شناسهٔ خبر: 67042454 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افتتاح بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا در دهه فجر

وزیر ارتباطات با بیان اینکه بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا در چابهار در حال ساخت است، گفت: مرحله نخست این پایگاه با ۵۶درصد پیشرفت فیزیکی با کا‌ر شبانه‌روزی در حال تکمیل است و حداکثر تا دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -
افتتاح بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا در دهه فجر
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عیسی زارع‌پور امروز پنج‌شنبه، در آیین افتتاح  طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان در حوزه وزارت ارتباطات گفت: در روزی که کار را در دولت سیزدهم شروع کردیم متعهد شدیم در راستای توسعه عدالت ارتباطی، تمام روستا‌های کشور به‌ویژه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ارتباطی پرسرعت، شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل کنیم.
 
وی با بیان اینکه در ابتدای شروع کار ۷۹ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی پرسرعت متصل بودند، افزود: اما در سیستان و بلوچستان ۵۸ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار متصل بودند و ۲۰ درصد با میانگین کشوری اختلاف داشت.
 
وزیر ارتباطات با اعلام اینکه، امروز این موضوع کلاً تغییر کرده است و بیش از ۹۶ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطی پرسرعت، شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند، تصریح کرد: به‌لحاظ جمعیتی نیز ۹۸ درصد جمعیت روستا‌های کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.
 
زارع‌پور با ابراز اینکه با کار جهادی که در سیستان و بلوچستان انجام شد، اکنون عقب‌ماندگی جبران شده است، اضا‌فه کرد: با راه‌اندازی ۱۲۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار، درصد دسترسی مردم به شبکه ارتباطی پرسرعت، شبکه ملی اطلاعات و اینترنت به ۹۱ درصد رسیده است و ۵ درصد با میانگین کشوری فاصله داریم. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با اعتباری بیش از دو هزار میلیارد تومان، ۱۲۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار و در مجموع ۱۷۶۱ روستا استان به شبکه ارتباطی و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند. برای اتصال این روستا‌ها بیش از ۹۰۰ کیلومتر فیبرکشی صورت گرفته و بیش از ۱۵۰ کیلومتر جاده دسترسی (برای نصب سایت‌ها در ارتفاعات) و ۷۰ کیلومتر شبکه برق احداث شده است.
 
وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ روستای بالای بیست خانوار در استان سیستان و بلوچستان باقی مانده است که هنوز فاقد شبکه ارتباطی پرسرعت و پایدار هستند که ظرف شش ماه آینده بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این روستا‌ها نیز به شبکه ارتباطی متصل خواهند شد، گفت: با اتصال این روستا‌ها درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار متصل شده استان سیستان و بلوچستان به شبکه ارتباطی از ۵۸ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۹۰ درصد در خرداد ماه ۱۴۰۳ رسید.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه عملیات فیبر نوری نیز در سیستان و بلوچستان از امروز آغاز می‌شود. ادامه داد: اگر شهرداران و استانداری همکاری لازم را داشته باشند تا پایان سال این وعده را می‌دهم که سیستان و بلوچستان به شبکه فیبر نوری متصل خواهد شد.
 
وی با اعلام اینکه بزرگ‌ترین پایگاه فضایی غرب آسیا به‌عنوان یادگار رئیس جمهور شهید در چابهار در حال ساخت است، تأکید کرد: فاز نخست این پایگاه با ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی با کا‌ر شبانه‌روزی در حال تکمیل است و تا حداکثر دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و بنا داریم نخستین پرتاب را امسال از این پایگاه داشته باشیم.
 
وزیر ارتباطات با تصریح به اینکه عملیات ساخت این پایگاه در همین دولت کلید خورد، خاطرنشان کرد: در همین دولت هم ان‌شاءالله به بهره‌برداری خواهد رسید تا شاهد پرتاب‌ها از این پایگاه باشیم.

نظر شما