شناسهٔ خبر: 67030772 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نفت اعلام کرد؛

انقلاب بزرگی در گازرسانی به سیستان و بلوچستان توسط دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- وزیر نفت با اشاره به افتتاح پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: می‌توان به جرأت گفت در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دوران فعالیت دولت سیزدهم انقلاب بزرگی اتفاق افتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیات دولت فردا (پنجشنبه ۱۷ خرداد ماه) برای بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد به استان سیستان و بلوچستان سفر خواهند کرد که یکی از این طرح‌ها گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان است.

جواد اوجی وزیر نفت امروز (چهارشنبه، ۱۶ خرداد) در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: می‌توان به جرأت گفت در زمینه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان طی دوران فعالیت دولت سیزدهم انقلاب بزرگی اتفاق افتاده است.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان در بخش گازرسانی محروم و مغفول مانده بود که خوشبختانه تعداد زیادی از شهرستان‌ها و روستاهای این استان، همچنین نیروگاه‌ها و صنایع آن در این دولت به شبکه گازرسانی متصل شده است.

وزیر نفت اعلام کرد: پروژه‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش ایرنا، خط لوله گاز ایرانشهر- چابهار به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده که گازرسانی به ۹ شهر در سیستان و بلوچستان را انجام خواهد داد؛ همچنین با این خط لوله پروژه گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌های سیستان و بلوچستان اجرایی خواهد شد.

۹ شهر ادیمی، زهک، محمدآباد، بنجار، علی‌اکبر، بزمان، خاش، اسماعیل‌آباد و زابل به همراه ۱۳۰ روستا در این پروژه به شبکه گاز سراسری متصل خواهد شد که در مجموع ۶۹ هزار خانوار از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند. برای این موضوع نیز تاکنون ۱۶۷۰ کیلومتر خط گاز (به جز خط لوله ایرانشهر - چابهار) کشیده شده است.

بنا بر این گزارش، بهره‌برداری از ۶ ایستگاه تقویت فشار گاز در سراسر کشور به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار و در مجموع پروژه‌های قابل بهره‌برداری در حوزه گاز بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود.

عملیات گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا در سیستان و بلوچستان

محمدرضا میرشکاری مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان نیز پیش از این با بیان اینکه گاز به عنوان محور توسعه می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید و اشتغال‌زایی تأثیرگذار باشد، گفته بود: ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در مجموع، ۵ هزار و ۵۸۶ کیلومتر شبکه گاز نیز در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده که ۲ هزار و ۳۱۵ کیلومتر آن در دولت سیزدهم انجام شده است.

وی ادامه داد: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای گلخانه‌ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی و...، ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، سبب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد که این موضوع، به‌عنوان اولویت در دستورکار است.

میرشکاری گفت: تاکنون ۴ هزار و ۸۵۶ انشعاب رایگان به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد ریال برای افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی اجرا شده و به ی ‌هزار و ۲۷۹ نفر کمک‌های بلاعوض به ارزش تقریبی ۵۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، سال گذشته اقدام‌های مهمی برای پیشبرد پروژه‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان انجام شد و با اجرای بیش از هزار کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، ۶ شهر و ۳۱ روستا گازرسانی و با نصب ۲۱ هزار علمک، بیش از ۲۲ هزار مشترک دیگر در این استان از گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

نظر شما