شناسهٔ خبر: 67041378 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه طرح کلان حوزه صنعت نفت در سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسید

زاهدان - ایرنا - سه طرح کلان حوزه صنعت نفت و گاز در سیستان و بلوچستان امروز پنجشنبه با حضور جواد اوجی وزیر نفت به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح گازرسانی به ۹ شهر سیستان و بلوچستان، خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار و خط انتقال گاز از دشتک به نهبندان به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال با حضور وزیر نفت افتتاح شد.

وزیر نفت در افتتاحیه این پروژه گفت: در این سه سال عمر دولت مردمی در حوزه صنعت و نفت و گاز کشور به جرأت می توان گفت که بیش از ۱۵۵ پروژه به ارزش ۳۴ میلیارد دلار در بخش بالا دستی، میان دستی و پایین دستی بوده است، ️خیلی از این پروژه‌ها نزدیک به ۱۵ سال روی زمین مانده بودند و از قبل بهره‌برداری این پروژه‌ها رشد ۶۰ درصد تولید نفت حاصل شد و از ۲.۲ میلیون بشکه نفت به ۳.۶۷ میلیون بشکه نفت در روز رسیدیم.

جواد اوجی با اشاره به پروژهای قابل افتتاح امروز در سیستان و بلوچستان بیان کرد: اصل تکالیفی که شهید جمهور داشته و پیگیری هایی که استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خواسته مردم سیستان و بلوچستان داشته‌اند؛ در بحث گازرسانی این استان پایین ترین میزان تعداد خانوار شهری و روستایی را داشته که امروز نزدیک به سه پروژه به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در این استان به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ۲ خط انتقال گاز در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می‌رسد خاطرنشان کرد: یکی از این خطوط خط لوله گاز از ایرانشهر به چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری است که بسیاری از شهرها و روستاهای این استان گازدار خواهد کرد؛ همچنین نیروگاه چابهار به شبکه گاز متصل می‌شود.

وزیر نفت تصریح کرد: همیشه در بحث تامین سوخت نیروگاه چابهار با مشکل مواجه بوده‌ایم چون باید فرآورده های نفتی را از طریق کشتی از عسلویه به چابهار برای تامین نیروگاه می‌بردیم امروز با اتصال این نیروگاه به شبکه بازرسانی روزانه حدود ۴.۵ میلیون فراورده آزاد می‌شود،۲ کارخانه سیمان در خاش و منطقه سیستان به شبکه گاز متصل می‌شوند همچنین امروز نزدیک به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان به شبکه گاز اضافه می‌شود، همچنین ۱۴۰ روستا و ۱۳ شهر دیگر استان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: امروز به صورت ویدئو کنفرانس پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان به ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود در مجموع ارزش پروژهایی که صنعت نفت در سیستان و بلوچستان و پنج استان دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد ۳۷۰ هزار میلیارد ریال است.

نظر شما