶۰درصدی در حوزه تولید نفت حاصل شد و از دومیلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت امروزه به سه میلیون و ۶۷۰ میلیون بشکه نفت رسیده است.

اوجی اذعان کرد: ۵۳ میلیون مترمکعب به تولید گاز خام کشور در سه سال گذشته اضافه شد و نزدیک ۵۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز از جمله افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گازی کشور است، اضافه شد.

وی بیان کرد: ۲۷۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش نفت کشور اضافه شد و در اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور شهید جمهور فاز دوم پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری رسید که به ظرفیت پالایش نفت و هم به ظرفیت گاز کشور اضافه شد.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۱/۵ نیم‌میلیون مترمکعب گازهای همراه را جمع‌آوری کرده‌ایم. چهار و نیم‌میلیون مترمکعب دیگر هم گازهای سمی و گازهای همراه میادین را در شرق و غرب جمع‌آوری می‌شود و در پتروشیمی‌ها خوراک واحدهای پتروشیمی می‌شود و تبدیل به ارزش‌افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ده میلیون تن به ظرفیت محصولات پتروشیمی اضافه شده است و هم اکنون ۵ پتروشیمی آماده افتتاح داریم که در هفته‌های آتی به مرحله افتتاح می‌رسد.

اوجی گفت: در بحث انتقال و خطوط شبکه‌های گازرسانی، خطوط اصلی گازرسانی هزار و هشتصد کیلومتر در طی این سه سال در سرتاسر ایران احداث شده است که ۳۷۰ کیلومتر از این خطوط اصلی در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال هزار کیلومتر از خطوط فرآورده‌های نفتی که از پروژه‌های مغفول مانده بود، به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: تا پایان این دولت نزدیک به ۴۶۰ کیلومتر آن آماده بهره‌برداری است. ۶ هزار و ۷۰۰ روستا در طی این سه سال گازرسانی شد و ۵۰ شهر جدید به شبکه گاز،۲۲ نیروگاه و نزدیک به ۱۶ هزار واحد صنعتی هم به شبکه گازرسانی متصل شد.

این مسئول ادامه داد: امروز ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز به بهره‌برداری رسید و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت در طی این مدت رشد بی‌نظیری داشته و از ۱۵۰ شرکت به ۶۷۰ شرکت دانش‌بنیان رسید.

وی با اشاره به اینکه بالاترین رقم صادرات گاز ال پی جی را داشته‌ایم گفت: صدرصد صادرات گاز ال پی جی ما افزایش داشته است. در سال ۱۴۰۲ بالاترین رشد گروه اقتصادی سهم گروه نفت و گاز شد و نزدیک به ۲۰ درصد رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ بوده است .

اوجی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری که در این حوزه شده است، مطمئن هستیم یک انقلابی در حوزه پروژه‌های صنعت نفت شکل با وجود بیش از ۶۰۰ تحریم جدید شکل خواهد گرفت.

وی افزود: امروز نزدیک به سه پروژه در سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. دو خط انتقال گاز که شامل خط لوله گاز انتقال از ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و دیگری که متصل‌شدن نیروگاه چابهار به شبکه گاز است که همیشه در بحث تأمین سوخت نیروگاه چابهار مشکل داشته‌ایم و با اتصال این نیروگاه به شبکه گازرسانی روزانه چهار و نیم‌میلیون لیتر فرآورده آزاد می‌شود. همچنین دو کارخانه سیمان در خاش و دیگر در منطقه سیستان امروز به شبکه گاز و امروز نزدیک به ۹ شهر استان به شبکه گاز و ۱۳۰ روستای دیگر به شبکه گاز متصل می‌شود.

۱۴۰ روستا و ۱۳ شهر دیگر نیز در دستور کار است

وزیر نفت با بیان اینکه ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در پنج استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان افتتاح می‌شود، ادامه داد: سه پروژه در سیستان و بلوچستان به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان و پنج ایستگاه تقویت فشار به ارزش ۱۲ هزار میلیارد تومان در پنج استان کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: پروژه های عامل منفعه در تمام استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان وجود دارد که تا امروز نزدیک به ۶۷پروژه مسولیت اجتماعی به ارزش ۴۱۰ملیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

نظر شما